Із середини липня для власників земельних ділянок, що на території Харківської області, стало доступним отримання витягу з Державного земельного кадастру в будь-якому центрі надання адміністративних послуг по всій Україні. До того ж без черг, витрачених нервів та корупційних ризиків. Це стало можливим завдяки впровадженню Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру і Державним агентством з питань електронного управління електронної послуги «Замовлення витягу з Державного земельного кадастру».
На думку заступника голови Харківської облдержадміністрації Юлії Світличної, запровадження електронного прийому заяв розширює вікно можливостей для громадян й водночас зменшує навантаження на ЦНАПи, оскільки частина замовників зможе обійтися без первинного візиту до центрів.
«Забезпечення якісного та прозорого процесу надання адміністративних послуг з одночасним переведенням їх в електронну форму повністю відповідає Стратегії розвитку Харківської області до 2020 року», — зауважила вона. — Замовлення послуги онлайн скорочує процедуру оформлення до декількох хвилин, а рознесення функції реєстрації заяви та її обробки зводить до мінімуму можливість зловживань. Раніше етап подачі заяви та видачі результатів знаходився під контролем одного кадастрового реєстратора.
Хто стикався з проблемою отримання витягу, добре розуміє слова заступника очільника області, адже пам’ятає свої митарства, пов’язані з отриманням документа. Необхідно було особисто приїхати до земкадастру, щоб подати заявку, але замість її оформлення там вручали талончик з номером у черзі. Наступний візит (через два-три місяці) міг бути успішним, якщо у вас таки приймали заяву, а ще за кілька тижнів мали змогу отримати вистражданий витяг. Якщо ж людині, котра продавала свою земельну ділянку, час не терпить, їй довірливо вказували на особу, з якою можна «домовитися» і «вирішити» свої питання.
«Практика, коли черги створювали штучно (зрозуміло, з якою метою), процвітала в Дергачівському районі Харківської області. Разом з тим у сусідньому — Золочівському — подібних проблем не виникало, — розповідає член колегії Держгеокадастру Роман Леонов.
Звісно, свою роль відігравав не лише людський фактор, а й те, що у сфері земельних відносин отримання витягу про земельну ділянку — найзатребуваніша послуга. Щорічно в Україні за заявами громадян видають близько мільйона витягів. Цим і користувалися ділки-чиновники.
«Однак сьогодні, коли заходи Держгеокадастру справді спрямовані на спрощення процедури реалізації права громадян України на землю, подібні ганебні факти унеможливлено до максимуму», — переконаний Роман Леонов.
Він детально розказав, як замовити витяг через Публічну кадастрову карту. «Власник має зайти на сайт цієї карти, в пошуковій системі зазначити кадастровий номер своєї земельної ділянки і після появи на дисплеї карти ділянки натиснути на вікно «замовити витяг». Потім за інструкцією заповнити бланк заявки і відіслати. Це проста й зручна в користуванні система з можливістю онлайн-оплати послуги через сервіс моментальних платежів. Вартість цієї послуги — 53 гривні. Підтвердження про сформовану заявку та повідомлення про готовність документа користувач отримує на свою електронну адресу», — каже Роман Леонов.
Він розповів і про недоліки у функціонуванні цієї послуги, зазначивши, що нині йде наповнення Державного земельного кадастру. Ще не всі земельні ділянки, зареєстровані в Державному реєстрі земель, перенесено до цього кадастру. Отож голова Держгеокадастру Максим Мартинюк доручив керівникам обласних управлінь Держгеокадастру взяти під контроль питання перенесення інформації з реєстру до кадастру.