Людина має отримувати послуги за місцем проживання, а дорога — теж послуга. Та рік у рік навесні в регіонах найперше дбають про траси, де рух найбільш інтенсивний, а потім уже про місцеві, що свідчить про великі проблеми в галузі. А чи позначається бюджетна децентралізація на стані доріг?
У селі Корделівка Калинівського району на дорозі державного значення Могилів-Подільський — Житомир працівники ДП «Вінницький облавтодор» провели поточний середній ремонт дорожнього покриття на ділянці завдовжки 5,4 кілометра. Що таке капремонт, в області призабули, однак середній теж розв’язує проблему, адже кладуть два шари асфальтобетону.
«Згідно із планом Укравтодору, на цей рік області передбачено 208 мільйонів гривень: 123 — на експлуатаційне утримання доріг і 85 — на поточний середній ремонт трьох ділянок загальною протяжністю 12 кілометрів. Стосовно двох інших ділянок у селі Жежелів та селищі Стрижавка оголошено тендер, роботи заплановано почати в липні», — розповів начальник служби автомобільних доріг у Вінницькій області Ігор Алексєєв.
Приємно бачити, як за сучасною технологією суцільно кладуть свіжий асфальт. Ось би так скрізь! На жаль, бажання відрізняються від можливостей. На Вінниччині, яка посідає друге місце у країні за протяжністю доріг, навесні цього року 434 тисячі квадратних метрів дорожнього покриття було вражено ямками. Як і передбачали, до 15 червня їх ліквідували на міжнародних трасах М-12 та М-24, які проходять її територією.
«Щодня ремонтуємо 11—15 тисяч квадратних метрів. Кошти є. У травні дали 32 мільйони гривень на ямковий ремонт, на червень передбачено 17 мільйонів, і додатково проситимемо, щоб запастися бітумом. До кінця липня залатаємо ями на місцевих дорогах», — запевнив Ігор Алексєєв.
Фахівці служби автодоріг, що опікується дорогами загального користування (крім комунальних), кажуть: щоб зробити всі вінницькі артерії подібними на нову ділянку в селі Корделівці, треба мільярди гривень. Таких грошей уже чверть століття немає. Щороку план робіт обласної служби в Укравтодорі зменшують у кілька разів, залишаючи основним видом ремонту ямковий. А його у світі визнано неефективним.
«По 30 років на багатьох ділянках не виконували капремонти, тому ямковість збільшується. Ямковий ремонт — тимчасовий порятунок, інакше через два роки не можна буде проїхати. У країні, за даними Укравтодору, 97% доріг потребують серйозного ремонту», — каже перший заступник начальника служби автодоріг в області Ігор Домішкан.
Крім збільшення фінансування, треба підвищити технічне оснащення дорожніх організацій. Зокрема генпідрядник виконання робіт в області ДП «Вінницький облавтодор» має лише дві машини ДН-011 (ефективні для ліквідації неглибоких ямок струменевим методом) за потреби принаймні 10.
За словами Ігоря Домішкана, цього року в обласній програмі заплановано кошти на ремонт місцевих доріг загального користування, почали підставляти плечі й сільські бюджети, також використовують благодійну допомогу. Реформування галузі слід продовжити. Стара схема затвердження переліку об’єктів із проведення капітального і поточного ремонтів у Києві є довготривалою і неефективною. На місцях краще видно, де ремонтувати і як. Зрештою, це децентралізація, про яку говоримо.
ПРЯМА МОВА
Валерій КОРОВІЙ,
голова Вінницької обласної державної адміністрації:
— Поточні середні ремонти, як на ділянці в селі Корделівка, — це довгоочікувані перші кроки уряду в наведенні порядку на дорогах. Уже затверджено проведення поточного ремонту й на дуже проблемній ділянці в обхід міста Гайсин.
Є й комунальні дороги, які на балансі органів місцевого самоврядування. Завдяки децентралізації місцеві бюджети області цього року додатково до минулого вже отримали майже півмільярда гривень. На поточні ремонти комунальних доріг передбачено 230 мільйонів гривень. За підсумками першого півріччя розраховуємо, що з місцевих бюджетів на це надійде ще принаймні 100 мільйонів.
Цього року вперше надаємо 25 мільйонів гривень з місцевих бюджетів як субвенцію державному бюджету на ремонт місцевих доріг. Наприклад Вапнярська селищна рада дає мільйон на ремонт державної дороги.