" Ми всі так можемо?"

25 червня 2015

Виставку сформував Музей сучасного мистецтва Одеси. Її задумали ще 2,5 року тому. В семи залах на першому поверсі представлено історію виникнення, становлення і вплив концептуалізму на сучасне мистецтво, а ще більше — на творчість. Представлені живописні та графічні роботи, тексти, знімки, слайди, інформація про перші відео та інсталяції. Замість споглядання краси глядачеві запропоновано гру в «і я так можу». А що вимагати для цього від себе, кожен вирішує сам.

У США та Європі концептуалізм виник в середині 1950-х. СРСР знадобився час, щоб виросло покоління без сталінського терору та ідеологічної зашореності.

Глядачеві пропонують ненав’язливий висновок, що історія сучасного українського мистецтва почалася в Одесі. Чому саме там? Автори виставки вважають, що місту притаманні толерантність, легка іронія і своєрідна побутова культура. Іронія радше їдка. Московський концептуалізм був ще жорсткіший. Хоча… На тлі грозового неба напис: «Я оголошую війну Росії». Це твір 1989 року групи «П. Флоренський».

Оголошення, дурнуваті гасла. Обличчя, тіла хуліганів під різним соусом. А загалом — «Незрозуміле поруч», як назвав свою роботу 1996 року Олександр Петреллі. Ігор Гусєв виставив інсталяцію з розетками та штепселями у двох трилітрових банках. Простенько… І скільки соціально-світоглядних асоціацій! Сергій Кононов представив «Курортний сезон» (2014), де в об’ємній рамі невеликий прямокутник пляжу з подрібненими мушлями, недопалками, паличками від морозива та іншим побутовим сміттям. Отака розправа з утилітарним мисленням курортників. Непотріб, що стає знаковим для цивілізації.

Виставлені твори, щоб класифікувати їх у координатах мистецтва, вимагають коментаря і тлумачення. Вони розташовані у хронологічному порядку і показують еволюцію революційного підходу до творчості.

А починалося це з «кретиністичного реалізму» як збиткування двох інтелектуалів-старшокласників із сірої буденністю системи в 1970-х. Вони винаходили власну мову про свої цінності. Один із тих, хто започаткував концептуальну течію у вітчизняному мистецтві, увійшов у його історію як «Федот». До речі, він закінчив фізматшколу із золотою медаллю.

«Усі митці виродки», — пролунало від одного відвідувача. А ще вони вільні, креативні й добре освічені люди. «Їхні мистецькі надбання вже в історії пошуків концептуалізму. Виставка вбудовується в новий дискурс мистецтва», — вважає знана у світі авангардиста Оксана Чепелик.  Від себе зазначу, що байдужим на виставці, яка триватиме по 20 вересня, не залишиться ніхто. 

Георгій-Григорій ПИЛИПЕНКО
 для «Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua