"Нові можливості для енергетичної незалежності"

13 листопада 2012

ПЕРСПЕКТИВИ

Україна розпочинає будівництво LNG-термінала для прийому скрапленого газу

Віталій ЮРКІВ
для «Урядового кур’єра»

Уже в середині листопада стартує перша «фізична» стадія зведення «LNG-термінала», який реалізовують у рамках нацпроекту. Головна його мета — диверсифікація  джерел надходження блакитного палива до нашої держави. Будуватимуть термінал поблизу міста Южне на чорноморському узбережжі, біля морського торговельного порту «Южний». Вартість будівництва, згідно з техніко-економічними обгрунтуваннями, які розробляла іспанська компанія «Сокоїн», становитиме 846 мільйонів євро. Проект затверджений урядом, пройшов усі необхідні стадії, нині відбувається процес структурування консорціуму інвесторів і залучення кредитів під гарантію держави у розмірі 165 млн євро. Будівництво вестимуть у два етапи. Перший — будівництво плавучої установки для регазифікації і зберігання газу з максимальною потужністю 5 млрд  кубів FSRU, який планують здати в експлуатацію у  2015-му. Другий  — будівництво  наземного термінала, придатного для розвантаження великих танкерів скрапленого газу. Його потужність має становити 10 мільярдів кубів на рік.

Підведенням газової труби до загальної газотранспортної системи України вже займається компанія «Укртанзгаз». Держава матиме у цьому проекті 25-відсоткову частку, яка буде представлена в консорціумі ДП «Ел Ен Джі Термінал». При цьому Україна витратить на ці потреби лише 7% від загального бюджету проекту.

Інвестори є, і перспективи бачимо

Нещодавно голова координаційної ради національного проекту «LNG-термінал» Віталій Дем’янюк докладно розповів журналістам про перебіг подій щодо будівництва термінала. Варто додати, що координаційна рада доклала багато зусиль для початку реалізації цього процесу. Насамперед В. Дем’янюк повідомив, що вже є домовленість про участь головного інвестора — іспанської компанії Enagas SA, яка має в управлінні чотири термінали в Іспанії. П’ятий добудовують, а в Україні буде шостий термінал, яким управлятиме ця компанія. «На першому етапі Enagas може взяти участь у проекті як основний партнер держави (75%). Надалі розподіл часток може істотно змінитися — це нормальна європейська практика», — сказав він.

Куратор нацпроекту уточнив, що в подальшому до складу консорціуму можуть увійти також інші гравці. Наприклад, інтерес уже виявляють корейська компанія Kogas, американська Excelerete energy, яка здійснить поставку плавучої регазифікаційної установки.

Зведення термінала — правильне рішення, але його треба буде чимось наповнювати, аби не вийшло так, як із трубопроводом «Одеса — Броди». У чому питання? На 1 січня 2015 року, коли закінчиться перший етап будівництва, ми повинні мати підписані контракти. Що ми маємо у перспективі? Попередні договори з Азербайджаном і можливу купівлю скрапленого газу в Катарі. Але тут є певна проблема. Катарський газ може бути доставлений в Україну лише через Туреччину, а протоки Босфор і Дарданелли перевантажені. Як бути в цій ситуації?

Проблем не буде

Керівник проекту повідомив, що він має висновки з цього питання. Його надала відома світова юридична компанія Baker Bott, яка спеціалізується на роботі таких ринків. «У цьому разі це було зведено в юридичний висновок та представлено нам. Ми маємо повне право проходити через Босфор і Дарданелли. Туреччина не має права чинити будь-яких перешкод. Компанія, вивчивши статистику, яка є в світі з LNG-перевезень, дійшла висновку, що жодного разу не було нещасних випадків із перевезення скрапленого газу. Туреччина попередньо погодилася пропускати щомісяця по вісім танкерів зі скрапленим газом для України», — повідомив голова координаційної ради проекту LNG-термінала Віталій Дем’янюк і додав, що цього буде більш ніж досить.

В Україні за багато років незалежності вже створені й відпрацьовані  процедури  приватизації держоб’єктів, використання державних і бюджетних  коштів  на закупівлі. Не  існує досі процедури вибору інвестора для втілення спільного проекту з співінвестуванням, де один акціонер держава, а другий — інвестор. Таку процедуру треба формалізувати згідно з законодавством. 

КОМПЕТЕНТНО

Юрій БОЙКО,
міністр енергетики
та вугільної промисловості України:

—  Ми активно впроваджуємо заходи, щоб зменшити залежність від імпортного газу. Серед таких — збільшення видобутку природного газу з українських родовищ, заміна імпортного газу іншими енергоресурсами власного видобутку, а також диверсифікація джерел і маршрутів постачання блакитного палива в Україну. Важливе місце серед цих заходів належить реалізації національного проекту «LNG-термінал». На сьогодні вирішено більшість технічних питань, які стосуються його реалізації. Повністю готове ТЕО проекту LNG-термінала, вибрано місце під будівництво. Вже у листопаді державна компанія «Укртрансгаз», використовуючи власні кошти, починає важливий етап проекту: будівництво в Одеській області газопроводу, який відразу після завершення спорудження термінала підключимо до газотранспортної системи України.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua