"Реклама сигарет: що заборонено і що дозволено"

Ірина ПОЛІЩУК
5 грудня 2012

СУСПІЛЬСТВО

ЗДОРОВ’Я. Переконувати кинути палити курця зі стажем все одно, що вмовляти дощ не йти. Найбільш прикрим є те, що з кожним роком дедалі більше молоді починає палити. Як наслідок, нині Україна посідає 7 місце в світі щодо розповсюдження цієї шкідливої звички. 

Тому вітчизняні законодавці вирішили комплексно підійти до боротьби із цією проблемою. Так, нещодавно набрав чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів».

В Україні вже багато років діє заборона рекламних роликів на радіо та телебаченні, а з прийняттям змін перекритий доступ й іншим носіям телесигналів — кабельному, супутниковому, ІР, on-line, мобільного телемовлення. Сьогодні не можуть рекламувати шкідливу звичку і друковані видання, і не лише періодичні, а й наукові, навчальні, популярні, довідкові, літературно-художні.

Законом забороняється спонсорство різних видовищних, спортивних, театрально-культурних заходів, теле- радіопередач з використанням реклами тютюнових виробів, назв виробників та продавців.

Потрапили під заборону різні маркетингові акції, наприклад, надання бонусів, премій, права на участь в будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, які прямо чи опосередковано пов’язані з тютюновими виробами.

— Загалом, вся масова реклама тютюнових виробів, яка була раніше, має зникнути, — зазначає заступник голови Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів Ольга Соколова. — Передусім це стосується місць продажу цигарок. Йдеться про каси в супермаркетах, ятки, кіоски. Фінансові санкції для порушників цих норм складають від 30 до 50 тисяч гривень за кожний факт реклами на окремому рекламному носієві або кожного заходу з метою стимулювання продажу тютюнових виробів. Повністю заборонено і спонсорство тютюнових виробів із використанням бренду чи виробника.

Виняток із переліку заборон складають лише сайти для дорослих, де є попередня ідентифікація віку користувачів.

Проте представники малого та середнього бізнесу занепокоєні через неоднозначні формулювання і неузгодження деяких положень нововведень. Підприємці побоюються, що відтепер їх будуть переслідувати безкінечні перевірки і накладатимуться штрафи. Приміром, а чи не вважатимуть рекламою яскраво освітлену вітрину кіоску, де виставлені цигарки?

Як наслідок, вони будуть змушені  згортати бізнес, а це втрата тисяч робочих місць. Проте представники контролюючих органів переконують, що за сам факт розміщення цигарок на вітрині, прилавках магазинів і супермаркетів штрафувати продавців не будуть.

— У законі прописано поняття щодо звичайного методу торгівлі, — говорить начальник відділу контролю за рекламною діяльністю та торгівлею на відстані Державної інспекції з питань захисту прав споживачів у м.Києві Сергій Рябека. —Якщо на вітрині цигарки виставлені однаково — під кутом, боком чи якось інакше — це звичайний метод розставляння товару.

Тому продавець зобов’язаний надати покупцеві повну інформацію про товар. За законом це стосується найменування товару, торгового знака, даних про основні особливості продукції, вміст шкідливих речовин, назву виробника і т.ін. відповідно до тієї ж статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів». 



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua