"Сюжети — наші, нагороди — їхні"

Людмила ЯНОВСЬКА
19 лютого 2013

АСОЦІАЦІЇ

І таку реакцію викликають підсумки Берлінале-2013

Хоч на міжнародному 63-му Берлінському кінофестивалі я не була, а враження від нього «і по бороді не текли, і до рота не потрапили», та все-таки деякий присмак від цього форуму відчула з новин про його фільми-переможці. Бо їхні сюжети надто перегукуються з нашими вітчизняними реаліями, щоденні теленовини про які імплантують у душі, на жаль, тільки «погані звички» до них.

Хіба ж не звикли ми до трагедій на дорогах, спричинених мажорами в найдорожчих авто, і до того, що дуже нечасто до горя постраждалих долучається покарання винуватців? Хоча б художня сатисфакція такої несправедливості — головний приз міжнародного журі 63-го Берлінського кінофестивалю, «Золотий ведмідь», румунській стрічці режисера Каліна Петера Нецера «Поза ембріона», в якій ідеться про таку знайому нам «буденність»: мати молодого багатія, котрий збив на смерть сільського хлопчика, що перебігав шосе, цинічно рятує його від в’язниці.

А чи інопланетяни для нас і «Епізод із життя збиральника металобрухту», і циган, що таким чином заробляє на життя родини, і те, як довелося йому влаштовувати в лікарню дружину, що стікала кров’ю після викидня? Документальному фільму про це боснійського режисера Даніса Тановіча дістався Гран-прі журі Берлінале-2013, а непрофесійному актору Назіфу Мужічу, який зіграв його небагатослівного героя, — «Срібний ведмідь» за найкращу чоловічу роль.

Та й про сюжет картини «Уроки гармонії» режисера Еміра Байгазіна, яка стала першою казахською стрічкою, що потрапила до конкурсної програми Берлінале, не скажеш: таке Україні не властиве. Адже бандити-школярі знущаються над кимось із дітей і в нас. Та щоб так сфокусувати на цій жорстокій реалії кінокамеру, як це вдалося оператору Азізу Жамбакієву, за що понад півтори тисячі глядачів у залі захоплено аплодували й вигукували «браво!», а журі присудило «Срібного ведмедя» за визначне досягнення в операторському мистецтві… Є над чим помислити: чому на Берлінале-2013 у фільмів, що перемогли, сюжети й наші, але автори — ні. Бо, зрештою, й представників від України в конкурсній програмі не було.

«Срібним ведмедем» за найкращу жіночу роль відзначена актриса Пауліна Гарсія, героїня якої, розлучена 58-річна жінка, шукає щастя у чилійській стрічці «Глорія» режисера Себастьяна Леліо. Приз Берлінського кінофестивалю за найкращу режисуру отримав американець Девід Гордон Грін за фільм «Повелитель лавин».

Найкращим сценарієм визнали роботу іранця Джафара Панахі у фільмі «Закриті штори». В цій нагороді, кажуть, домінує не настільки високохудожня складова, як політична: за антиурядову діяльність Дж. Панахі на 20 років заборонено бути режисером і виїжджати за кордон, тож таким чином підтримано мужність Джафара і його колег.

Фільм «Вік і Фло побачили ведмедя» канадського режисера Дені Коте про лихі пригоди немолодої лесбіянки після тюрьми відзначено призом за «Відкриття нових шляхів у кіно» імені засновника Берлінале Альфреда Бауера.



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua