"Як мінімізувати газові ризики"

11 лютого 2016

НАК «Нафтогаз України» пропонує змінити порядок формування страхового запасу газу постачальниками та враховувати рівень ризику замовників послуг транспортування. У компанії вважають нинішній механізм таким, що відстає від розвитку ринку газу, зокрема після набрання чинності Закону України «Про ринок природного газу». Тож компанія пропонує внести зміни до цього механізму.

З активною допомогою Нафтогазу й відповідно до кращої практики держав-членів ЄС розроблено й ухвалено нормативні акти з покладання спеціальних обов’язків на суб’єктів газового ринку, а також щодо гарантування безпеки постачань.

Ці нормативні акти вже дають змогу цілеспрямованіше використовувати такий інструмент безпеки постачань, як страховий запас газу для забезпечення ресурсу у разі неочікуваних переривань постачання для захищених споживачів, а саме: населення, теплокомуненерго та соціально важливих об’єктів.

Тому Нафтогаз вважає, що відповідальність за створення страхового запасу тепер може бути покладено виключно на постачальників захищених споживачів, а обсяг необхідного страхового запасу має бути розраховано Міненерговугілля на базі аналізу наявних ризиків переривання постачань.

З огляду на високі кредитні ризики учасників ринку газу чинна модель відносин на ринку, передбачена у підзаконних актах на виконання Закону України «Про ринок природного газу», створює значні фінансові ризики для ПАТ «Укртрансгаз». Ці ризики пов’язані із веденням основної діяльності оператора української ГТС — надання послуг транспортування, особливо послуги комерційного балансування.

Зважаючи на системоутворюючий характер функцій оператора ГТС та на кращий міжнародний досвід, такі ризики потрібно адекватно покривати за рахунок фінансового забезпечення замовників послуг транспортування (видобувників, імпортерів, трейдерів, постачальників, споживачів).

Розмір фінансового забезпечення має бути адекватним рівню ризику, який становить робота з кожним замовником.

Для усунення суб’єктивності в оцінці ризиків щодо кожного конкретного суб’єкта має бути створено класифікацію суб’єктів за рівнями ризику, а на її підставі визначено диференційований розмір фінансового забезпечення.

Наприклад, вимоги щодо рівня фінансового забезпечення для видобувної компанії, що має стабільний рівень видобутку, або до промислового споживача, який має стабільне виробництво, не можуть бути однаковими з тими, що висувають до постачальника, який майже не має активів.

Тож управління по зв’язках з громадськістю НАК «Нафтогаз України» оприлюднює відповідні пропозиції. По-перше, внести зміни до постанови КМУ від 30.09.2015 р. №795 «Про затвердження Порядку створення страхового запасу природного газу», встановивши обов’язок щодо створення страхового запасу виключно для потреб захищених споживачів у межах Закону України «Про ринок природного газу» та Правил про безпеку постачання природного газу, затверджених Міненерговугілля. По-друге, внести зміни до Кодексу газотранспортної системи задля встановлення диференційованого підходу до фінансового забезпечення залежно від рівня ризику кожного замовника послуг транспортування. Компанія також звертається до суб’єктів ринку по підтримку цих ініціатив.

Відділ новин
«Урядового кур’єра»



При копіюванні даної статті посилання на джерело обов'язкове: http://www.ukurier.gov.ua