Результатами анексії Криму та військового конфлікту на Донбасі стали не тільки руйнування української економіки, інфраструктури та загибель людей, але й поява внутрішньої вимушеної міграції. За оперативною інформацією Міжвідомчого координаційного штабу, станом на 18 вересня поточного року з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції до інших регіонів переселено 949 631 особу, у тому числі з Донецької, Луганської областей 928 702 особи та з Автономної Республіки Крим і міста Севастополь 20 929 осіб, з яких 160 427 дітей, 467 311 інвалідів та осіб похилого віку. Найбільше внутрішньо переміщених осіб розміщено у Луганській, Харківській, Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Київській областях та м. Києві.
В Урядовому контактному центрі (Центр) повідомили, що з початку 2015 року на урядову «гарячу лінію» від внутрішньо переміщених осіб з АР Крим, Донецької та Луганської областей надійшло майже 115 тисяч звернень, найбільше стосовно їх соціального захисту — понад 23 тисячі.
Найгострішим для переселенців є питання призначення та виплати адресної допомоги для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Актуальними також є питання отримання різних видів соціальної допомоги. Зокрема, переселенців турбують проблеми із затримкою, переведенням у зв’язку з тимчасовою зміною місця проживання соціальних виплат, а також умови та порядок їх отримання. Варто знати, що соціальні виплати здійснюються тим особам, які переміщені на контрольовану територію та взяті на облік відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509.
Крім того, вимушені переселенці звертаються за допомогою в отриманні гуманітарної допомоги, у тому числі продуктів харчування, засобів особистої гігієни, одягу тощо.
Так, заявниця з м. Луганська, яка тимчасово проживає у м. Дергачі Харківської області, звернулася на урядову «гарячу лінію» з проханням посприяти у пришвидшенні виплати адресної допомоги як внутрішньо переміщеній особі. За результатами розгляду звернення Департаментом соціального захисту населення Харківської облдержадміністрації повідомлено, що жінці призначено адресну допомогу на шість місяців, яка перерахована на її рахунок у банку. Зворотним зв’язком із заявницею підтверджено позитивне вирішення питання.
Упродовж року з питань пенсійного забезпечення від внутрішньо переміщених осіб надійшло понад 20 тисяч звернень, серед яких 92% становлять скарги, пов’язані з переоформленням та виплатою пенсії за тимчасовим місцем проживання.
Так, пенсіонерка з м. Луганська, яка тимчасово переїхала до м. Харкова, повідомила фахівцям Центру, що зверталася до районного управління Пенсійного фонду міста з документами для переоформлення пенсійного забезпечення, проте питання не було вирішено. Після розгляду даного клопотання в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області було поінформовано, що питання вирішено, пенсійна справа заявниці прийнята на облік та здійснюються виплати.
Також результативним виявився дзвінок на урядову «гарчу лінію» пенсіонера з м. Краснодона Луганської області, який тимчасово проживає у м. Сєвєродонецьку Луганської області. Чоловік просив сприяння у переоформленні та виплаті пенсії за період з липня 2014 р. по вересень 2015 р. за новим місцем проживання. Клопотання було розглянуто у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області, за результатами якого пенсійну справу переведено та здійснено виплату пенсії, починаючи з липня 2014 р.
Питання житлового забезпечення особливо важливі для внутрішньо переміщених осіб. Майже 2000 звернень стосовно допомоги у наданні житла для тимчасового проживання зареєстровано на урядову «гарячу лінію». Водночас, від небайдужих громадян надходили пропозиції щодо надання власних помешкань для переселенців.
Так, позитивно вирішено проблему мешканки м. Донецька, яка разом із двома неповнолітніми дітьми переїхала до Черкаської області. Жінка просила сприяння у забезпеченні тимчасовим житлом у м. Чигирин Черкаської області. Після розгляду клопотання у Чигиринській районній державній адміністрації заявницю разом із дітьми поселено на тимчасове проживання у с. Вітове Чигиринського району Черкаської області.
Чимало труднощів довелося пережити багатодітній матері з смт Врубівський Лутугинського району Луганської області. Разом з дев’ятьма дітьми жінка переїхала до Одеської області, проте через підвищену вологість діти почали часто хворіти. Дізнавшись про урядову «гарячу лінію», жінка звернулася за допомогою у забезпеченні житлом у Кіровоградській області. Після розгляду клопотання у ДСНС України у Кіровоградській області заявниці запропоновано житло для тимчасового проживання в Тишківській амбулаторії загальної практики сімейної медицини Добровеличківського району Кіровоградської області.
З питань охорони здоров’я (майже 1000 звернень) вимушені переселенці скаржилися на неналежне функціонування медичних закладів, висловлювали невдоволення непрофесійними діями лікарського персоналу, а також порушували питання проведення медико-соціальних експертиз.
Вказані звернення здебільшого зареєстровані із Донецької та Луганської областей, а також м. Києва, Харківської, Дніпропетровської та Одеської областей.
Приміром, вимушена переселенка із Донецької області (тимчасово проживає у м. Харкові) звернулася за сприянням у взятті на облік у Харківській міській поліклініці з приводу вагітності, оскільки при зверненні до вказаного медзакладу їй було відмовлено з мотивів відсутності постійного місця проживання у м. Харкові. Після дзвінка на урядову «гарячу лінію» вона була взята на облік в Харківській міській поліклініці, що підтверджено зворотним зв’язком.
Болючим для переселенців є питання зайнятості. Громадяни повідомляли про проблеми, які виникають у них під час реєстрації у центрі зайнятості через відсутність певних документів. Так, переселенка з м. Донецька поскаржилася, що їй було відмовлено у реєстрації у Селидівському міському центрі зайнятості Донецької області через відсутність витягу з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців, що підтверджує факт припинення зайнятості, який вона з об’єктивних причин не змогла надати. Зворотним зв’язком встановлено, що після звернення на урядову «гарячу лінію» зазначеним центром зайнятості було направлено до державного реєстратора запит щодо надання витягу, після отримання якого заявниці надано статус безробітної.
Громадяни з Донецької, Луганської областей та АР Крим зверталися протягом року щодо переведення студентів від одного до іншого навчального закладу, зарахування дітей до дитячих садків та загальноосвітніх шкіл, вирішення питання проживання студентів у гуртожитках тощо.
Так, студент другого курсу стоматологічного факультету Кримського державного медичного університету імені С. І. Георгієвського (АР Крим, м. Сімферополь), просив допомогти йому перевестися на навчання до державного навчального закладу «Українська медична стоматологічна академія» у м. Полтава. Міністерством освіти і науки заявнику надано роз’яснення щодо спрощеної процедури переведення студентів вищих навчальних закладів АР Крим та м. Севастополя на навчання до інших навчальних закладів України. Зворотним зв’язком з’ясовано, що студента переведено до зазначеної академії у м. Полтаві, де він наразі навчається.
Вимушена переселенка з м. Первомайська Луганської області, яка переїхала разом дітьми до м. Куп’янська Харківської області, звернулася за сприянням у переведенні її сина (1988 р.н.) з Кіровського транспортного коледжу Луганської області до Куп’янського автотранспортного коледжу на бюджетне місце. Чоловік її загинув, а на утриманні знаходиться двоє дітей. Харківська обласна державна адміністрація повідомила, що сина заявниці зараховано до зазначеного коледжу на спеціальність «Організація перевезень і управління на автотранспорті» за рахунок коштів державного бюджету.
Жителька м. Макіївки Донецької області разом із дитиною (2013 р.н.) переїхала до м. Києва. Дитину треба було влаштовувати у дошкільний навчальний заклад, а з урахуванням черг до дитячих садків у Києві це непроста справа. Жінка просила допомогти зарахувати її сина до дошкільного навчального закладу у Дарницькому районі столиці. Управлінням освіти Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації видано направлення для зарахування дитини до дошкільного навчального закладу. Під час зворотного зв’язку встановлено, що заявниця залишилася задоволена вирішенням питання — її дитина відвідує зазначений дитячий садок.
Загалом за період з 14 по 20 вересня на урядову «гарячу лінію» надійшло 90 089 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 384 звернення. 0-800-507-309 — урядова «гаряча лінія» працює цілодобово.
044-284-19-15 — для жителів м. Києва. +380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua