Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо виробництва та використання моторного пального з вмістом біокомпонентів», з початку наступного року біоетанол у бензині буде узаконено. Але  більшість експертів схиляються до думки про неготовність вітчизняного ринку, авто- і мотопарку, та й самих виробників до настільки рішучого переходу на альтернативні рейки.

Що добавлятимемо до автобензину? Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ
 

Історія питання

Ухвалені торік поправки до Закону України «Про альтернативні види пального» повинні були знизити імпортозалежність в енергетичній сфері, стимулювати вітчизняну нафтопереробку, сприяти розвитку і стабільності роботи агропромислового комплексу, створенню нових робочих місць, поліпшенню екологічної ситуації та зниженню цін. За приклад брали досвід Бразилії, де внаслідок запровадження обов’язкового змішування бензину зі спиртом вже у 2011 році частка автомобілів, що споживають бензини із вмістом 25% біоетанолу, становила 50%, а до 2020 року її  заплановано довести до 86%.

У червні 2012 року Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо виробництва та використання моторного  пального з вмістом біокомпонентів», яким було  запроваджено норму про додавання в бензини моторні в рекомендаційному порядку 5 відсотків біоетанолу. Упродовж 2014—2015 років ця норма має стати обов’язковою. З 2016-го обов’язковий вміст біоетанолу в бензинах моторних, що виробляються та/або реалізуються на території України, має становити не менш як 7 відсотків.

Відразу після ухвалення цього закону навколо його положень розгорнулася дискусія. Так, на щорічній конференції Petroleum Ukraine прихильники «біоетанолової революції» аргументували її нагальність готовністю українських виробничих потужностей нарощувати випуск біоетанолу і наявність достатньої кількості сировини для його виробництва.

— Сьогодні ємність ринку біоетанолу становить близько 120 тисяч тонн на рік, або 10 тисяч тонн на місяць. Якщо рахувати недобудовані потужності, то загальний річний обсяг біоетанолу може сягнути 340 тисяч тонн. А сировини для виробництва біоетанолу — меляси у країні більш ніж потрібно, — таку думку висловив генеральний директор групи компаній «Техінсервіс» Ігор Щуцький.

Щодо відповідності бензину з «альтернативною домішкою» технічним параметрам двигунів побоювань теж не виникало. За словами представника компанії Innospec, яка виробляє хімікати для пального, Андрія Пушака, жодної різниці між звичайним бензином і бензином з додаванням біоетанолу немає. «Енергетика і динаміка зберігається, змащувальні й антиокислювальні властивості — теж».

Але є  й ті, хто менш оптимістично оцінюють перспективи обов’язкової «біоетанолізації» бензину. Гендиректор Всеукраїнськой асоціації автоімпортерів та дилерів Олег Назаренко зазначив, що існують проблеми, з якими доведеться зіткнутися, використовуючи пальне із вмістом біоетанолу.

Зокрема погіршення експлуатаційних властивостей, зменшення надійності роботи двигуна, збільшення викидів забруднювальних речовин.

У свою чергу директор  «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн стверджує про всебічну неготовність вітчизняного ринку пального до норми про обов’язкове додавання до бензину 5-відсоткової біоетанолової складової.

— Виконання закону неможливе. За споживання близько 5 мільйонів тонн бензину на рік необхідно 250 тисяч тонн цього компоненту. Водночас його виробництво в Україні очікується на рівні 50—60 тисяч тонн, за найбільш оптимістичними оцінками — 100 тисяч тонн. Але сумарний необхідний обсяг біоетанолу становить не менш як 300 тисяч тонн, тоді як у 2014 році ми матимемо не більш як 100 тисяч тонн біокомпоненту власного виробництва. Нагадаю, що на етапі розробки законопроекту спиртовики  запевняли, що його вартість не перевищуватиме 6—7 гривень, але нині ціна вже досягла 12 гривень за літр, а якщо норма про обов’язкове додавання набере чинності, вона сягне 20 гривень за літр. То про яке зниження цін йдеться? Не менш важлива є якість пального. Фактично закон відкриває шлях до «змішування» нафтопродуктів на кожній нафтобазі. Хто забезпечить якість, проконтролює кількість, сплату податків? Нині держава недоотримує колосальні суми акцизів з нафтопродуктів через великий тіньовий сектор, а споживачі нарікають на якість пального. Упевнений, ці проблеми зростуть у рази, якщо бензин почнуть «бодяжити» на кожному кроці, — вважає експерт.

Поспішай не поспішаючи

Новий законопроект, який надійшов до Верховної Ради, покликаний знизити потенційні  вищезазначені ризики. Його автори  пропонують  виключити з переліку підприємств, що будуть зобов’язані додавати біоетанол, виробників бензинів для експорту та постачальників пального за імпортом, залишивши цю норму для виконання тільки вітчизняними нафтопереробними заводами.

«З огляду на те, що вітчизняне виробництво бензинів моторних останнім часом становить 1—1,5 мільйона тонн на рік, для забезпечення реалізації запропонованої законодавчої норми необхідно 50—70 тисяч тонн біоетанолу на рік, що повністю завантажить вітчизняних виробників біоетанолу в найближчі роки і водночас не призведе до кризових явищ на українському ринку нафтопродуктів», — йдеться у пояснювальній записці до законопроекту.

Член Комітету Верховної Ради з ПЕК Сергій Пашинський, коментуючи цю законодавчу ініціативу, висловився за скасування обов’язкового додавання біодобавок у нафтопродукти.  «Складається враження, що цю норму спочатку було ухвалено, щоб завантажити виробників біодобавок і створити попит на їхню продукцію. Тепер же з’ясовується, що не всі машини можуть їздити на бензині з біоетанолом, та ще й створюються складнощі з появою двох видів продукції на ринку», — пояснив нардеп.

І хоч новий законопроект також викликав чимало дискусій серед учасників ринку, на цьому етапі експерти називають його продуктивним.

— Ідея про поступовий перехід на «спиртове» пальне, який фактично передбачений у законопроекті депутата Зарубінського, дуже продуктивна. На першому етапі, з огляду на нестачу біоетанолу та відповідного досвіду, треба доручити виробництво таких бензинів українським нафтопереробним заводам. Вони мають всі технологічні умови, лабораторії для цивілізованого виробництва та контролю якості своєї продукції. У міру збільшення пропозиції біоетанолу норму про обов’язкове додавання можна буде поширити на весь ринок, — вважає Сергій Куюн.