СИТУАЦІЯ

Люди з обмеженими фізичними можливостями  потерпають через порушення їхніх прав

Трохи більше місяця тому під час посадки до спеціального вагона поїзда № 27 Севастополь — Київ з інвалідами-візочниками стався інцидент, який набув розголосу. Провідниця, яка за службовими обов’язками мала допомогти їм сісти в потяг у Сімферополі, цього не зробила. Більше того, вона не повідомила машиністу, що посадка триває, а у вагоні перебувають друзі інвалідів,  які  взяли на себе функції залізничників, допомагаючи  інвалідам сісти в потяг. Поїзд без попередження рушив і відвіз супроводжуючих аж до Джанкоя. Провідниця не дозволила їм зірвати стоп-кран, тож бідолахи добиралися додому поночі на таксі.

Інвалідність — особиста проблема кожного? Фото з сайту fakty.ictv

Хто за що відповідає

За результатами службового розслідування залізничників, які порушили свої посадові обов’язки та неналежно обслужили пасажирів інвалідів-візочників, покарано, повідомили у прес-службі відомства. Провідницю, яка мала проводити посадку пасажирів на станції Сімферополь,  переведено на посаду, яка не пов’язана з обслуговуванням пасажирів. Іншого провідника позбавлено преміальних виплат. Окрім того, виконувачу обов’язків начальника поїзда, черговому по вокзалу в Сімферополі та черговому по залізничній станції міста оголошено догани. Державна адміністрація залізничного транспорту також принесла свої вибачення всім, хто постраждав внаслідок непрофесійних дій  їхніх працівників.

І хоч у відомстві запевнили, що такі випадки поодинокі, аби убезпечити  пасажирів з особливими потребами від подібних прикрощів, варто нагадати правила перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями та обов’язки залізничників. Зокрема для таких пасажирів треба не пізніше, ніж за 5 діб до відправлення поїзда, оформити замовлення на перевезення. Це необхідно для того, щоб залізничники включили до складу поїзда спеціально обладнаний вагон. Заявку можна оформити письмово або зателефонувати начальникові вокзалу чи станції. Причому замовлення приймаються як від самих інвалідів, так і від їхніх представників.

У заявці слід вказати прізвище, ім'я, по батькові, номер та серію посвідчення про право на пільгу, номери контактних телефонів пасажира, дату прийому замовлення, дати виїзду туди/назад, можливі варіанти виїзду в обидва кінці, станції відправлення/призначення, станцію (місце) оформлення проїзних документів, необхідність надання допомоги під час посадки/висадки в поїзд.

Вартість квитка така сама, як і в звичайному купейному вагоні в складі поїзда, до якого він включений. Під час оформлення заявки пасажирів-інвалідів або супроводжуючих  осіб попереджають про необхідність завчасного перед посадкою звернення до чергового по вокзалу для реєстрації та отримання інформації про розташування причіпного спеціального вагона і отримання допомоги під час посадки у вагон. На тих станціях, де групи допомоги інвалідам не створено, транспортування осіб з обмеженими фізичними можливостями до/від вагона та посадка/висадка здійснюються за допомогою супроводжуючих  осіб або працівників соціальних служб.

За їхню безпечну посадку/висадку відповідає ще й начальник станції. Свої обов’язки має начальник поїзда: він повинен попередити машиніста локомотива та чергових провідників вагонів про місце розташування спеціального вагона для перевезення інвалідів або про його включення до складу поїзда на шляху прямування. А ще сповістити про станцію посадки/висадки інвалідів, можливість зміни часу відправлення поїзда та необхідність під час посадки/висадки інвалідів керуватись ручними сигналами. Начальник поїзда має бути присутнім під час здійснення двома провідниками посадки/висадки таких пасажирів. І якщо часу зупинки поїзда за графіком не вистачає, то через провідників або за допомогою радіостанції попереджає про це машиніста.

Матеріальна і моральна спроможність

За 3 місяці 2013 року залізниця перевезла в спеціальних вагонах 291 пасажира з особливими потребами. Торік її послугами скористалися 2746 особи з особливими потребами, що на 449 більше, ніж позаторік. У розпорядженні залізниць України на сьогодні є лише 19 спеціальних вагонів для перевезення інвалідів-візочників. Окрім того, для людей з обмеженими фізичними можливостями у моторвагонному рухомому складі у кожному вагоні виділено 6—8 посадкових місць, про які інформують написи.

 Місця, пристосовані для перевезення інвалідів-візочників, є також у  швидкісних міжрегіональних електропоїздах категорії Інтерсіті+ — по 2 місця у кожному поїзді та  міжрегіональних  двоповерхових електропоїздах категорії «Інтерсіті» — по 4 місця у кожному поїзді.

Однак цього не досить, вважають в Укрзалізниці. Ця соціально важлива сфера потребує державної підтримки. Саме тому Національним планом дій на 2013 рік уряду доручено передбачити  закупівлю за рахунок бюджетних коштів  200 купейних вагонів, з них 41 — з місцями для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями. У разі виділення необхідних коштів з держбюджету перевізник зможе повною мірою забезпечити потреби цих пасажирів.

Проте вже сьогодні розпорядженням генерального директора Укрзалізниці на всіх вокзалах, вузлових станціях залізниць створені спеціальні групи з надання допомоги особам з обмеженими фізичними можливостями та визначені відповідальні за організацією роботи цих підрозділів.

До складу таких посадкових груп, з огляду на місцеві умови, входять працівники медичних пунктів, чергові по вокзалах, старші квиткові касири, носії, працівники багажних відділень та інші працівники. Інформацію про роботу груп розміщено на інформаційних стендах, за допомогою гучномовного зв’язку пасажирів з обмеженими фізичними можливостями інформують про послуги, які можна отримати, та особливу допомогу під час виникнення питань з придбання проїзних документів, посадки на поїзд, розміщення залів очікування для інвалідів тощо.

Залізничні вокзали, розташовані в обласних містах, забезпечені інвалідними візками для обслуговування осіб. Туалетні кімнати обладнані додатковими поручнями, в залах очікування для пасажирів з обмеженими фізичними можливостями спеціальними інформаційними табличками визначені місця відпочинку, квиткові каси для їхнього позачергового обслуговування. На вокзалах встановлено універсальні телефони на рівні, зручному для користування.

Окрім того, розуміючи важливість людського чинника в обслуговуванні пасажирів, Укрзалізниця проводить фахову підготовку, цілеспрямовано навчаючи працівників пасажирського господарства засад психології та правильного стилю спілкування з пасажирами. У програму підготовки та підвищення кваліфікації персоналу входять дисципліни з культури обслуговування та професійної етики. Залізничники (провідники, касири та працівники вокзалів), яким доводиться постійно спілкуватися з великою кількістю людей, здобувають навички виваженої поведінки в складних, екстремальних ситуаціях, дізнаються про можливі шляхи вирішення конфліктів. Ось тільки якби ще й всю цю науку засвоював і використовував персонал, бездушності на залізниці місця не було б.

ДОВІДКА «УК»

 

У розпорядженні Укрзалізниці є 19 спеціально обладнаних вагонів для перевезення інвалідів, які включають до складу поїздів різних категорій (фірмових, фірмових у міжнародному сполученні, міжнародних). Щодо пільг, то інваліди, діти-інваліди та особи, які супроводжують інвалідів першої групи або дітей-інвалідів (не більше однієї), мають право безоплатного проїзду в приміському транспорті та пільгового проїзду на залізничному (на внутрішніх лініях (маршрутах)) транспорті в період з 01 жовтня по 15 травня. Окрім того, Укрзалізниця проводить благодійну акцію з безкоштовного перевезення дітей- інвалідів усіх категорій віком до 16 років у загальних та плацкартних вагонах швидких поїздів внутрішнього сполучення.

Телефони замовлення спеціальних вагонів для перевезення інвалідів 

ОДЕСЬКА залізниця

Одеса-Головна

(048) 727-13-19 (завідуюча квитковими касами)

Херсон

(0552) 48-35-56 (завідуюча квитковими касами)

Миколаїв

(0512) 49-55-07 (старший квитковий касир)

Шевченко

(047) 33-520-45 (завідуюча квитковими касами)

Черкаси

(0472) 63-87-87 (довідкове бюро)

Знам’янка

(052) 336-54-45 (завідуюча квитковими касами)

Кіровоград

(052) 239-23-78 (старший квитковий касир)

Роздільна

(048) 53-37-268 (начальник вокзалу)

(048) 53-37-247 (старший квитковий касир)

Котовськ

(048) 62-730-21 (старший квитковий касир) (048) 62-733-08 (черговий помічник нач. вокзалу)

Вапнярка

(043) 50-343-10 (черговий помічник начальника вокзалу)

(043) 50-342-53 (начальник вокзалу)

Ізмаїл

(048)41-571-10 (начальник вокзалу)

Білгород-Дністровський

(048) 499-61-68 (старший квитковий касир)

(048) 499-62-54 (начальник вокзалу)

Первомайськ-на-Бузі

(051) 61-437-77 (адміністратор)

ДОНЕЦЬКА залізниця

Донецьк

(062) 319-21-85  (завідуча квитковими кассами)

Луганськ

(0642) 91-38-95 (адміністрація)

ЛЬВІВСЬКА залізниця

Львів

(032) 226-17-64, 226-11-79, 226-20-59

Рівне

(0362) 42-34-04, 42-20-49

Луцьк

(0332) 79-73-73, 79-72-98

Тернопіль

(0352) 47-22-86, 47-21-85, 47-21-85

Чернівці

(0372) 59-26-90

Ужгород

(0312) 69-31-77, 69-20-67

Чоп

(0312) 70-30-53, 70-30-67

ПІВДЕННА залізниця

Харків

(057) 724 -48-51

ПРИДНІПРОВСЬКА залізниця

Дніпропетровськ

(056) 793-53-10, 793-53-11 ( цілодобово)

Запоріжжя-1

(061) 720-13-65, 720-12-34

Сімферополь

(0652) 66-22-81

Севастополь

(0692) 48-81-30

ПІВДЕННО-ЗАХІДНА залізниця

Київ-Пасажирський

 

(044) 481-12-74

Вінниця

(0432) 63-22-96, 61-80-87

Жмеринка

(04332) 4-25-11, 4-38-07

Хмельницький

(0382) 694-1-23

Козятин

(04342) 2-78-92

Ніжин

(04631) 9-20-86, 9-23-96

Чернігів

(0462) 657-145

Шепетівка

(03840) 3-22-53, 3-23-56, 3-34-30, 3-23-44

Фастів

(04565) 9-22-53, 9-23-16, 9-23-70

Миронівка

(04574) 42-2-53, 42-2-79, 42-2-74

Біла Церква

(04563) 38-25-26, 38-25-23

Бердичів

(04143) 7-0-2-10, 7-0-2-84, 7-0-2-08

Кам’янець-Подільський

(03849) 3-07-32, 6-12-82, 6-12-35

Житомир

(0412) 444-085, 443-174, 444-101

Коростень

(04142) 9-21-32, 9-21-34, 4-20-22

Новоград-Волинський

(04141) 55-160, 55-255

Конотоп

(05447) 9-33-60, 9-31-48

Бахмач

(04635) 29-132, 29-150

Хутір-Михайлівський

(05456) 4-37-65

Шостка

(05449) 6-21-09