Регіони продовжують затверджувати місцеві кошториси. «Урядовий кур’єр» вже повідомляв, на що витратять гроші в цьому році, зокрема, на Черкащині, Луганщині. Про відповідні плани в Дніпропетровській та Рівненській областях, а також про те, до чого може призвести безвідповідальність деяких учасників бюджетного процесу, читайте у матеріалах наших кореспондентів.
Несплата податків позначиться на фінансуванні видатків
ОФІЦІЙНО. Своєчасність отримання місцевими бюджетами коштів на здійснення видатків з оплати праці працівників бюджетних установ, а також стипендій, пенсій, соціальних виплат залежить від сплати податків.
Тож зважаючи на це, а також на те, що у засобах масової інформації почали з’являтися повідомлення про заклики зокрема Комітету підприємців Львівщини не сплачувати загальнодержавні податки, Міністерство фінансів закликало до відповідальності всіх учасників бюджетного процесу і чіткого дотримання законодавства України. У міністерстві наголошують, що несплата загальнодержавних податків позначається на отриманні місцевими бюджетами дотації вирівнювання та відповідно на фінансуванні запланованих видатків.
Як констатують у Мінфіні, на сьогодні 96,1% місцевих бюджетів дотаційні. Не виняток і відповідні бюджети Львівської області. При цьому рівень їхньої забезпеченості щороку знижується. Так, торік доходи місцевих бюджетів Львівщини становили 3,1 мільярда гривень, видатки — 7,2 мільярда, дотація вирівнювання —3,8, додаткові дотації та субвенції — 3,1. Також із державного бюджету виділено дотацію Пенсійному фонду, зокрема для Львівської області — 3,9 мільярда гривень. При цьому від платників податків регіону до держбюджету надійшло 5,7 мільярда гривень від ПДВ та 1,6 мільярда від податку на прибуток.
Отже, як зауважують у міністерстві, загалом для виплати заробітної плати, соціальних допомог, пенсій тощо у Львівщини не вистачало 3,5 мільярда гривень. Це свідчить про те, що ця адміністративно-територіальна одиниця не є самодостатньою. На жаль, така сама ситуація й у 2014 році.
Як підкреслюють у міністерстві, заклики щодо несплати податків провокаційні, їх здійснюють люди, які не володіють нормами податкового і бюджетного законодавства. Не варто бездумно знищувати відрегульований процес взаємодії державного та місцевих бюджетів, адже від цього залежить життєдіяльність і розвиток територіальних громад.
Проти втягування бізнесу, який працює, в політичне протистояння виступає і міністр доходів і зборів Олександр Клименко. У заяві міністра, розповсюдженій прес-службою відомства, йдеться про те, що це спроба маніпуляції думкою сумлінних підприємців. Міністр переконаний, що в питанні сплати податків немає і не може бути того чи іншого боку барикад.
Він висловив вдячність усім громадянам і представникам бізнесу, які наповнюють бюджет і розуміють, наскільки це принципово важливо з погляду забезпечення стабільного фінансування місцевих громад, соціальних інститутів, закладів освіти, охорони здоров’я, житлово-комунального господарства. Сумлінна сплата податків — це і є справжня соціальна відповідальність бізнесу.
Дніпропетровщина. Кошторис вийшов профіцитним та збалансованим
Внесок Придніпровського краю в економіку України — 11% ВВП, майже 20% обсягу реалізованої промислової продукції, 15,8% обсягу прямих іноземних інвестицій. За підсумками першого півріччя минулого року, Дніпропетровська область перерахувала до державного бюджету на 6,19 мільярда гривень більше, ніж отримала з нього. Отже, це регіон-донор, який істотно поповнює державну скарбницю. І головний кошторис області на 2014 рік, який днями затверджено на черговій сесії обласними депутатами, вийшов профіцитним та збалансованим, на відміну від дефіцитного загальнодержавного.
Дохідна частина бюджету Дніпропетровщини на 2014-й становить 8 817 831,1 тисячі гривень, а загальний обсяг видатків — 8 817 811,1 тисячі. Профіцит кошторису встановлено у сумі 245 836,6 тисячі гривень.
«Основна частина головного фінансового документа області — це соціально захищені видатки. Ухвалений бюджет дасть змогу протягом року підвищувати рівень середньої зарплати працівникам бюджетної сфери, на належному рівні підтримувати роботу всіх об’єктів соціально-культурної сфери. Крім того, завдяки зростанню субвенцій з державного бюджету місцеві органи влади отримають більше грошей на соціальну допомогу. Триватиме програма з ремонту доріг у містах та селах, розвитку медичних та освітніх закладів», — розповів голова Дніпропетровської обласної ради Євген Удод.
У кошторисі зокрема закладено поетапне підвищення розміру мінімальної заробітної плати працівникам бюджетної сфери: з 1 січня цього року вона становить 1218 гривень, з 1 липня — буде 1250, а з 1 жовтня — 1301. Освіта Дніпропетровщини отримає 1007,6мільйонагривень, а медичні заклади — 3052мільйони.
Голова Дніпропетровської облдержадміністрації Дмитро Колєсніков назвав обласний бюджет 2014-го таким, що має яскраво виражену соціальну та регіональну спрямованість.
Бюджет передбачає фінансування кількох важливих регіональних програм. Зокрема на цільову програму «Освіта Дніпропетровщини» передбачено 11 мільйонів гривень, на програму інформатизації «Електронна Дніпропетровщина» — 8,6 мільйона, а на програму забезпечення державних соціальних гарантій і регіональних форм адресної підтримки ветеранів війни виділять 11,6 мільйона.
За рахунок субвенцій з обласного бюджету до місцевих бюджетів уперше профінансується забезпечення безкоштовними медикаментами інвалідів та учасників бойових дій (понад мільйон гривень). А з державної скарбниці у місцеві бюджети Дніпропетровщини заплановано субвенції у сумі 3355,3 мільйона гривень на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям, на придбання твердого палива для населення, компенсацію за пільгові перевезення відповідних категорій громадян тощо.
Уперше цього року з держбюджету спрямують субвенції на харчуванням (сніданки) учнів 5—11 класів загальноосвітніх навчальних закладів — 42 мільйони гривень та на створення сучасного регіонального центру надання адміністративних послуг — 30 мільйонів.
Першочергові природоохоронні заходи проведуть у Придніпров’ї за допомогою коштів спеціального фонду (76,6 мільйона гривень), а дороги будуватимуть та ремонтуватимуть «у складчину»: з обласного бюджету візьмуть 8,7 мільйона гривень, субвенція з державного бюджету в обласний на ці цілі становитиме близько 58 мільйонів гривень та 108,7 мільйона надійде з державної скарбниці у місцеві.
Бюджет розвитку області допоможе реалізувати низку важливих інвестиційних програм, серед яких поліпшення водопостачання населених пунктів області (5,8 мільйона гривень), продовження будівництва та реконструкції закладів охорони здоров’я (3,5 мільйона), реконструкція житлових будинків та капітальний ремонт ліфтів (2,1 мільйона).
Рівненщина. Уперше передбачено додаткову дотацію на виплату надбавок медпрацівникам
Депутати обласної ради, які ухвалили нарешті головний фінансовий документ, тим самим розрубали гордіїв вузол проблем, що в ці неспокійні дні постали перед громадою.
А зробили це, до речі, в доволі оригінальний спосіб: опозиція проголосувала за бюджет лише після того, як отримала посаду голови обласної ради. Саме це й стало чи не головним питанням перемовин між головою облдержадміністрації Василем Берташем (він також голова міжфракційного депутатського об’єднання «Європейський вибір») та представниками такого самого депутатського об’єднання «Народна рада». Обидва утворені наприкінці січня і мають приблизно однакову кількість депутатів.
— Усі місцеві бюджети ми мали затвердити у двотижневий термін після опублікування Закону «Про Державний бюджет України на 2014 рік» і, власне кажучи, майже вклалися в нього, перестрочивши лише один день, — каже директор департаменту фінансів облдержадміністрації Людмила Кушнер. — Обласний бюджет становить 3,2 мільярда гривень, зведений бюджет області — 6,7 мільярда. Бюджети збалансовані за доходами й видатками, які порівняно з 2012 роком зростуть на 10%. Маю сказати, що держава сьогодні сповна виконує свої зобов’язання: усі міжбюджетні трансферти і субвенції отримуємо сповна. Адже наша область дотаційна, при цьому соціальні допомоги отримують понад 50% її жителів.
За її словами, у всіх бюджетах враховано зростання мінімальної заробітної плати, що відбуватиметься протягом року, видатки на енергоносії, освіту, медицину, соціальний захист, культуру. Скажімо, в обласному бюджеті на проведення гемодіалізу передбачено 8,3 мільйона гривень, на придбання інсулінів для інсулінозалежних жителів краю — понад 13 мільйонів, для невідкладних потреб онкогематологічного відділення обласної дитячої лікарні — майже півмільйона, на закупівлю протезів для кульшових суглобів — 350 тисяч гривень. Тобто насамперед намагалися задовольнити потреби людей. За всієї фінансової скрути не обмежували видатків на програму «Ветеран», допомогу отримуватимуть і довгожителі, і реабілітовані, й ті, хто має особливі заслуги перед Вітчизною.
Уперше цього року передбачено додаткову дотацію на виплату надбавок за обсяг і якість виконаних робіт медпрацівникам закладів охорони здоров’я первинної ланки розміром 5,2 мільйона гривень, які надійдуть як субвенція з держбюджету. Бюджет розвитку, як і торік, становить 25 мільйонів гривень.
Одразу після затвердження обласного кошторису до нього внесли зміни щодо погашення заборгованості, яка склалася на початок року через непроплати платіжних доручень органами Держказначейства. Це дасть змогу погасити борги різним суб’єктам господарювання за торік отримані бюджетними організаціями послуги. У такий спосіб влада, як кажуть, збереже обличчя. Скажімо, у Рівному непроплаченими залишилося послуг на 17 мільйонів гривень, подібна ситуація практично в усіх містах, селищах і селах. Тому міський голова Рівного, яке планує отримати левову частку цьогорічних надходжень від плати за землю (нормативну грошову оцінку тут збільшили з 1 січня), вважає, що бюджет-2014 може бути навіть кращим, ніж торішній. Але за однієї умови: якщо казначейство не блокуватиме проплати.
Матеріали підготували Наталія БІЛОВИЦЬКА,
Оксана МАЛОЛЄТКОВА, Інна ОМЕЛЯНЧУК, «Урядовий кур’єр»