ПЕРЕВІРКА

Антимонопольний комітет зобов’язав виготовляти м’ясні вироби для малюків згідно зі стандартами  

«Все найкраще дітям!» Цим принципом керується більшість батьків, коли купують продукти харчування для малечі. Тож не дивно, що в магазині, як вважають дорослі, обирається все найкраще. Часто перевагу віддають тим продуктам, на етикетці яких є напис «дитячий», навіть попри те, що коштують вони дорожче за звичайні. Проте чи справджуються їхні очікування?

Навіть якщо на ковбасі написано, що вона «дитяча», не факт, що її можна їсти малечі. Фото PHL

Як товар ви назвете…

Нещодавно до виробників, які виготовляють «дитячі» ковбаси та сосиски, навідались у гості представники Антимонопольного комітету, щоб перевірити, а чи справді ця продукція відповідає суворим вимогам відповідних стандартів.

Як з’ясувалось, виробники присвоювали назву «Дитяча» продукції масового споживання. Але ж згідно із державним стандартом, ковбаси варені «Дитяча», «Дитяча вершкова», сосиски «Дитячі» рекомендовані Міністерством охорони здоров’я для харчування дітей дошкільного і шкільного віку та дієтичного харчування. А це означає, що до складу й сировини таких продуктів висуваються жорсткіші вимоги, ніж до продуктів загального харчування. А використання у маркуванні назви «Дитяча», якщо це звичайна продукція — не що інше, як поширення неправдивої інформації. Загальновідомо ж, що більшість споживачів, дивлячись на цей напис, сприймає цей продукт як такий, яким варто годувати дитину.

Аби й надалі виробники не вводили споживачів в оману, Антимонопольний комітет зобов’язав привести склад і маркування фасованих сосисок вищого гатунку під назвою «Дитячі», а також ковбас варених «Дитяча» та «Дитяча вершкова» у відповідність до спеціальних вимог ДСТУ. Ці порушення були виявлені у таких виробників: ПАТ «Кременчукм’ясо», ТОВ «Глобинський м’ясокомбінат», ТДВ «Ятрань», ПП «Колос», ТОВ «М’ясна фабрика «Фаворит плюс», ТОВ «Єнакіївський м’ясокомбінат».

Після «роботи над помилками» виробники мають отримати спеціальний висновок санітарно-епідеміологічної експертизи щодо відповідності продукції нормам, встановленим для ковбасних виробів, рекомендованим для харчування дітей дошкільного та шкільного віку. Також виробники повинні зазначити на етикетках відповідної продукції: «рекомендовано для харчування дітей дошкільного і шкільного віку та дієтичного харчування». Ну а ті, хто не зможе довести, що їхня продукція справді відповідає спеціальним вимогам нормативно-технічної документації, — будуть зобов’язані припинити поширення неправдивої інформації на етикетках.

Не вір очам своїм

Експерти із захисту прав споживачів нагадують, що у нас на ринку є чимало продукції, стилізованої під дитяче харчування. І потрібно бути вкрай уважним, щоб не потрапити на гачок хитрих підприємців, які бажають її «втюхати» довірливим батькам.

Тобто намалювали виробники на пакуванні звичайної пачки із соком мультяшних зайчиків і котиків — і все, споживачі вважатимуть його таким, який потрібно давати дитині. Те ж, що окрім маркування, із дитячою продукцією той сік нічого не пов’язує, — це вже інше питання. Зауважимо, дуже важливе. Адже до продукції дитячого харчування наше законодавство висуває дуже суворі вимоги.

— На жаль, виробники масово стилізують свою продукцію під дитячу, — наголошує голова ВГО «Якість життя» Олександр Ладигін. — Стилізація — це цілий процес, і вона буває словесною, візуальною, звуковою. Використовується все що завгодно, аби лише довести батькам, що саме продукт від цього конкретного виробника потрібно купити. Щодо нормативної бази — то у нас усе добре і зрозуміло лише в тих випадках, коли йдеться про діток до трьох років. На маркуванні продукції, орієнтованої на цих маленьких споживачів, має бути написано, що цей продукт призначений для харчування дітей такого-то віку. Проте коли йдеться про старших діток, тут усе значно складніше, тому що немає чітких законодавчих вимог до цієї продукції. Тож відповідальність за їхнє харчування лежить на батьках. А вони повинні думати, що купувати і чим годувати свою дитину.

Як приклад стилізації фахівець наводить ситуацію, яка склалась із одним із вітчизняних виробників соків. Цей кмітливий підприємець зареєстрував як власну назву два слова «Сік яблучний». І цей напис великими літерами написав на лицьовому боці пачки з яблучним… нектаром. Хоч ці продукти за своїм складом різні! Натомість правду про напій друкували невеликими літерами і збоку пачки. Ось так батьків вводили в оману. Тож перед тим, як чимось нагодувати дитину, потрібно бути дуже уважним.

СЕКРЕТИ ВИБОРУ

Корисне не завжди модне

Перед тим, як купити їжу для дітей до трьох років, потрібно уважно роздивитись пакування і знайти там напис: «продукт дитячого харчування, рекомендований дітям такого-то віку». Якщо таких слів немає, то незважаючи на написи, зроблені великими літерами, переконання рекламних роликів, потрібно подумати — чи варто купувати цю продукцію для маляти.

Якщо йдеться про дітей старшого віку, спочатку батькам варто визначитись: а чи взагалі потрібен цей конкретний продукт дитині. Приміром, наскільки потрібно їй щодня їсти ковбасу. В цьому випадку пріоритетом стає сам продукт. Після того, як ви переконались, що дитині справді потрібен саме цей продукт, з’ясовуємо, з чого він виготовлений. Для цього читаємо склад продукту чи напою. Варто запам’ятати, що чим коротший перелік складових, тим краще. Бажано, щоб невідомих або специфічних термінів у цьому переліку також було якомога менше.

Насамкінець батьки мають тверезо оцінювати всі «модні віяння» — як то походи до ресторанів швидкого харчування, часте відвідування дитячих розважальних заходів тощо. Бажано оминати заклади, де дітей нагодують бутербродами, канапками чи цукерками і напоять безалкогольними «шипучками». Адже одна цукерка може містити тижневу норму цукру. А таких цукерок протягом свята малеча чимало з’їдає, особливо якщо це частування безкоштовне. Такі візити повинні бути дуже дозованими, адже часте відвідування цих закладів і поїдання смачної, проте некорисної їжі згодом «виллється» у зайві кілограми. І тоді батькам не варто дивуватись, чому у їхніх дочок та синів величезні пузця, а на додачу ще й цукровий діабет.