ГАРЯЧА ТЕМА
Неефективне використання коштів на ремонт шляхів обертається бюджетними збитками
Те, що стан наших доріг подекуди перебуває на тому рівні, про який у народі кажуть «і вмерти не здужає», — не новина. Але їдучи з Чернігова до Ріпкинського району, мимоволі звернула увагу на зовсім вражаючу картину: вся траса поцяцькована плямами, неначе леопардова шкура. Таке враження, що на дорогах завівся таємний шанувальник клаптикових ковдр. Або прихильник стилю хай-тек зупинився на самому початку робіт, махнувши рукою: «Хай так!»
А ось і знак: «Ремонтні роботи на дорозі». Вантажівка з надписом «Чернігівське ДЕУ», кілька чоловік з лопатами в яскравих жилетках. Рухаються поволі уздовж траси, залишаючи за собою чорні наліпки. «Такий ремонт — тільки грошам горе!» — бурчить водій і, втомившись гуцати на свіжих «аплікаціях», звертає убік та їде далі посипаним піском узбіччям.
Облишимо фахівцям рахувати, скільки відсотків від загальної площі асфальтованого дорожнього покриття має становити ямковий ремонт, якщо робити все за правилами, і скільки він становить насправді. А ось про вкладені у цю справу кошти дещо розповіли працівники Державної фінансової інспекції в Чернігівській області, які провели ревізію фінансово-господарської діяльності місцевої Служби автомобільних доріг та ДП «Чернігівський облавтодор» ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».
Новинка сезону — стиль «хай так!» Фото автора
За словами начальника відділу інспектування у сфері послуг Держфінінспекції в Чернігівській області Наталії Петришиної, внаслідок перевірки ревізори з’ясували, що у 2010—2012 роках на капітальний ремонт автомобільних доріг Сіверського краю спрямовано лише 14% загальної суми фінансування. Куди поділася решта? Її теж використано, але на інші справи. Приміром, 72 мільйони було перераховано підрядним організаціям для погашення кредиторської заборгованості, 13 мільйонів — на утримання Служби, 17 мільйонів — на роботи, пов’язані з проектуванням, та для виконання інших послуг, 197 мільйонів — ДП «Чернігівський облавтодор» та 221 мільйон гривень — іншим підрядним організаціям за виконані роботи.
«Детальний аналіз витрат фінансових потоків встановив, що з 520 мільйонів гривень, виділених на будівництво, реконструкцію, ремонт, утримання та розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, на капітальні ремонти спрямовано лише 74,4 мільйона гривень», — порахувала Наталія Петришина.
Навіть не сумніваюся, що хранителі наших доріг зробили дуже важливі для себе проплати. Але при цьому перевіряльники знайшли і завищення обсягів та вартості виконаних робіт, і угоди, укладені з сумнівними суб’єктами господарювання. Всього виявлено порушень на суму 2,5 мільйона гривень.
Таким чином автомобільним шляхам дістався мізер. А водії, споглядаючи підвищену плямистість під колесами, не знають: лаятися на якість доріг чи радіти, що ями і вибоїни закривають хоч таким чином?