Ми вже звикли, що нам можуть нагрубити на кожному кроці. Відповідати — собі дорожче, змовчати — себе не поважати. Найчастіше незрозумілі ситуації виникають у товаристві продавців. Інколи складається таке враження, що ми, купуючи якусь річ, маємо годити не собі, а їм. Звісно, чисто по-людськи зрозуміло, що людині хочеться продати товар. Але ж не можна відмову від нього сприймати як особисту образу!
Не так давно довелося стати свідком не надто приємної сцени: жінка наміряла костюм, який її чоловікові категорично не сподобався. Продавщиця з його думкою активно не погоджувалася. У хід пішли зауваження на кшталт: «Усе ідеально! Ви, чоловіки, в таких речах не розбираєтеся! І чого ж ви хотіли з такою поставою?» Далі почався голосний перелік решти візуальних недоліків його дружини. Біля секції почали збиратися охочі звірити почуте з оригіналом. Червона, як вересневий помідор, жінка притьмом вискочила з магазину, чоловік кинувся услід. «І трапляються ж отакі перебірливі. Міряють і не купляють. Чого вони шукають?» — тільки й лишилося пробурчати пащекуватій продавщиці.
Побачене викликало єдину можливу реакцію: «Цур мене від такої культури обслуговування!» Та, на жаль, не відвело.
Квітковий кіоск був буквально утрамбований букетами. Мені ж потрібна була лише одна троянда, але велика й красива. Та дісталася з найближчого оберемка — явно не першої свіжості. Довелося звернути увагу квітникарки на пожухлі краї пелюсток. Та замість того, аби вибачитися, дати якісну троянду і розійтися задоволеними, мені зауважили: «Ви теж неідеальна. У вас на обличчі веснянки! Чого ж ви хочете від квітів?» «А може, я пишаюся своїми веснянками, бо вони природні — на противагу рудим облямівкам на червоних трояндах! І взагалі, маю право купити саме те, що мені подобається. І мене не повинні хвилювати збитки господарів залежаної продукції, яка завтра стане нетоварною: хочу просто красиву, свіжу, якісну квітку!» — дуже хотілося це все вигукнути і на додачу кинути в обличчя кіоскерці щось зле: у люстро, мовляв, подивися, сама не красуня. Натомість розвернулася і пішла геть, згадавши, прислів’я про три речі, які жінка може зробити з нічого, однією з яких є скандал. Та чи стало б легше від взаємних образ?
Ідеальна квітка трапилася вже через кілька хвилин в іншому місці. Привітна жіночка не намагалася вирішити свої проблеми чужим коштом, вона просто поставила на якісні квіти вищу ціну. Контраст у обслуговуванні спрацював: тепер я постійний клієнт у тому магазинчику. І цілком зрозуміла доньку, коли в міському парку культури й відпочинку вона, обминувши кіоск з меншою кількістю покупців, потягнула мене до того, де була більша черга: там, мовляв, така цікава й хороша тіточка.
Отак на власному досвіді переконалася: хоч обслуговуюча сфера у нас не завжди на висоті, але ефект знеболювального для нервової системи набагато краще спрацьовує не тоді, коли на грубість відповідаєш тим же. Краще всміхнутися і поспілкуватися з приємною людиною. Набагато краще!