Серед структурних підрозділів та сфер суспільного життя Сумщини, де особливо активно відбуваються реформування та оновлення, — Головне територіальне управління юстиції. Саме тут нині реалізують пілотні проекти, завдяки яким розвивається і збагачується вітчизняна галузь права.

Про нинішню роботу колективу, досягнуті результати і плани кореспондентові «УК» розповідає начальник Головного територіального управління юстиції у Сумській області Ірина СВИСТУН.Начальник Головного територіального управління юстиції у Сумській області Ірина СВИСТУН

— Ірино Петрівно, розуміючи розмаїття напрямів роботи, які формують стиль діяльності органів юстиції, означте пріоритетні.

 — Нам випав час надзвичайно глибинних і відповідальних реформ не тільки в системі юстиції, а й у всій країні. Найважливіші дві: боротьба з корупцією та європейська інтеграція. Їх об’єднує спільне найважливіше завдання — повернути довіру населення до права як невід’ємного атрибуту цивілізованого суспільства.

Міністерство юстиції України стало першим серед центральних органів виконавчої влади, які змінили не тільки філософію, а й зміст надання адміністративних послуг, щоб наблизити їх до європейських стандартів. Адміністративні послуги через інтернет уже звичні для багатьох країн. По-перше, це надзвичайно зручно, по-друге, всі потрібні витяги та довідки можна отримати набагато швидше. І вже п’яту частину всіх довідок оформляють в електронному  вигляді. 

Такий крок посприяв підвищенню індексу ведення бізнесу, що відзначили експерти. Адже одна із проблем у розвитку бізнес-середовища нашої країни стосувалася тривалих процедур видачі документів із державних реєстрів, певних обмежень на реєстрацію тих чи тих правочинів.

Ще одним кроком, що наблизив послуги до людей, стало проставляння апостилю (спеціального штампа на офіційних документах, що підтверджує їхню справжність для іноземних держав) у відділах державної реєстрації. Це насамперед стосується громадян та представників бізнесу. Завдяки цьому скорочено терміни проставляння, усунуто потребу в посередниках, тож послуга стала значно дешевшою.

— Сумську область умовно можна назвати пілотною, бо саме тут проходять «обкатку» новації Міністерства юстиції України. Чи є ризики, що якісь із них не спрацюють?

— Упевнена: нам під силу найамбітніші проекти, які наближають вітчизняну юриспруденцію до європейських стандартів. І це не просто слова. У моїй роботі ще на посаді начальника виконавчої служби також були пілотні проекти. І всі успішно реалізували. Один з них стосувався роботи СЕТАМ — системи електронних торгів арештованим майном. На Сумщині проект стартував у 2014-му, і за його підсумками область досягла найвищих показників в Україні.

З початку 2015 року до СЕТАМ було внесено інформацію про майно на суму понад 90 мільйонів гривень, реалізовано — на 9 мільйонів, що порівняно з 2014 роком утричі більше.

Успішно втілюємо пілотний проект стосовно роботи державної виконавчої служби, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року. Його реалізують також у відділі примусового виконання рішень департаменту ДВС Міністерства юстиції та в Києві. Ми взялися за його реалізацію, розуміючи, що потрібно змінювати не тільки формат роботи державних виконавців, а й уявлення і ставлення співвітчизників до державної служби примусу, яка, до речі, існує у всіх демократичних і успішних країнах. Нині бачимо, що автоматичний розподіл виконавчих проваджень між виконавцями унеможливив корупційну складову, на яку постійно нарікали сторони провадження, і позитивно вплинув на рівень виконання рішень.

Щасливим батькам свідоцтво про народження дитини вручають безпосередньо у пологовому будинку. Фото з сайту sumyjust.gov.ua

— Триває робота стосовно децентралізації влади, передачі повноважень на місця. Яка роль у цьому органів юстиції?

— Важлива і відповідальна. Організовуємо відповідну роботу, співпрацюючи з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, приватними нотаріусами.

Суть у тому, що розширено коло суб’єктів надання адміністративних послуг. До нього вже залучено як державних, так і приватних нотаріусів, а  повноваження з реєстрації бізнесу та нерухомості передають органам місцевого самоврядування. Це не тільки спростить процедуру надання послуг, а й істотно поповнить місцеві бюджети. Адже кошти від надання адміністративних послуг надходитимуть не до столиці, як раніше, а залишатимуться в регіонах для наповнення місцевих бюджетів. Ідеться про чималі суми. Наприклад, торік реєстратори області  опрацювали понад 140 тисяч запитів, завдяки чому до державного бюджету України надійшло більш як 14 мільйонів гривень. Є райони, які «заробили» понад мільйон гривень кожен: наприклад, Білопільський, Конотопський, Лебединський, Сумський, а також міста Ромни і Суми. Цього року 60% коштів залишатимуться на місцях. Ось  реальне джерело забезпечення фінансової спроможності місцевих громад.

Але щоб реалізувати право на якісні та доступні адміністративні послуги у сфері реєстрації бізнесу та нерухомості, потрібно особливо відповідально поставитися до цієї справи. Адже щойно розпочалася поетапна передача цих функцій органам місцевої влади. Тож перебудовуватися потрібно, як кажуть, на марші — швидко, кваліфіковано, професійно. Наші спеціалісти надають консультативну, організаційно-інформаційну допомогу, проводять навчання тощо.

За великим рахунком, ми стоїмо біля витоків справи, яка розрахована не на день чи рік — на століття. Адже так працює весь цивілізований світ, де давно освоїли і впровадили формати «єдиного вікна», електронного врядування. Україна нині на шляху до цього, і повернення  не буде.

Час змін та інновацій потребує подвійної відповідальності: одним невдалим рішенням можна зруйнувати паростки нового і перспективного. А нове і перспективне повинно розростатися, міцніти на українському грунті, щоб люди по-справжньому відчули зміни на краще.

— Які ще нові види послуг впроваджено завдяки органам юстиції?

— Загалом їх чимало. Серед них запис на прийом до відділів ДРАЦС в режимі онлайн, коли люди можуть обрати зручну для них дату, час і попередньо подати документи.

Наприкінці минулого року почали виконувати особливо приємну місію — в пологових будинках вручаємо батькам свідоцтва про народження дітей.

Така церемонія недавно вперше відбулася в Сумах. У міському клінічному пологовому будинку в один день вручили двом сім’ям свідоцтва про народження немовлят, а тепер цю приємну і зручну для людей послугу  працівники ДРАЦС надаватимуть у Білопіллі, Тростянці, Бурині. А в перші дні нового 2016 року 10 родин забажали отримати свідоцтва про народження дітей у пологових будинках.

Тож реалізація всіх починань неодмінно матиме продовження в нинішньому році.  Адже пілотні проекти і реформи сумської юстиції матимуть важливе значення в загальнодержавному масштабі.

Олександр ВЕРТІЛЬ,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Ірина СВИСТУН.  Народилася 1974 року. Закінчила Українську академію банківської справи НБУ, здобувши дві вищі освіти — економічну та юридичну.

У системі юстиції працює протягом останніх 15 років. Із 2007-го до квітня 2015-го очолювала державну виконавчу службу Сумщини, із квітня минулого року — начальник Головного територіального управління юстиції у Сумській області.

Кандидат юридичних наук, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Сумського національного аграрного університету.

 Нагороджена Почесним знаком Міністерства юстиції України, відзнакою «За сумлінну працю в органах державної виконавчої служби», Подякою Кабінету Міністрів України.

Заміжня. Виховує трьох дітей.