ФОРУМ ВИДАВЦІВ
Учасники аналізують, наскільки він був вдалим
Книжок до Львова видавці привезли чимало: і останніх новинок, з яких ще не встиг вивітритися свіжий запах поліграфічної фарби, й тих, які на форумах п’ятнадцятирічної давності дебютували, проте інтерес до них не знизився. Відтак із цих яскравих намистинок учасники, гості та експерти й складають мозаїку українського книговидання. Оцінки його стану розділилися: одні бачать цей процес у позитивній динаміці, інші — в темних тонах, мовляв, отих намистинок загалом в Україні не так уже й багато назбирається, а решта — сірі, не завжди цікаві змістовно й посередні у поліграфічному виконанні.
Організатори називають форум рекордним. За кількістю учасників, відвідувачів, проведених заходів, дискусій, «круглих столів», зустрічей, читань, що пройшли у рамках самостійних фестивалів, зокрема 6-го літературного, міжнародного фестивалю перекладів, бізнес-форуму, бібліотечного та поетичного фестивалів, творчих вечорів норвезького письменника Ерленда Лу, Адама Міхніка, Марії Матіос, Василя Шкляра. Загалом у дзеркалі статистики Форум видавців-2011 виглядає не зле, хоч видавці й представники книготорговельних підприємств говорять про зменшення кількості реалізованих книг. Торішнього рівня максимуму досягли одиниці.
Цьогоріч торкнулися й такої актуальної проблеми, як конкуренція книги друкованої з електронною, яка начебто на п’яти наступає. Так, у США, розповіла аташе з питань культури Посольства США в Україні Сьюзан Клірі, продаж електронних книг уже перевищив продаж паперових. Зростання удвічі ринку електронної книги в Росії, за словами фахівців, пов’язане не лише з кризою на книжковому ринку через перевагу електронної книги над друкованою, а й зі ставленням до читання як до часу проведення дозвілля.
Для більшості вирішальним є фінансовий чинник. Але не завжди на форумі книжка продається без всіляких надбавок. Реальність розвіює подібні міфи. Більшість видавництв таки пропонують продукцію за ціною виробника. Але не бракує охочих заробити. Не кожен з відвідувачів кинеться моніторити її вартість у книжкових супермаркетах та на розкладках. Відверто говорили про це приїжджі видавці. Рідко хто, кажуть, продає продукцію за собівартістю. А якщо у портфелі видавництва літературний шедевр чи книжка з числа бестселерів, хіба звертатимуть покупці увагу на такі дрібниці?
У друкованої книги є серйозний конкурент — електронна. Фото Укрінформу
— Якщо продаватимемо на форумі у Львові чи іншому місті за відпускною ціною, — привідкрила завісу комерційної таємниці представник одного з відомих столичних видавництв, — то цього не витримає економіка найпотужнішого видавництва. А не будемо їздити на виставки — втратимо читача.
Ось така арифметика. У кожного — своя. Одні до вартості книги спокійно додають всі решту видатків, інші вдовольняються мізерним заробітком і продають книжки без жодних накруток, аби лишень їхній інтелектуальний продукт дійшов до читача. Інакше книга не виконуватиме своєї просвітницької місії, якщо лежатиме на полицях чи на складі.