ЗМІНИ
При другій і наступній реєстраціях автомобіля витрати істотно скоротяться
Президентський проект закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування при відчуженні транспортних засобів», який лише 30 серпня потрапив у парламент, вже 5 вересня був розглянутий у Комітеті з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики, а 18 вересня Верховна Рада 241 голосом із 344 присутніх у сесійній залі народних обранців схвалила його в першому читанні. Чим в0икликане таке стрімке проходження документа коридорами влади, сказати важко.
Як непросто відповісти й на те, хто виграє від законодавчих нововведень: пересічні громадяни чи багатії. Згідно з цим документом передбачається скасувати збір на обов’язкове державне пенсійне страхування при другій і наступних реєстраціях транспортних засобів, а також зменшити розмір державного мита за посвідчення договорів відчуження автомобілів.
Якщо законопроект пройде друге читання і набере чинності, то дохід від продажу об’єкта рухомого майна (крім легкових автомобілів, мотоциклів та мопедів) визначатимуть з огляду на ціну, зазначену в договорі купівлі-продажу. Однак він має бути не нижчим за оціночну вартість цього об’єкта, визначену згідно із законом.
Ще одна новела від законодавців — диференціація ставки пенсійного збору залежно від вартості об’єкта купівлі-продажу. Якщо вартість об’єкта оподаткування не перевищує 165 прожиткових мінімумів працездатних громадян, доведеться сплатити 3%, якщо вона сягає від 165 до 290 прожиткових мінімумів, віддати треба 4%. У разі коли вартість перевищує 290 прожиткових мінімумів, розкошелитися слід на 5%.
Що ж до винятку, тобто доходу від продажу легкового автомобіля, мотоцикла чи мопеда, то його визначатимуть з огляду на ціну, зазначену в договорі купівлі-продажу, але не нижче за середньоринкову вартість цього транспортного засобу або не нижче за його оціночну вартість, визначену згідно із законом. За якою схемою робити розрахунки, платник податку зможе визначитися сам.
Слід сказати, що середньоринкова вартість легкових автомобілів, мотоциклів та мопедів не буде «середньою температурою по лікарні». Порядок її визначення встановлюватиме Кабінет Міністрів. Причому ціну визначатиме щоквартально центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку, тобто Міністерство економіки. Вона буде різною для кожної марки, моделі авто з урахуванням року випуску та пробігу на підставі аналізу фактичних цін продажу відповідних транспортних засобів. Оприлюднюватиме цю інформацію Міністерство економіки. Доступ до цих даних буде вільним, адже вони розміщуватимуться на офіційному веб-сайті до 10 числа місяця, наступного за звітним кварталом.
КОМПЕТЕНТНО
Олег НАЗАРЕНКО,
голова Всеукраїнської
асоціації автоімпортерів
і дилерів:
Обома руками підтримую цей законопроект. Для мене він не був несподіванкою, адже від нашого об’єднання я понад півтора року працюю в робочій групі координаційної ради при Президентові України з питань впровадження економічних реформ. Пропозиції та зауваження наших фахівців враховуються в тих профільних законах, що нині приймаються.
Що стосується законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування при відчуженні транспортних засобів», то, безумовно, він посприяє розвитку вітчизняного автомобільного ринку. Передусім через те, що виводить вторинний ринок автівок, що були у вжитку, з «тіні».
Стосовно скасування збору до Пенсійного фонду з автомобілів, що були у вжитку, точилися суперечки з Міністерством фінансів, яке опікується наповненням бюджету фонду. Посадовців вдалося переконати вагомими аргументами: значна частина потенційних платників обходила цей податок, купуючи автомобілі через генеральні доручення. Операція не надто безпечна і не безкоштовна, адже доводилося купувати за тисячу гривень довідку-рахунок на базарі, у нотаріуса платили державне мито розміром 5% вартості автомобіля. За новими нормами до Пенсійного фонду нічого не треба перераховувати, а за посвідчення договору купівлі-продажу доведеться сплатити лише 85 грн.
Диференційований збір із дорогих автівок — це своєрідний податок із заможних людей. Якщо раніше планувалося запровадити 40% збір від вартості престижного автомобіля, то нині він становитиме 5%. Це правильне рішення, адже світовий досвід показує, що тільки-но раптово вводять великі податки на багатих, ті одразу зникають, реєструючись деінде. Розумне та поступове підвищення ставок до таких наслідків не призводить.