ПРОБЛЕМА
Професійні "громадські організації" перетворюються на бізнес-проекти, активно виштовхуючи конкурентів з "ринку"
З 1 січня 2010 р. в Україні заборонені всі форми реклами тютюнових
виробів - внутрішня реклама, реклама на ТБ та радіо, на зовнішніх носіях,
реклама за допомогою заходів рекламного характеру. Наразі в Комітеті Верховної
Ради України з питань свободи слова й інформації перебуває проект закону, який
пропонує ще раз підтвердити ці заборони та ввести кілька "інноваційних" норм. На
переконання авторів законопроекту, рівень куріння в Україні швидко знизиться,
якщо за відповідь продавця на запитання покупця про наявність тих чи інших
сигарет в продажу буде введено штраф у десятки тисяч гривень.
Законопроект, що передбачає табу навіть на будь-який обмін інформацією між діловими партнерами, з'явився "завдяки" щедрому фінансуванню іноземних антитютюнових організацій. Наприклад, лише офіційно на лобіювання цього проекту було виділено понад 4 млн грн. Багатомільйонні гранти на боротьбу з тютюном йдуть переважно з країн, де зацікавленість суспільства у цьому питанні з роками зникла. Отже, менеджери закордонних фондів і виходять на нові ринки, де ще можна роздути проблему та виправдати витрати та нові "проекти".
Відповідно до регламенту ВР, після першого читання законопроекту до нього надійшли численні пропозиції. Для їхнього розгляду було створено робочу групу, до якої ввійшли представники громадськості та ділових кіл. І це не дивно, адже відповідно до Конституції України, "Суспільне життя в Україні грунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності".
Наразі очевидно, що депутати не підтримають законопроект, який у його нинішньому вигляді вводить абсурдні обмеження, повторює чинні заборони та спрямований лише на отримання чергового траншу грантів з боку зацікавлених громадських організацій. Неспроможність таких організацій аргументовано доводити свою позицію у прозорій та відкритій дискусії компенсується численними листами-закликами будь-яких дискусій уникнути взагалі.
Слід наголосити, що Україна цілком виконала вимоги Рамкової конвенції щодо заборони реклами та спонсорства тютюнових виробів. Питання полягає в створенні якісної альтернативи для здорового способу життя.
Громадські організації повинні насправді сприяти розв'язанню нагальних проблем активною участю у політичному житті. Втім, така активність не має перетворюватися на монополізацію "права на істину".
Спроби викреслити конкурентів з відкритої дискусії - це лише один приклад того, як закордонні гранти перетворюються з інструменту розв'язання проблем на самоціль діяльності менеджерів та працівників таких організацій. Тож немає жодних підстав надавати будь-які переваги таким організаціям у просуванні власних бізнес-проектів.
Відкритість та прозорість дискусій - це ознаки демократії та високої політичної культури. Керівництво Комітету з питань свободи слова та інформації вочевидь це добре розуміє.
Олег Саржаревський,
учасник Програми
соціальної трансформації в
прикордонних з ЄС країнах для "Урядового
кур'єра"