У русі
— Допустиме навантаження на одинарну вісь має становити не більш ніж 11 тонн, на здвоєну — 16, на строєну — 24 тонни, — розповідає заступник начальника управління Укртрансбезпеки у Закарпатській області, начальник відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Сергій Кейс.
Переносні автомобільні ваги поосьового зважування можуть визначати вагу багатотонної фури з відхиленням усього 100 кілограмів. Причому вантажівка не припиняє руху, а лише уповільнює його, і зважування відбувається у динамічному режимі. Якщо все гаразд — рухається далі, якщо є перевищення вимог — від’їжджає вбік для здійснення нарахування плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та накладення штрафних санкцій. До перевізника застосовують штраф у розмірі 1700 гривень. Рух транспортного засобу дозволено лише після внесення плати за проїзд і узгодждення габаритно-вагових параметрів з вимогами.
Щоб ні на йоту не відступити від правил, до перевірок залучені і працівники патрульної поліції, які наділені правом зупиняти авто. «Щодня позмінно чергуємо тут, і це, безумовно, дисциплінує водіїв, які рухаються цією міжнародною трасою. Покриття дороги добре, тож є спокуса порушити швидкісний режим або ж інші правила дорожнього руху. Хоча тут, на пересувному пункті, наше основне завдання — не дозволяти рух автомобілів, навантажених понад норму.
Занадто важкий руйнує дорожнє полотно: покриття пливе, на ньому з’являється колійність, швидко виходить з ладу, доводиться витрачати гроші на непланові ремонти. Це ті гроші, які могли б піти на інші автошляхи України.
Розумний прилад
...Водій чергової фури, яка проходить обстеження, має надто втомлений вигляд. Сергій Кейс бере розумний прилад під назвою DLK Pro TIS-Compact — зчитувач цифрових тахографів. Завбільшки з кілька коробок сірників, він замінює стоси паперу і дає змогу за короткий час проаналізувати дотримання водієм встановленого режиму руху і відпочинку.
— За кермом автомобіля водій безперервно може перебувати не більш ніж 4,5 години, а потім обов’язкова сорокап’ятихвилинна перерва. Є ще й інші параметри, обов’язкові для дотримання, і всі їх аналізує зчитувач за допомогою програмного забезпечення, — додає Сергій Гейзович.
На папірець, як на чек від касового апарата, пристрій виводить дані за цілий день роботи водія. Цього разу він засвідчив, що денний період керування водій перевищив на 2,5 години. Тепер від покарання нікуди не подітися: його гаманець схудне на 340 гривень.
Інспектори руху стежать і за додержанням водіями так званого температурного режиму. Він обмежує рух великовагових транспортних засобів, якщо температура повітря перевищує 28 градусів. Можуть їхати лише ті автомобілі, навантаження на вісь яких не перевищує 7 тонн, а загальна вага — 24 тонни.
Температурне табло розміщено при в’їзді в Закарпатську область з боку Львівської. Протяжність відрізка автомагістралі, якою рухається транзитний транспорт, становить близько 130 кілометрів з боку Львівської області та 250—270 — з боку Івано-Франківської. Тож автомобілі, які в’їжджають в область, за умов перевищення встановленого «градуса» повинні зупинитися на стоянках, адреси яких є на сайтах Укравтодору і Національної поліції. У цих місцях до повного комфорту водіїв іще далеко, але є умови для того, щоб вони могли відпочивати і харчуватися. Порушників температурного режиму поліція зупиняє. Штрафні санкції у цих випадках не застосовують.
Контроль за дотриманням режиму праці та відпочинку, розміщенням і кріпленням вантажу, наявністю дозвільних документів зберігає закарпатські дороги краще, ніж будь-які заклики й умовляння. Водіїв дисциплінує невідворотність покарання, якщо вони допустили порушення. Тож підвищується і рівень безпеки на дорогах.
КОМПЕТЕНТНО
Життя — найбільша цінність
Сергій СЛОБОДЯНЮК,
начальник управління «Укртрансбезпеки»
у Закарпатській області:
— Відновлення перевірок транспортних засобів на автошляхах, який здійснюємо разом із Національною поліцією, зменшує ризик транспортних пригод та й для держави дає копійчину: протягом двох місяців за порушення габаритно-вагових параметрів нараховано 4980 євро плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування та накладено штрафних санкцій на 17 тисяч гривень.
На жаль, сьогодні в області лише на пересувному пункті в Чинадійовому здійснюється габаритно-ваговий контроль. А ділянок автошляхів, через які в область потрапляє великоваговий транспорт, що рухається за кордон, є принаймні ще чотири. Тому наше стратегічне завдання — встановити цілодобовий контроль над усіма проблемними ділянками. Працівники нашого управління переймають досвід інших країн Європи з організації безпеки на транспорті. Тісна співпраця між контролюючими органами країн Європи дає змогу впроваджувати європейський досвід і методи контролю інспекторами Укртрансбезпеки.
Завдяки належному та якісному контролю на території області та й України для вітчизняних перевізників-міжнародників знижується ризик фінансових втрат унаслідок штрафних санкцій контролюючих органів країн ЄС. За безпекою на дорозі стоїть найголовніше — людське життя, і жодні фінансові втрати не варті цього. Саме якісний придорожній контроль приведе до підвищення рівня безпеки на дорогах загального користування, не допустить їхнього руйнування та збереже життя людей.