ПРOБЛЕМA

Яким чином можна знизити кількість курців в країні

Антитютюнові організації впевнені: запровадження попереджувальних піктограм дасть змогу скоротити куріння в Україні на 1-2%. Щоправда, якби не дивні дії активістів цих організацій, застрашливі малюнки на пачках з'явилися б ще рік тому. Але на заваді стала організаційна неспроможність активістів, їхнє невміння вести діалог ані з попередньою, ані з чинною владою.

Ще в червні 2009 р. Верховна Рада прийняла зміни до Закону "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення". Згідно із змінами, на пачці сигарет має бути одна з десяти затверджених в Євросоюзі кольорових картинок, що зображує потенційні наслідки куріння, і відповідний напис.

У той же час якщо проаналізувати європейський досвід, то нині лише 4 країни Євросоюзу використовують попереджувальні малюнки на сигаретах. Причому показово, що серед цих країн - Латвія, де, навіть незважаючи на наявність картинок, рівень куріння, за даними Держкомстату, найвищий у ЄС. І навпаки, Швеція та Фінляндія, де найнижчий рівень у Європі, таких картинок ще й досі не запровадили.

Втім, Міністерство охорони здоров'я України погодилося із підходом, який було запропоновано парламентом, і обрало з бібліотеки піктограм Євросоюзу 10 малюнків. І уряд, і тютюнові компанії погодилися з тим, що їх варто запроваджувати. Чотири міжнародні тютюнові компанії, які працюють і в Україні, і в ЄС, ніколи не протестували проти таких малюнків. І це не дивно: для них вкрай важливо, аби питання курити чи не курити кожен для себе робив усвідомлено. Адже зрештою платити за багатомільйонними позовами через те, що, мовляв, "курець не знав", - це доволі дорога річ.

Неважко пересвідчитися в цьому навіть з офіційних сайтів тютюнових компаній. "Коли держава вимагає від нас попередження на пачці сигарет, ми жорстко дотримуємося цієї вимоги. Це стосується і мови попередження, і його вигляду. Ми віримо, що дорослі курці мають бути достатньо інформованими про ризики куріння, коли вони зважують курити чи ні", - сказано на офіційному сайті компанії Japan Tobacco Іnternatіonal. Інша міжнародна тютюнова компанія "Філіп Морріс Інтернешнл Інк." зазначає на сайті: "Ми дотримуємося законів, які вимагають розміщення на упаковці сигарет попереджень про шкоду куріння. Надання споживачам точної інформації є однією з найважливіших цілей законодавства щодо тютюнової продукції. Навіть у країнах, де такі попередження не вимагаються законом (зокрема в деяких країнах Африки), ми добровільно їх наносимо на упаковку відповідною державною мовою. Текст попереджень має добре читатися і відрізнятися від товарних знаків і логотипів".

Але після прийняття закону почалася дивна гра: антитютюнові сили протягом понад року не спромоглися подати до уряду узгодженого переліку попереджувальних картинок. Крім того, вся ця організаційна неспроможність супроводжувалася гучними звинуваченнями, що, мовляв, уряд або його окремі посадовці цілеспрямовано блокують вирішення питання. Причому активістів навіть не збентежило ані те, що за півтора року після прийняття закону вже й уряд змінився, ані те, що нова влада демонструє послідовний підхід до проблеми зниження куріння в країні. Зокрема, з випереджанням зростає акциз на сигарети, який за 2010 р. приніс Україні 13 млрд грн - на 45% більше, ніж у 2009-му.

Закінчилася ця історія вже на початку цього року, коли уряд затвердив перелік із 10 попереджувальних піктограм, запропонованих МОЗ. Але навіть вирішення питання по суті не зменшило рівень скандальних коментарів і статей, які продовжують продукувати проти уряду окремі громадські організації. Можливо, цим організаціям було б варто більше уваги приділяти соціальним програмам, які пропагують здоровий спосіб життя, а не намагатися новими скандалами здобути чергові американські гранти.

ДО РЕЧІ

Крім застрашливих малюнків, ще й табу на інформацію

Історія з попереджувальними малюнками - це не єдиний приклад того, як у сфері боротьби з тютюнокурінням українські депутати намагаються обрати найбільш жорсткий шлях заборон і штрафів. Так, нещодавно пройшов перше читання безпрецедентний законопроект N5164, який забороняє взагалі будь-яку інформацію про сигарети в місцях їх продажу. Натомість абсолютно ігноруються інші європейські заходи боротьби з курінням, що потребують державних капіталовкладень і дають реальну альтернативу - особливо для молоді - в царині спорту, музики, освіти, бізнесу.