РОЗСЛIДУВАННЯ
Антимонопольний комiтет зобов’язав операторiв знизити цiни на бензин через два тижнi
Учора Антимонопольний комітет України нарешті прийняв рішення у справі антиконкурентних узгоджених дій на ринку бензинів і притягнув до відповідальності за підвищення цін на пальне компанії: ПП "Окко-Нафтопродукт", ТОВ "Континент Нафто Трейд" і ТОВ "Альянс Холдинг" на загальну суму 150 млн грн. Зокрема своїм рішенням комітет зобов'язав цих операторів ринку протягом двох тижнів з дня отримання рішення встановити економічно обгрунтовані ціни на бензини А-92 та А-95.
Як встановлено слідством, ці компанії упродовж грудня 2010 року - першої декади січня 2011 року одночасно до однакового рівня підвищували роздрібні ціни на бензини згаданих марок. Так, вартість пального на АЗС відповідачів у цей період зросла на 60 коп./л.
На підставі зібраних доказів та аналізу ситуації на ринку комітет не виявив об'єктивних чинників для таких узгоджених дій. Більше того, в операторів суттєво відрізнялися обсяги наявних залишків пального, нафтопродукти закуповувалися за різними цінами. У відповідачів були також різні умови доставки товару на АЗС. Під час дослідження встановлено, що в окремих випадках оператори закуповували нафтопродукти за цінами, що перевищували рівень вартості імпорту та рівень показника Platts (індикатор світових цін на нафту та нафтопродукти) до сотень доларів на тонні.
У той же час результати аналізу додаткової інформації, наданої відповідачами на засіданні комітету 15 березня ц. р., не підтвердили наявності об'єктивних причин для виправдання дій операторів та зміни попередніх висновків комітету. Про це йдеться у розповсюдженому офіційному роз'ясненні АМКУ.
Наразі комітет продовжує розслідування у справі, виділене в окреме провадження відносно ПІІ "Лукойл Україна" та СП ТОВ "Кершер".
КOМЕНТAРІ ФAХІВЦІВ
Незалежний експерт
з енергетичних питань
Володимир САПРИКІН:
- На жаль, як свідчить практика реалізації таких рішень Антимонопольного комітету, майже всі оштрафовані оскаржують їх у судах. І хоча АМКУ досить часто виграє справи, але не з нафтотрейдерами. Тож сьогодні все залежить від того, наскільки професійно АМКУ вдалося довести вчинення антиконкурентних узгоджених дій тими чи іншими операторами ринку і чи зможе комітет відстояти свою позицію у судах. За моїми прогнозами, це питання розглядатиметься судами не один місяць. В цілому можна говорити, що скоріше за все рішення комітету позитивно впливатиме на цінову поведінку компаній.
Головний редактор журналу
"Нафторинок", аналітик ЮПЕКO
Олександр СІРЕНКО:
- Я не був на цьому засіданні, але нам відомі причини порушення цієї справи і результат. Якщо проаналізувати 2010 рік і початок 2011-го, то оштрафовані Антимонопольним комітетом компанії справді одні з перших підвищили ціни на нафтопродукти, і це зростання вартості було найбільшим по ринку. Відповідно на них орієнтувались й інші. Скажімо, якщо у Shell ціна зростала на 45-50 коп. за літр пального, то в ТНК - на 30 коп. Тобто факт підвищення був.
Треба зауважити, що такі високі штрафи вперше виписані Антимонопольним комітетом на роздрібну торгівлю. Дотепер подібний порядок штрафних цифр виписувався компаніям, які оптом реалізовували паливо. Зрозуміло, реакція на ринку має бути. Уже в найближчі дні ситуація стабілізується: будуть виконані рекомендації Антимонопольного комітету і уряду в установленні фіксованих цін. Нагадаю: це 9,5 грн на А-5 і 9 грн на дизпаливо. Це майже нульова рентабельність для нафтотрейдерів.