АЛЬТЕРНАТИВА

Приватне обслуговування багатоповерхівок якісніше за комунальне 

Реанімувати застаріле комунальне господарство кожен уряд намагається по-своєму. Нинішня влада робить ставку на заміну комунальних ЖЕКів об’єднаннями співвласників багатоквартирних будинків. Ініціатива наразі провисає, оскільки власники квартир не бачать нових ефективних управлінців, особливо якщо це стосується старого житлового фонду. Песимістів переконують, обіцяючи підтримку бюджету. Свій вихід із ситуації пропонує й Антимонопольний комітет.

Аби зав’язлий у болоті відсталості віз комунального господарства зрушити з місця, потрібно на законодавчому рівні розв’язати системні проблеми в діяльності ОСББ. В Антимонопольному комітеті нещодавно відбулася нарада з представниками уряду та низки міністерств. За її результатами розпочалася  підготовка змін до чинних нормативно-правових актів.

Про те, що систему треба ламати, свідчать результати майже 3 тис.?перевірок,  проведених Антимонопольним комітетом. під час яких порушили 260 справ та надали 230 обов’язкових для розгляду рекомендацій. Найтиповіші зловживання — невизначення виконавців послуг, непроведення перерахунків за ненадані або неякісно надані послуги, порушення процедури встановлення тарифів. Окрім того, виявили характерні лише для ОСББ проблемні питання. Передусім це зволікання органів місцевого самоврядування з передачею ОСББ житлового фонду, через що нові структури існують лише на папері.

І це не єдина проблема. Приміром, там, де утворені компаніями-забудовниками та кількома власниками квартир ОСББ, передають будинки на обслуговування управляючій компанії, пов’язаній із забудовником, тарифи зростають у кілька разів, Не ліпше й тим, кому виконавця визначає місцева влада, що також призводить до здорожчання послуг.

Щоб усього цього позбутися, потрібно визначити форму звернення, повний перелік документів, необхідних для передачі багатоквартирного будинку та прилеглої прибудинкової території з балансу утримувача на баланс ОСББ, визначити конкретні строки розгляду такого звернення та передбачити відповідальність за їхнє порушення. А ще у законі треба прописати, що члени ОСББ належать до категорії споживачів житлово-комунальних послуг, яка називається «населення», та заборонити утворення ОСББ компаніями-забудовниками і пов’язаними з ними особами, гарантувати безоплатний вступ в ОСББ, обмежити розмір членських внесків та граничний строк договору про управління житловим комплексом.

І прибудинкова територія має бути у належному стані. Фото з архіву редакції

Є свої пропозиції і в тих, хто вже давно створив ОСББ, проте  й досі не можуть нормально функціонувати. Скажімо, голова правління одного зі столичних ОСББ Олег Кий радить  передусім спростити саму процедуру організації таких структур, яка б не передбачала ведення громіздкої бухгалтерії. Не менш важливим є законодавче врегулювання проблеми з допоміжними приміщеннями, відокремивши їх від нежитлових. Інакше не чисті на руку ділки можуть переводити їх з однієї категорії в іншу, застосувавши схему нововиявлених приміщень.

В Олександра Жовніровського свій негативний досвід участі в ОСББ і свої побажання до вдосконалення новітньої системи обслуговування багатоповерхівок. На його переконання, треба, щоб членами об’єднання були виключно ті люди, що проживають у певному будинку. Та й право голосу має розподілятися подушно, а не поквартирно. Інакше власники, які викупили багато квартир, диктуватимуть свої умови решті мешканців багатоповерхівки. Не менш важливими є вимоги до ведення документації, яка має бути прозорою і доступною не лише для ревізорів, а й для пересічних членів ОСББ.

З ПЕРШИХ ВУСТ

Рафаель КУЗЬМІН,
перший заступник голови
Антимонопольного комітету

— На ринках житлово-комунальних послуг, де можлива економічна конкуренція, повинні бути створені всі умови для її функціонування та розвитку. І саме ОСББ надають можливість громадянам обирати якісні послуги за прийнятними цінами. Це стосується, зокрема, таких послуг, як утримання будинків та територій, вивезення сміття. Тому органи влади повинні об’єднати зусилля та вжити всіх можливих заходів, щоб ОСББ могли виконувати головну роль у процесі дерегуляції в житлово-комунальному господарстві.