Діти, які зазирнули в очі війні, на перший погляд нічим не вирізняються з-поміж однолітків. Утім, у кожному маленькому серці жевріє страх: тільки б не відновилися постріли. А поки що вцілілі й напівзруйновані міста неподалік лінії фронту намагаються жити звичайним життям. Важливо, що дітвора все-таки відвідує школи, проте проблеми з навчальним процесом залишаються. У більшості навчальних закладів не вистачає вчителів із багатьох предметів.

Урок на межі

Коли на цю землю прийшла війна, частина педагогів повиїжджала. Молодь Донбасу кинули напризволяще, вона опинилася в інформаційному й культурному вакуумі. Адже дітям нікуди подітися у вільний час: не працюють гуртки, спортивні секції, немає кінотеатрів чи принаймні торгових центрів тощо.

Тому коли сюди почали приїжджати волонтери з освітянською місією, це стало для молоді ковтком свіжого повітря. Студенти, вчителі, молоді музиканти, актори, режисери, хореографи, спортсмени, художники з інших регіонів України відвідували школи Донбасу і проводили для учнів різноманітні цікаві творчі уроки, майстер-класи, разом танцювали, співали, просто спілкувалися. Ініціаторами стали волонтери з Литви, які на основі британського досвіду створили креативну навчальну програму і впродовж 5 років вчили за нею литовських школярів: задіяли 140 шкіл, майже 10 тисяч учнів та 1,5 тисячі педагогів. Програму підтримало міністерство освіти Литви та Євросоюз. Тепер литовці запропонували перенести свій досвід в українські реалії.

«Ми спостерігали за подіями в Україні, й у нас з’явилося бажання допомогти дітям Донбасу, — розповідає експерт програми «Творча співпраця» з Литви Мілда Лаужикайте. — Нам допомогло Посольство Литви в Україні, куди ми звернулися. І в зонах, постраждалих від бойових дій, разом з українськими волонтерами об’єднання «Новий Донбас» запровадили пілотний проект — створили асоціацію «Творчі зв’язки», що об’єднала понад 500 людей різних професій: художників, дизайнерів, журналістів, акторів, режисерів, істориків та інших. Ми проводили тренінги з волонтерами, а вони працювали з дітьми».

Нестандартні уроки допомагають налагодити тісний контакт із молоддю Донбасу. Фото надане Громадською організацією «Новий Донбас»
Нестандартні уроки допомагають налагодити тісний контакт із молоддю Донбасу. Фото надане Громадською організацією «Новий Донбас»

Геть стереотипи!

Спершу діти, і особливо місцеві педагоги, насторожено сприймали гостей, не розуміючи їхньої мети. І лише коли побачили щире бажання і завзяття волонтерів різних професій, все змінилося: люди, ізольовані духовно й культурно післявоєнною розрухою, пішли на контакт, почали вірити у щось світле, у їхніх серцях прокинулася надія.

Школярам замість звичного сухого зазубрювання шкільного матеріалу припав до снаги новий творчий підхід у веденні уроків: українські й литовські волонтери зламали стереотипи й навчили педагогів і учнів по-іншому ставитися до навчання, зробили його захопливим і неймовірно цікавим. «Це зовсім новий погляд на навчальний процес, — пояснює експерт навчальної програми «Творча співпраця» Вілья Навіцкаіте. — І діти, й дорослі зрозуміли, що можна здобувати знання, не лише читаючи підручник або слухаючи монолог учителя, а й через розв’язання власних соціальних проблем, дослідження природи чи історії рідного краю. Тобто вчитися не тільки у класі, а в безпосередньому контакті з навколишнім середовищем. Навчання через творчі якості дітей не лише дає освіту, а через контакт, спілкування надається й психологічна допомога учням. У результаті істотно змінилися стосунки вчителів з учнями, школи із суспільством».

Нестандартні уроки поступово змінювали ставлення учнів і вчителів. «Приміром, під час уроку англійської мови для початкових класів одна з волонтерок запропонувала дітям приготувати солодощі — цукерки рафаело, — пригадує Олена Прокопенко. — Щоб робити це разом, діти мали тільки англійською запитати або попросити щось з інгредієнтів. Тож і учні, і вчителька захоплюються, і через такий процес відбувається не лише навчання іноземної мови, а й реалізація творчих здібностей дітей. Це яскравий приклад, як можна змінити підхід до навчання і дати дітям головне — інтерес, мотивацію й водночас розкрити творчі здібності».

Олена Макаренко теж як волонтерка поїхала на Луганщину навчати школярів хореографії. «Не уявляєте, як сяяли радістю очі в цих дітей! На їхніх обличчях уперше за два роки з’явилася усмішка», — розповідає дівчина.

Музикант Іван Норожнов теж повернувся з Донбасу, де навчав школярів музики. Відшукував сховані на складах музичні інструменти й дуже зрадів, коли знайшов старе піаніно в чудовому стані. «Чому важливо приїжджати і контактувати з цими дітьми? Тому що, скажімо, у двох з трьох районів, де ми побували, музику не викладають зовсім, — каже Іван. — Цього культурного пласта немає, нема людей, які б навчали учнів. Тож населений пункт культурно вимирає, а діти як ніхто інший відчувають цей вакуум. Після спілкування з нами, після наших уроків деякі старшокласники навіть забажали після закінчення школи здобувати музичну освіту, щоб повернутися додому і викладати музику чи хореографію».

Гуманітарні технології

Звісно, новий підхід — не просто урок по-новому, вочевидь, це боротьба за молоде покоління Донбасу. «Це інновація, гуманітарна технологія, яка насправді коштує не дуже дорого і дає результат набагато більший, ніж величезні вкладення, — переконана керівник громадської організації «Новий Донбас» Лариса Артюгіна. — Ми дуже вдячні литовським колегам, посольству за те, що вони допомагають змінювати країну, вкладати зусилля у її майбутнє. Приємно, що суспільство небайдуже, і до роботи долучається дедалі більше людей. Україні потрібні не стільки мілітарні технології, скільки гуманітарні. Реалії демонструють, наскільки це важливо, адже ми повинні виграти не лише війну, а й боротьбу за майбутнє покоління».

До навчання дітей Донбасу активно долучаються студенти Києво-Могилянської академії й Київського національного університету ім. Т. Шевченка. Волонтери планують звернутися й до педагогічних університетів України, щоб керівництво цих вишів допомогло організувати практику майбутніх педагогів у постраждалих регіонах. Зокрема, неподалік у Старобільську працює переміщений Луганський національний університет ім. Т. Шевченка. Студентам потрібна практика, а школярам — педагоги. Адже особистий контакт важливіший за матеріальну підтримку, оскільки потрібно змінювати обставини, світогляд цих людей, їхні погляди.

«Владі важко впоратися з тими викликами, які існують на постконфліктних територіях Донбасу, тож молоді литовці разом з українськими колегами поїхали у віддалені майже ізольовані райони, мешкали там і щодня навчали дітей, — каже посол Литви в Україні Маріус Януконис. — Великий сенс у тому, щоб робити це через молоде покоління. Тож запрошуємо колег з інших країн Євросоюзу приєднуватись до нас і допомагати українським дітям».

Фізиками, хіміками, філологами й істориками школи більш-менш укомплектовані. Проте гостра потреба у вчителях англійської мови, інформатики, музики, фізкультури. Тож волонтери звертаються до всіх небайдужих українців, готових хоч на певний час поїхати у школи Донеччини й Луганщини, долучатися до проекту. Для цього не обов’язково бути педагогом — волонтером може стати кожна людина, яка поділиться вміннями й навичками. Адже там на вас дуже чекають діти з відкритими серцями. Ці школярі хочуть здобувати нові знання, реалізувати таланти, чекають на мир та сподіваються на світле майбуття. А головне, прагнуть відчути, що їх не кинули напризволяще, вони потрібні Батьківщині — Україні.