СИТУАЦІЯ 

Варварська експлуатація рухомого складу гальмує вантажоперевезення
 

Так уже склалося, що Укрзалізниця котрий рік поспіль виживає за рахунок вантажних перевезень, перекриваючи збитки, отримані від пасажирських. І хоча й тут не все гаразд, за підсумками експлуатаційної роботи з початку року залізниці України відправили 251,028 млн тонн вантажів. Упродовж восьми місяців у середньому щодоби навантажували 16,197 тис. тонн. Це на 0,7% менше, ніж за відповідний період торік.

 За оптимістичною статистикою…

 Найчастіше всередині країни перевозили кам’яне вугілля, залізну та марганцеву руди, будматеріали, нафту і нафтопродукти, зерно та зернопродукти. До речі, збіжжя серед тих вантажів, обсяги яких порівняно з минулим роком зросли найбільше: зерна та зернових вантажів перевезено майже 14 млн тонн.

Що стосується імпорту та експорту, то якщо порівнювати півріччя до півріччя, то плани виконали відповідно на 115,9% та 111,4%. А от у транзитному сполученні особливо похвалитися нічим: обсяг перевезень не сягнув і 84%. Але тут усе залежить більше від зовнішньоекономічних контрактів, що були укладені нашими підприємствами, ніж від самих перевізників. Однак, аби розв’язати цю проблему, залізничники докладають чимало зусиль. Зокрема підвищують пропускну спроможність окремих дільниць, швидкість транспортування, вводять автоматизовані системи, які спрямовані на полегшення перевізного процесу. Не стоїть осторонь і влада: спрощують митні та інші види контролю при перетині кордонів, зменшують кількість документів дозвільного характеру.

 — Пропускна спроможність залізниць України — 100 млн тонн вантажів щорічно, — зазначив начальник головного комерційного управління Укрзалізниці Юрій Меркулов. — У минулому році ми перевезли 51 млн тонн, тобто використали лише 50% потужності. Тож перспективи є, особливо, якщо згадати, що у залізничного транспорту безліч переваг — екологічність, швидкість доставки, розгалужена мережа, відносно низька собівартість перевезень та незалежність від погодних умов.

Паркове господарство виходить з ладу через недбале ставлення вантажовласників. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Наразі у середньому щодоби навантажували 1023,7 тис. тонн, що майже стільки ж, як і торік. Щоправда, є й такі залізниці, які поліпшили минулорічні показники. Це, наприклад, Придніпровська, Південна, Південно-Західна залізниці. І хоча в середньому один вагон перебував в обігу трохи більше шести діб, їхній простій під однією вантажною операцією перевищив 35 годин, що більше і цьогорічних планових, і торішніх реальних показників.

Добре, що хоч використання локомотивного парку поліпшилося. З початку 2012 року середньодобовий пробіг локомотива — 480 км і перевищує минулорічний показник на 2,3%. Сталося це завдяки ефективнішому використанню тягового рухомого складу, поліпшенню організаційних заходів та модернізації перевізного процесу.

… загрозлива збитковість

Мабуть, ці показники можна було б істотно підвищити, якби паркове господарство використовували не по-колгоспному. Тоді б за півроку не було 3495 випадків пошкодження вагонів через порушення технічних умов вантажних операцій і правил експлуатації при маневровій та поїзній роботі. Збитки відчутні навіть попри те, що цьогоріч сталося майже на 800 пошкоджень менше, ніж торік за цей самий час. Однак сума матеріальних втрат перевищила минулорічну: 6,5 млн грн порівняно з 5,4 млн.

За пошкоджений рухомий склад упродовж цього року залізницям відшкодували 5,8 млн грн, що не сягає й 90% загальної суми збитків. А ще варто мати на увазі, що недбайливе ставлення вантажовласників до залізничного рухомого складу, окрім прямих фінансових затрат, призводить і до вилучення з обігу вагонів, а отже, втрат ресурсів під навантаження та недоотримання доходів залізницями.

Прикро, що вагони виводять з ладу як на території України, так і за її межами. Щоправда, частка пошкоджень під час внутрішніх перевезень вантажів більша і становить майже 60%. До того ж вона щоразу зростає. Приміром, усунення цьогорічних неполадок вартуватиме вже 5,8 млн грн проти торішніх 4,5 млн.

Знавці ринку стверджують, що значна частина пошкоджень (понад 20%) відбувається в морських торговельних портах України. Основною причиною псування вагонів у портах є застосування грейферних кранів при вивантаженні. Що ж до «лідерів» серед підприємств, то тут попереду ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» (266 вагонів на суму 1,7 млн грн), за ним ідуть «Одеський морський торговельний порт» (139 вагонів), «Південний морський торговельний порт» (138 вагонів).

Задля збереження парку піввагонів, їх своєчасного ремонту та з метою захисту від надмірної експлуатації за кордоном, змінено їхній статус з інвентарного на «власний». У першому півріччі державні підприємства, на баланс яких передали піввагони Укрзалізниці, відремонтували 9369 штук. ДП «Дарницький вагоноремонтний завод» за півроку вдихнув життя у 5156 піввагонів, ДП «Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів» («Укрспецвагон») — у 4213. Цим підприємствам Укрзалізниця визначила базові ремонтні депо, які розташовані в регіонах масового навантаження на Донецькій та Придніпровській залізницях.

— Усі вагони, які потребують планових ремонтів, завод доведе до ладу, — запевнив виконувач обов’язків директора з експлуатації рухомого складу Р. Грубець. — Щоправда, через те, що вагони передали на наш баланс у 2012 році, не було змоги скласти графік робіт. Ремонтних потужностей для виконання планових ремонтів на підприємстві вистачає і вони задіяні в повному обсязі. Укрзалізницею встановлені нормативні терміни як для виконання планового, так і поточного ремонтів. Вартість відновлюваних робіт залежить від їхньої складності та обсягу, тобто від стану вагона. Щодо кадрів, то підприємство ними повністю укомплектовано. Нам вдалося зберегти колектив. Маємо високопрофесійних інженерів і робітників, які пройшли хорошу фахову підготовку, мають практичний досвід роботи і спроможні вирішувати будь-які завдання, поставлені перед заводом.