СИТУАЦІЯ

Наміри «Київстару» змінити систему оплати послуг викликали невдоволення мільйонів абонентів

Днями ледь не всі знайомі і колеги, що користуються послугами «Київстар», отримали sms-повідомлення з попередженням про переведення абонента з першого або п’ятого лютого на нові умови тарифного плану. У різних випадках пропонувалась різна вартість денної абонплати — від 0,95 копійки до кількох гривень, збільшення кількості безкоштовних sms (якщо вони надавались раніше. – Авт.) і майже повсякчас — здешевлення на 50% другого та наступного sms- і mms-повідомлення.

Як проголосують абоненти?

Реакція на таку звістку була досить бурхливою і минулого тижня стала топ-темою для обговорення у соціальних мережах. «Мій номер підключений до «Київстару» ось уже десять років. Останні п’ять з них я справно платив оператору щомісяця 120 гривень (до цього і зовсім 400!). Але днями отримав sms із «Покращення» — sms дешевшає вдвічі, а тарифний план дорожчає на 30 гривень до 150-ти. В результаті я перейшов на тарифний план вартістю 45 гривень! На виході: бажаючи заробити 30 гривень, оператор втратив 75! Вітаю «Київстар» із вдалою операцією!» — написав мій знайомий Віталій Максимов у Фейсбуці. Його підтримали десятки інтернет-друзів. Чимало колег заявило, що sms-ками вони не користуються взагалі, а тому таке покращення їм теж не потрібне. Як наслідок, деякі клієнти «Київстару» перейшли на нові, дешевші і вигідніші, тарифи оператора, а деякі надали перевагу компанії МТС.

На думку заступника директора дослідницької компанії GfK Ukraine Гліба Вишлінського, такими діями мобільний оператор хоче підштовхнути своїх користувачів до переходу на нові пакетні пропозиції. Підтвердженням цьому є те, що паралельно із зростанням абонентської плати у старих тарифних планах «Київстар» з 5 лютого вдвічі здешевлює вартість переходу на нові. Крім цього, оператор провів активну рекламну кампанію своїх пакетних пропозицій і до кінця вересня 2012-го, за даними компанії, ними вже користувалось приблизно 70% абонентів.

Про те, як змінились тарифи і на скільки вони подорожчали, у компанії «Київстар» мовчать. Хоча напередодні у газеті «Комерсант» було опубліковано коментар нині вже екс-директора з корпоративних зв’язків компанії Жанни Пархоменко, яка повідомила, що «з  1 лютого абонплата зросте на 15—30% у 16 тарифних планах для контрактних абонентів, з 5 лютого — в 29 тарифних планах для prepaid-абонентів. Підвищення торкнеться, зокрема, таких популярних тарифних пропозицій, як «25 мільйонів», «Єдина країна», «Djuice Безлім».

У низці тарифних планів збільшиться плата за надання безкоштовних sms-повідомлень з 10 до 15 гривень (обсяг наданого пакета зросте з 100 до 150 повідомлень). Для абонентів тарифних планів без щоденної абонплати, таких як «Єдина ціна» та «З нами краще», на 15—25% підвищиться вартість внутрішньомережевих і міжмережевих дзвінків. Крім того, компанія вводить мінімальний обсяг коштів на рахунку, який повинен залишатися після користування будь-якою послугою — 0,01 грн. Водночас, як запевнили у компанії, ціни підвищуються лише в старих тарифних планах, а інші абоненти, навпаки, відчують здешевлення.

З лютого на 50% знижується вартість відправки sms- і mms-повідомлень для 80% абонбази. Близько 3 мільйонів абонентів, що не користуються пакетними пропозиціями, будуть переведені на тарифний план «Економний» і зможуть платити лише за використані послуги».

Витрати на зв’язок скорочуються

— Розібратись у тому, як змінились мобільні тарифи і якою буде поведінка абонентів, досить важко, — зазначив у коментарі «УК» експерт ринку телекомунікацій Роман Хіміч. — Тарифна лінійка будь-якої компанії зараз нараховує десятки планів, у тому числі покритих пилом архівів. Насправді самі оператори загнали себе у пастку, бо цифри тарифних планів дуже опосередковано мають стосунок до фактичної вартості послуг. Остання — розмита і замаскована для споживача. Сказати в цілому, як це вплине на абонентську поведінку, можна буде лише  після закінчення поточного кварталу за показниками середньої вартості  хвилини і виручки з абонента.  Останнє нібито підвищення тарифів МТС на 30—50%, яке роздмухали у ЗМІ, не підтвердилось. Це видно з виручки з абонента і сукупної виручки компанії, які практично не зросли. Питання: звідки тоді цифра 30—50%? — нагадав недавню тарифну  істерію експерт. —  А те, що людина перейшла з одного тарифу з фіксованим рівнем витрат на інший (нижчий), швидше за все виллється для неї у збільшення суми, яка набігає зверху, або потребу економії і зниження обсягу споживання послуг мобільного оператора.

За даними Романа Хіміча, у компаній мобільного зв’язку немає суперрентабельності, як це заявляє Антимонопольний комітет, середня рентабельність як відношення чистого прибутку до виручки у галузі коливається у межах 10-15%.

Як свідчать фінансові результати компанії, які оприлюднила VimpelСom, середній місячний дохід, який отримує «Київстар» з одного абонента (ARPU), у третьому кварталі 2012 року впав на 2%, до 42,3 гривні, порівняно з 43,1 гривні у третьому кварталі 2011 року.  При цьому дохід від надання мобільних послуг залишився стабільним у порівнянні з аналогічним періодом попереднього року і виріс на 9% у квартальному численні.  EBITDA скоротився на 1% у річному вирахуванні до 1,8 млрд грн через вищі витрати на обслу?го?вування. EBITDA margin склала 51,2%. Виручка «Київстару» зросла на 4%, до 3,6 млрд грн. 

Обгрунтованість змін під питанням

Натомість Антимонопольний комітет (АМКУ) готовий розпочати перевірку обгрунтованості таких змін, щойно компанія  підвищить тарифи на свої послуги. Про це заявив голова АМКУ Василь Цушко.

«Якщо буде факт підвищення тарифів, після цього ми приступимо до вивчення питання. Якщо те, що вони (компанія «Київстар». — Авт.) декларують, почне діяти, нам потрібно буде приблизно 10 днів для з’ясування, чи справді це так, і потім ми приступимо до дослідження ринку, щоб сказати: так, вони порушують», — сказав Василь  Цушко.

У свою чергу перший заступник голови АМКУ Рафаель Кузьмін зазначив, що зараз комітет вивчає, на якій підставі оператор хоче підвищувати тарифи, і через 10 днів «візьметься за це питання».

«Прибутковість компанії повинна відповідати платоспроможності населення. Максимізація прибутку за рахунок доходів населення шляхом використання домінуючого становища на цьому етапі не припустима. На даний момент ми моніторимо всі заяви великого мобільного оператора «Київстар» про збільшення ціни на внутрішні послуги у своїх тарифних планах ... Ми вивчаємо всі заяви, за рахунок чого існує обгрунтованість підвищення цін. Через тиждень-півтора вже конкретно приступимо до дослідження, відповідно до процесуальних норм, у зв’язку із заявою «Київстару», — зауважив Рафаель  Кузьмін.

Нагадаємо, що наприкінці грудня вже був прецедент з АМКУ у «Київстару» і МТС. Тоді сторони домовилися про зниження окремих тарифів на 10—25%, що, за даними АМКУ, заощадить абонентам 1 млрд грн (4% від сукупної виручки «Київ- стару» і МТС за 2011 рік).

До речі. Тарифи підвищились не лише у «Київстару». Про зміни з 21 січня на своєму сайті повідомив й «Укртелеком» у інформації за 14 січня.  Зокрема, за даними компанії, на понад 70% підвищено тариф на дзвінки з фіксованої мережі компанії на мережу мобільного зв’язку дочірньої компанії «Укртелекому» — ТОВ «Тримоб» — з 0,25 грн/хв. до 0,43 грн/хв. (із ПДВ). При цьому знижено тариф на міжміські дзвінки на фіксованій мережі (з фіксованого на фіксований телефони) в робочі дні з 0,48 до 0,43 грн/хв. 

Натомість з 0,96 грн/хв. до 1,2 грн/хв. підвищується тариф на дзвінки з телекомунікаційної мережі фіксованого телефонного зв’язку іншого оператора телекомунікацій при наданні послуги через міжнародну станцію «Укртелекому», на мережі операторів мобільного зв’язку.

Тарифи на дзвінки з мережі фіксованого зв’язку «Укртелекому» на мережі операторів мобільного зв’язку залишилися незмінними (1,2 грн/хв.), за винятком мережі «Голден телеком» (входить до бізнес-одиниці «Вимпелком» в Україні, працює під ТМ «Київстар»), де тариф знижується з 21 січня до 1,08 грн/хв.

Із 21 січня «Укртелеком» також у 6,25 раза підвищує тарифи на додаткові послуги міжміського телефонного зв’язку за попереднім замовленням: виклик абонента по третьому з п’яти вказаних у замовленні номерів (до 3 грн), виклик абонента по четвертому й п’ятому номерах (до 6 грн), виклик певної особи (до 6 грн), надання розмови в призначений абонентом час (до 6 грн). У такій же пропорції зросте й тариф на запрошення в переговорний пункт особи для ведення міжміської телефонної розмови (до 15 грн), тариф на довідку про номер телефону в іншому населеному пункті (до 9 грн).

ЕКСПЕРТНА ДУМКА

Проблеми спільні

Роман ХІМІЧ,
експерт ринку телекомунікацій:

— Розмови про те, що це призведе до краху «Київстару», банкрутства тощо, бо значна частина абонентів перейде на обслуговування інших операторів, чистої води спекуляції. Адже наразі ніхто не знає, яку частину абонплати це зачіпає і скільки  абонентів таки «зробить ноги».

Чим викликано підвищення тарифів «Київстар»? По-перше, слід сказати, що нині всі учасники ринку мають одну і ту саму проблему. Ринок нібито зростає на кілька процентів у гривнях, але якщо враховувати приховану інфляцію, то він скорочується. Зрозуміло, компанії хочуть компенсувати втрати. По-друге, «Київстар» є дійною коровою групи «Вімпелком», яка переживає далеко не найкращі часи. На рідному ринку «Вімпелком» уже третій і в його активах фактично не залишилось великих компаній із сильною економікою, крім «Київстару». Після того як компанія пішла з Алжиру, згорнула розпіарені проекти у країнах третього світу, все, що лишається, це російський «Вімпелком», що вимагає нових надходжень і запозичень, і український «Київстар». Тому акціонери і вимагають від «Київстару» ще і ще грошей.

Про банкрутство не йдеться

Гліб ВИШЛІНСЬКИЙ,
директор дослідницької компанії GfK Ukraine:

— В окремих тарифних планах підвищена абонплата та плата за тарифні послуги «Київстару». Цим мобільний оператор хоче підштовхнути своїх користувачів до переходу на нові пакетні пропозиції. Щодо розмов про банкрутство компанії, то про це говорити  не доводиться. Фінансові показники «Київстару» свідчать, що це не збиткова компанія. Стосовно поведінки абонентів, як на мене, більшість переключатиметься на інші тарифи, як це і заплановано, а не виходитиме з мережі.

Можливість підвищення і змін тарифів іншими операторами, думаю,  залежатиме від реакції ринку і Антимонопольного комітету. Якщо вона не буде критичною, ймовірно, вони теж переглядатимуть і оптимізуватимуть свої пропозиції.