Щоб покращити рівень викладання іноземної у школах, майбутніх учителів потрібно готувати відповідно до міжнародних стандартів, а тих, що вже працюють, — перенавчати, наголосив заступник міністра освіти і науки Павло Хобзей під час гарячої телефонної лінії Кабінету Міністрів.

Зважаючи на стан знання мов педагогів і результати ЗНО випускників шкіл, у профільному відомстві констатують, що вчителі іноземної мови мають нагальну потребу у підвищенні свого фахового рівня. Щоб звернути увагу суспільства на розв’язання цієї проблеми, 2016-й в Україні планують оголосити роком вивчення іноземної мови. «Прем’єр-міністр дав доручення розробити відповідну програму, тож уже наступного року втілюватимемо її в життя, — повідомив Павло Хобзей. — У цьому нам сприятимуть міжнародні організації, які нададуть відповідний ресурс. Приміром, British Council допоможе з вивченням англійської мови, Інститут Гете — з німецької, Французький альянс — французької, Інститут Сервантеса сприятиме у вивченні іспанської».

Багатьом педагогам треба підвищувати рівень знання іноземної мови. Фото Володимира ЗAЇКИ
Багатьом педагогам треба підвищувати рівень знання іноземної мови. Фото Володимира ЗAЇКИ

Міністерство вже обрало вісім пілотних областей, де найбільше викладачів відвідають спеціальні курси й отримають міжнародний сертифікат для викладачів CELTA (Certificate in English Language Teaching to Adults), який підтверджує знання і відповідну кваліфікацію.

«Модель перенавчання вчителів, підвищення їхнього рівня, забезпечення методичними матеріалами застосовуватимемо для початкової і базової школи, — говорить Павло Хобзей. — А старшу профільну школу створюватимемо вже на конкурсній основі: і для директора, і для вчителів. До речі, для нас дуже важливо модель з вчителями англійської згодом поширити й на інші предмети».

В ідеалі було б доречно перевірити знання вчителів іноземної по всій Україні, які мають знати мову принаймні на рівні В2. «На жаль, значна частина педагогів такий іспит не складе, — переконаний заступник міністра. — А чи може людина, яка сама не знає мови, належно навчити учня? Тому й потрібно промоніторити ситуацію та допомогти вчителям, які прагнуть підвищити свій рівень. А головне — вже тепер готувати студентів університетів відповідно до міжнародних стандартів».

Основна проблема у молодих фахівців — брак мотивації. «Педагогів, які знають, скажімо, англійську чи німецьку на високому рівні, школа, на жаль, не надихає через низьку зарплату, — констатує Павло Кузьмович. — Можливо, варто застосовувати методи, за якими набирали у поліцію, щоб вмотивовувати людей з хорошими знаннями йти працювати у навчальний заклад».

Також під час прямої лінії заступник міністра розповів, якою стане школа майбутнього. У проекті нового закону «Про освіту» зазначено, що з 2018 року діти навчатимуться впродовж 12 років: 4 — у початкових класах, 5 — у базовій школі і 3 — у старшій профільній. Важливо, що старшу школу відокремлять від основної. «По закінченні основної школи (і це вже погоджено з Міністерством фінансів) всі випускники 9-х класів складатимуть ЗНО, — запевняє Павло Хобзей. — Можливо, один тест буде математично-природничим, а другий суспільно-філологічним, з іноземної мови. Далі частина учнів продовжить навчання в новостворених академічних ліцеях. Старша профільна школа запрацює паралельно з 2019 року. Адже треба розробити шкільні програми, за якими друкуватимуть нові підручники».

Також Міносвіти планує розв’язати ще одну проблему середньої школи — багатопредметність. Так, старшокласники в семестрі матимуть не більше 6—8 предметів замість 14. Це, на думку освітян, підвищить не лише якість освіти, а й рівень знань випускників.