ПРОБЛЕМА

Рухомий склад пробуксовує на під'їзних шляхах

За словами гендиректора Укрзалізниці Михайла Костюка за обсягами перевезень вантажів вітчизняні залізниці посідають четверте місце на Євразійському континенті (після Китаю, Росії та Індонезії) та шосте місце у світі. За дев'ять місяців 2010 року перевезено 317,34 млн тонн вантажів, що на 12,4 % більше, ніж за відповідний період торік. Зокрема, впродовж січня-вересня на 38,7% зросли обсяги імпортних перевезень, на 11,2% - експортних, на 13,4% - внутрішніх та транзитних на 3,6%.

Серед імпорту переважало кам'яне вугілля, залізна і марганцева руди, будівельні матеріали, нафта і нафтопродукти, чорні метали, серед експортну - залізна і марганцева руди, чорні метали, мінбудматеріали, зерно і продукти помолу, кам'яне вугілля, лісні вантажі та хімічні і мінеральні добрива.

Міжнародні перспективи спотикаються...

Про те, як збільшити обсяг контейнерних перевезень транзитних та імпортно-експортних вантажів Транссибірським маршрутом, підвищити їхню ефективність нещодавно радилися на засіданні Міжнародної асоціації "Координаційна Рада із Транссибірських перевезень", яка відбулася в Словаччині. Дещо українські залізничники вже встигли зробити самотужки. Приміром, підвищили швидкість доставки вантажів, оптимізувавши графіки руху контейнерних поїздів. Завдяки скороченню часу зупинок, зміни локомотивів і локомотивних бригад, продовженню термінів технічного та комерційного огляду період курсування територією України скоротився на 3-7 годин, а швидкість руху підвищилася від 550 до 920 км за добу.

Окрім того, Укрзалізниця бере активну участь у розробці технічних, технологічних і тарифних умов організації поїздів із Китаю в країни Західної Європи транзитом через Казахстан, Росію та Україну. Прикладом співпраці щодо розвитку спільного транзитного контейнерного потенціалу стало використання термінальних можливостей з перевантаження на українській та словацькій території.

Значний потенціал і в електронного обміну даними між залізничними адміністраціями країн ЄС. Скажімо, з Росією Україна обмінюється інформацією про вантажні перевезення вже 6 років. Нині співпрацює в цьому напрямку і з Польщею, Словаччиною та Угорщиною. Все це задля того, аби в подальшому запровадити такий зв'язок з усіма залізницями Європи, які беруть участь у перевезенні вантажів Транссибірською магістраллю.

... об внутрішні негаразди

На жаль, наводити лад у сфері внутрішніх перевезень чи не складніше, ніж на зовнішніх. Скажімо, на під'їзних коліях підприємств вугільної промисловості вагони стоять надто довго, що призводить до значних втрат вантажних ресурсів залізниць. Із 38 вугільних об'єднань 36 не виконують встановлені технологічні норми на вантажні операції. Замість передбачених єдиними технологіями часових норм, які становлять 5-16 годин, кожен вагон простоює під вантажними операціями майже добу, а то й більше. За такої ситуації втрати вантажних ресурсів сягають понад 570 вагонів щодобово.

Причин, що призводять до таких простоїв, не бракує. Це і застаріла технічна інфраструктура вугледобувних підприємств, які роками технічно не переозброюються, і недосконала технологія визначення якості продукції - аналізи проводять після завантаження вугілля у вагони. Особливо багато проблем на під'їзних коліях державних шахт і збагачувальних фабрик. Приміром, час користування рухомим складом недержавними шахтами і вуглепереробними фабриками на під'їзних коліях ВАТ "Краснодонвугілля" в середньому менший на 5-10 год, ніж на під'їзних коліях ДП "Свердловантрацит", ДП "Луганськвугілля". Різниця між ВТУ "Шахтарськвантажтранс" та ДП "Макіївугілля" ще більша - 15 год.

Як за таких умов забезпечити зростання обсягів перевезень, сказати важко. Особливо, якщо врахувати той факт, що за 8 місяців цього року вантажовідправники та вантажоодержувачі пошкодили майже 2 тисячі вагонів. Через недотримання стандартних вимог під час виконання вантажних робіт на під'їзних коліях промислових підприємств та особливо в морських торговельних портах, де працюють так звані грейферні крани, склалась загрозлива ситуація. Рахунок іде на десятки сотень вагонів. Втрати Одеської залізниці становлять 733 вагони, Придніпровської - 540, Донецької -381, Львівської - 194. Про масштаби ремонтних робіт говорять такі цифри: галузева служба вагонного господарства лише однієї Південно-Західної залізниці за вісім місяців нинішнього року відремонтовала 3997 вантажних вагонів.

- Ми закликаємо вантажовласників забезпечити таку технологію обробки вагонів, яка унеможливить їхнє пошкодження, - каже М. Костюк. - Адже в умовах зростання обсягів вантажних перевезень забезпечувати усі потреби економіки України у транспортуванні вантажів можна лише завдяки ефективному використанню наявного парку рухомого складу.