АДМІНІСТРАТИВНА РЕФОРМА 

Сталий розвиток нашої країни значною мірою залежить від ефективності функціонування системи державного управління

Найбільше мистецтво управління полягає в тому, щоб зробити свою владу непомітною, говорив французький філософ Жан Жак Руссо. Вочевидь він мав на увазі передусім мобільну, ефективну державну машину, незаплямовану корупційними та іншими негідними діяннями, корисну людям і  відкриту до них. Аксіоматичним в теорії та практиці держуправління є й твердження про те, що чим рідше громадяни звертаються до чиновників, тим краще останні виконують свої функціональні обов’язки.

Підвищення рівня суспільної довіри до державних службовців шляхом викорінення корупції, протекціоналізму, навчання державного апарату швидко і гнучко реагувати на зміни суспільних пріоритетів, підвищення якості державних послуг — це ті пріоритети, на яких грунтується вітчизняна адміністративна реформа та її важлива  складова — реформування державної служби.

І хоча вона перманентно триває в нашій країні  майже десятиріччя поспіль, говорити про істотні зміни  ще зарано. Щоправда, услід за народною приказкою «вода і камінь точить», окремі поступки вже є. Про це свідчать зокрема результати Всеукраїнського конкурсу «Приязна адміністрація», започаткованого урядовою постановою від 18 липня 2008 року.

«Пишіть, дзвоніть, заходьте!»

Той, хто має бодай найменший  досвід спілкування з установами виконавчої влади та місцевого самоврядування, навряд чи спростує загальновідому думку, що і писати (приміром, скаргу) , і дзвонити (зокрема, вимагати  пояснення, чому у Нетішині, що на Хмельниччині, державна установа, порушуючи законодавство,  різко підвищила ціни на теплопостачання), чи заходити до  кабінету  того чи того посадовця за якою довідкою — справа проста, не пов’язана із надмірною тратою часу, нервів і часто-густо просто безперспективна.

Так-от ініціатори та організатори конкурсу «Приязна адміністрація» якраз і поставили за мету налагодження ефективних взаємовідносин органів влади з громадянами, сприяння реалізації конституційних прав і свобод громадян в отриманні якісних та своєчасних адміністративних послуг. Вони  розробили низку критеріїв, за якими оцінювали інституційну спроможність владних установ усіх рівнів — від міністерств до райдержадміністрацій.

Ідеться передусім про умови перебування, зокрема створення безперешкодного середовища та вільний досвід до адміністративної будівлі (громадської приймальні) в години прийому; належну організацію процесу надання адміністративних послуг, у  тому числі запровадження технологій прийому громадян «за єдиною заявою», функціонування дозвільного центру.

Обов’язково враховувалася відкритість владної інституції, яка передбачає належну (обумовлену законом та іншими нормативними документами) роботу зі зверненнями громадян та забезпечення доступу до публічної інформації, висвітлення інформації про діяльність органу влади та вивчення громадської думки щодо цього.

Прискіпливо вивчався і такий аспект як прозорість, де на першому місці — запобігання проявам корупції: публічна звітність про діяльність, навчання та підвищення кваліфікації працівників, реалізація інших заходів щодо запобігання та протидії корупції. І, певна річ, впровадження елементів електронного урядування (функціонування офіційного веб-сайту, використання інформаційних технологій для консультування та роботи зі зверненнями громадян).

  

У грудні минулого року перший дозвільний центр за принципом «єдиного вікна» зрештою з'явився в солиці. Тут київські підприємці зможуть отримати адмінпослуги відразу від 21-го управління міськдержадміністрації: чи буде це прозоро і доступно, покаже час. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

«Хто в черзі крайній?»

Пригадуєте популярний вислів нашого двадцятирічного минулого: «На ваш запит до ЦК КПРС ЖЕК №12 відповідає…»? Щоб викорінити недемократичну і безвідповідальну систему перепосилання скарг громадян на нижчі щаблі влади, прибрати багатогодинні черги з приймалень, унеможливити грубе поводження чиновників з людьми тощо, конкурсантів спрямували на якісні зміни в системі надання адміністративних послуг.

Відповідно до умов конкурсу, на запитання анкети (обрання  у якості відповіді одного з варіантів) мали відповісти як надавачі адмінпослуг, так і споживачі, що мали охарактеризувати якість надання тієї чи тієї послуги, поділитися своїми враженнями від перебування на особистому прийомі в керівника, в також висловитися щодо неналежного ставлення чиновників до відвідувачів. Погодьтеся, що такий аудит дає повну і об’єктивну картину спілкування представників  влади з громадянами. 

Оцінювали матеріали експертні групи, до складу яких входили не лише представники вищих органів центральної влади, а й представники загальнодержавних громадських організацій, ЗМІ.  Відповідно до методичних рекомендацій враховувалися такі характеристики, як рівень обізнаності громадян про діяльність органу влади та послуг, які там надаються, якість інформації на веб-сайті (траплялося, що вона була стара і недостовірна), задоволеність наданою послугою, скарги та претензії щодо неналежного поводження держслужбовців тощо.

У Житомирі  почули всіх

Ще один  відомий французький державний діяч кардинал Ришельє стверджував: щоб управляти державою, треба менше говорити і більше слухати. Коли організатори конкурсу «Приязна адміністрація» проаналізували  значний стос  поданих матеріалів, передусім анкети громадян, які відповідали на запитання анкети отримувачів адміністративних послуг, то виявилося, що робота не пішла намарне:  позитивні зміни у діяльності державних органів таки з’явилися.

Якіснішими, приміром, стали умови перебування відвідувачів у будівлях органів влади:  в багатьох з них з’явилися пандуси для людей з особливими потребами, відремонтували приймальні, кращими стали умови  для очікування. Зокрема за результатами конкурсу в 2010 році  істотно покращилася інформаційна підтримка та відкритість: створено 75 інформаційних стендів та 35 офіційних веб-сайтів.  Багато хто запровадив виїзні прийоми, дні інформування населення, «гарячі лінії», телефони довіри тощо. З’явилися такі новації, як прийом громадян «за єдиною заявою», затверджено  стандарти надання послуг,  впроваджено системи управління якістю за стандартом ДСТУ ІSO серії 9001:2009, відео-зв’язки в межах областей тощо.

«Ластівками» нової якості державного управління стали пілотні проекти. Так, в рамках проекту «Відкрита влада» на Дніпропетровщині в усіх дозвільних центрах області встановили програмне забезпечення, з допомогою якого контролюється процес отримання документів  дозвільного характеру, поданого суб’єктами господарювання.

А головне управління МНС в Житомирській області реалізувало проект «Почуй мене»: люди з вадами слуху та мови відтепер мають змогу  зв’язуватися з екстреною службою «101» за допомогою «есемесок».  У Херсоні обласна служба зайнятості залучила безробітних до громадських робіт з благоустрою та впорядкування територій. Тобто, як бачимо, крига відчуження людини і влади потроху скресає, хоча, звичайно, дуже хочеться, щоб цей процес рухався швидше.

Минулого року в зв’язку з проведенням реформи центральних органів виконавчої влади, оптимізацією міністерств та відомств, переформатизацією Головдержслужби в Національне  агентство з питань державної служби всеукраїнський конкурс «Приязна адміністрація» не проводився. Старт новому його етапу поклав методичний семінар, проведений в нацагентстві наприкінці 2011-го. Тож набутий і переосмислений досвід проведення творчого суперництва, покликаного якісно змінити обличчя вітчизняного державного управління, прислужиться  всім органам державної влади, які цьогоріч зголосяться довести, що їхня адміністрація —  ефективна, відповідальна, одягнена в незаплямовані корупцією мундири, спроможна через «єдине вікно» надавати громадянам якісні послуги і не забувати при цьому усміхатися до людей.

КОМПЕТЕНТНА ДУМКА

                                   
В’ячеслав ТОЛКОВАНОВ, 
голова Національного агентства 
з питань державної служби:

— Проведення Всеукраїнського конкурсу «Приязна адміністрація» особливо важливе в контексті продовження Програми економічних реформ на 2010—2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка», започаткованої Президентом України.

Якісно поліпшити державну політику, посилити демократію можна шляхом забезпечення відкритості влади, створення умов для залучення громадян до формування державної політики, забезпечення врахування різних поглядів та інтересів вітчизняного суспільства. І безумовно, маємо налагодити дієвий контроль за діяльністю органів виконавчої влади. Конкурс якраз і  сприяє успішному розв’язанню означених проблем.

Ще одне завдання — поліпшення умов співпраці влади з громадянами, передусім створення ефективної моделі надання державних послуг у системі виконавчої влади та спрощення дозвільних процедур, на що спрямована нині політика Президента та уряду.

Розпочинаючи цьогорічний конкурс, ми обов’язково врахуємо пропозиції щодо удосконалення його проведення,  зокрема розширимо критерії оцінювання, посилимо увагу до кращого досвіду. Буде запроваджено нову систему нагородження переможців та лауреатів, у тому числі державну підтримку щодо впровадження інвестиційних проектів та проектів з розвитку персоналу в областях і районах. У рамках конкурсу посилимо інформаційну кампанію: суспільство повинно знати, що державне управління країни кількісно зменшується, та при цьому якісно удосконалюється.

А ЯК У НИХ

В Іспанії впродовж 2007—2008 рр. форсувався перехід на безпаперове державне управління. Нормою для іспанського державного органу визначено здійснення 80% транзакцій у електронному форматі. Також впроваджується ID-картка громадянина, яка є його електронним паспортом та особистим електронним підписом.

Жителі Болгарії завдяки новій ІТ-системі, що об’єднує паспортний департамент із міністерством внутрішніх справ, поліцією та системою кримінального судочинства, можуть одержати паспорт протягом 5—10 хвилин після відповідної заявки.

Сайт Земельної служби Ірландії надає компаніям інформацію про нерухомість і дає можливість здійснювати будь-які операції, пов’язані із землею та нерухомістю, а на сайті Федерального агентства зайнятості міститься інформація про ринок робочої сили для роботодавців і працівників.

У Канаді, яка є одним зі світових лідерів електронного урядування, 130 найпопулярніших послуг федерального уряду переведено в електронний формат. Через нього  протягом року проходить майже 600 млн транзакцій між громадянами та урядом.

Уряд Південної Кореї при формуванні моделі електронної демократії зробив акцент на задоволенні інформаційних потреб населення, забезпечивши таким чином реалізацію головного принципу демократії: народ — джерело і носій влади.