ЦІНОУТВОРЕННЯ
Українські господині знають: щоб святковий стіл був багатим на страви, запасайся продуктами заздалегідь. Інакше будеш змушений купувати їх значно дорожче. Особливо якщо затоварюватись на базарах чи ятках! Адже піднімаючи ціни на харчі, продавці розраховують на те, що людині нікуди подітись, тому вона заплатить стільки, скільки треба буде. А продавці між собою домовляться і підвищать цифри на цінниках. До речі, після свят далеко не всі торговці пам’ятають, що потрібно їх повернути на доноворічний рівень. Проте в мережевих магазинах такі принципи роботи не практикують. У цих закладах торгівлі якщо і буде подорожчання, то приблизно на 10—15%. Тут полюбляють проводити різноманітні акції, приміром, купи два продукти за ціною одного. Тільки продукти ці можуть бути із терміном придатності, який от-от сплине або вже з вичерпаним. Тому перед тим, як придбати такий продукт, варто уважно вивчити його маркування.
— Грудень — у певному сенсі особливий період, адже за цей місяць споживачі купують стільки продукції, скільки за останні півроку, — розповідає президент центру експертиз «Тест» Валентин Безрукий. — І в гонитві за дешевими товарами покупці «купляються» на різноманітні акції. Тому не звертають увагу на дату виробництва, про склад продукту взагалі мовчу. Тому я б радив не втрачати пильності.
Так, за спостереженнями господинь зазвичай ціни починають рости за десять днів до Нового року. Пік подорожчання припадає на 29—31 грудня. Через ажіотажний попит в ці дні піднімається вартість м’яса, ковбаси, твердих сирів, грибів, цукерок, тортів, овочів та фруктів. Особливо це стосується таких незамінних на столі цитрусових. На жаль, цей рік не стане винятком.
— Немає ніяких передумов до того, приміром, щоб м’ясо не подорожчало, — розповідає виконавчий директор Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Єлизавета Святківська. — Оскільки традиційно цей продукт щороку зростає в ціні щонайменше за тиждень до новорічних свят, адже підвищується вартість живої худоби і, як наслідок, все, що виробляють з неї.
На думку експертів, перед святами ціни подекуди можуть вирости удвічі. Проте такий сценарій розвитку подій можливий у великих містах-мільйонниках. А от у містечках подібних цінових стрибків не буде, адже там купівельна спроможність споживачів значно нижча. Хоч і тут ринок зреагує на появу такого нетривалого попиту. Тому бажано робити закупки заздалегідь. І починати готуватись до свята не тільки можна, а й треба десь в двадцятих числах. Оскільки знижуватись ціни якщо і почнуть, то не раніше ніж після різдвяних свят, коли українці вже витратять всі свої грошові запаси.