Почути, що Україна та Велика Британія багато в чому схожі між собою, що змін у царині складних взаємовідносин центральної і місцевої влади жителі туманного Альбіону дочекалися, лише коли до влади прийшов новий уряд (Девіда Камерона) і що недавній референдум у Шотландії — це приклад нагальності децентралізації влади, необхідності ширшого діалогу між центром і територіями, було справжнім відкриттям для більшості учасників і гостей представницької міжнародної конференції «Муніципальна консолідація а Європі: тенденції і рішення щодо співробітництва», яка минулого тижня відбулася в Києві. Тим більше, що це одкровення аудиторія почула безпосередньо з вуст дуже поважної людини — лорда Ахмада Вімблдонського, заступника міністра, члена парламентського комітету з питань громад та місцевого управління Палати лордів Великої Британії.
Як розповів пан лорд Ахмад Вімблдонський, Велика Британія мала певний «важкий» досвід децентралізації в 70-х роках минулого століття — тоді проти пропозицій центральної влади виступила громада Клівленда. Затим із власними муніципальними ініціативами вийшли окремі міста, як-от Вімблдон, де муніципалітет уклав власну угоду з місцевою громадою.
Саме життя, зауважив урядовець, змусило започаткувати нову форму управління на території великого Лондона.
Директор Директорату з демократичного врядування Ради Європи, яка стала співорганізатором згаданої конференції, Клаудіа Лучіані переконана, що сильною може стати лише та держава, яка має сильне місцеве самоврядування, де центральна влада з розумінням ставиться до експериментів і місцевих ініціатив.
За її словами, економічна криза на нашому континенті висвітлила структурні проблеми і чимало європейських країн вдалися до муніципальних реформ. Перезапуск економіки вимагав залучення до активної участі в цьому процесі всіх територій. Такі ініціативи дістали назву територіальної консолідації, яка досягається злиттям невеликих муніципалітетів, об’єднанням зусиль кількох громад у різних напрямах діяльності (транспорт, освіта, водозабезпечення тощо) з метою підвищення ефективності та бюджетної економії.
Комітет міністрів РЄ, сказала пані Клаудіа, нині акумулює досвід і займається напрацюваннями єдиних стандартів такої територіальної консолідації для всього європейського співтовариства. Для України з її надлишковою фрагментарністю (понад 12 тисяч територіальних громад, більшість яких дотаційна), додала вона, ця проблема також є гострою і розв’язати її має реформа, яку готує український уряд. Європейські експерти саме й приїхали до Києва, щоб надати конкретні фахові поради українським реформаторам, зокрема і у формі безпосереднього конфіденційного спілкування між фахівцями.
Індичка ніколи не готова до Різдва. Це трохи іронічне англійське прислів’я нагадав учасникам конференції експерт Ради Європи Павєл Свянєвич. За його словами, адміністративно-територіальна реформа складна саме в політичному контексті, оскільки жодна центральна влада не любить ділитися з кимось іншим ресурсами і повноваженнями.
Невід’ємним елементом усіх успішних реформ було досягнення консенсусу серед усіх учасників цього процесу, залучення до загальнонаціональної дискусії широкого загалу громадян (як це було зокрема в Польщі), чіткі й вмотивовані критерії об’єднання, внесення змін до бюджетного та податкового законодавства, як це передбачається зробити і в Україні.
Слід зазначити, що згадана конференція стала не просто майданчиком для обговорення проблем муніципальних реформ. Вона створила унікальну можливість і для конфіденційного обміну практичними рекомендаціями між вітчизняними фахівцями та їхніми європейськими колегами безпосередньо на старті на?шої реформи.
ОФІЦІЙНИЙ КОМЕНТАР
Головний критерій — спроможність
Володимир ГРОЙСМАН,
віце-прем’єр-міністр — міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ:
— Не бачу кращих термінів, ніж розпочати вітчизняну реформу місцевого самоврядування і територіальної організації влади негайно. Сьогодні є політична воля і Президента, і уряду на впровадження реформ. І нам необхідно прийняти відповідні закони до кінця цього року, проте вже з новим парламентом.
Нам треба забезпечити децентралізацію повноважень на принципах субсидіарності, забезпечити якісну фінансову основу для місцевого самоврядування, прозорість і відповідальність місцевого самоврядування перед державою і громадянами.
Створено відповідне законодавче підгрунтя: ухвалено закон про співробітництво громад, відбулося перше читання законопроекту про добровільне об’єднання громад. На часі — ухвалення змін до бюджетного і податкового кодексів, які нададуть громадам ресурси для ефективного управління.
Консолідація громад забезпечить їм успішний розвиток. Якщо не буде консолідації та інструментів збільшення спроможності громад, вони продовжуватимуть зникати.
Звісно, ми не проходили шлях реформ, і нам потрібна технічна експертна підтримка, щоб кожне наше рішення було максимально виважене з мінімізацією можливостей на помилку. На конференції «Муніципальна консолідація в Європі: тенденції і рішення щодо об’єднання та співробітництва», яку Мінрегіон організував у співпраці з Радою Європи, європейські фахівці докладно пояснили, які інструменти консолідації є найефективнішими, як доцільніше мотивувати об’єднавчі процеси, яких системних помилок можна уникнути. В України на помилки немає часу. Ми маємо робити реформу сьогодні, і робити це професійно.
Громади вже з наступного року отримають нові податки, вони матимуть більший ресурс на виконання власних повноважень. Децентралізація вивільнить потужний потенціал жителів громад, надасть їм інструменти кращого застосування своїх знань і талантів.