НОРМОТВОРЧІСТЬ

У Криму виконують законодавство про рекламу тютюнових виробів, але побоюються необгрунтованих штрафів

У Сімферополі днями відбувся семінар «Проблемні питання застосування законодавства щодо реклами тютюнових виробів», організований Українським союзом промисловців і підприємців (УСПП) за участю представників Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів і Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України. Доповідачі відповіли на запитання підприємців, задіяних у роздрібній торгівлі сигаретами, розповіли про результати проведених перевірок та про порядок стягнення штрафів за порушення нового закону про рекламу, спонсорство та стимулювання продажу тютюнових виробів (ЗУ №3778).

З ∂рунтовними доповідями на семінарі виступили начальник відділу управління захисту прав споживачів і реклами Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів Олег Кобельков, голова Комісії УСПП з питань економічної політики Юлія Дроговоз, начальник відділу контролю реклами Державної інспекції з питань захисту прав споживачів Автономної Республіки Крим Сергій Файнгольд, а також головний спеціаліст відділу інспекції півострова Микола Ходус.

За словами О. Кобелькова, новий закон створює труднощі не лише для підприємців, а й для контролюючого органу, оскільки не дає чітких визначень уживаних у ньому понять, зокрема таких, як «реклама та стимулювання продажу тютюну», «ідентифікація чи асоціація з тютюновим виробом» та ін. При цьому за його порушення передбачені високі штрафи — від 30 до 50 тисяч гривень.  Перелік порушень визначено постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 р. №693. Натомість «Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів та її територіальні органи є єдиним органом, який має право здійснювати контроль за виконанням нового закону», — зауважив О. Кобельков.

Він уточнив, що представники Держспоживінспекції можуть проводити планові та непланові перевірки торгових точок. У разі підтвердження факту порушень складають протокол. Розгляд справ проводиться в присутності уповноважених осіб суб’єкта господарювання на підставі наданих ними пояснень та заперечень (за наявності). За результатами розгляду справи приймається рішення про стягнення штрафу. Рішення оформлюється постановою. Сума штрафу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку. Оскарження рішень органів Держспоживінспекції може здійснюватися в суді. Термін для судового оскарження — один місяць.

Водночас С. Файнгольд повідомив, що за результатами перевірок точки продажу тютюнових виробів у Криму діють у відповідності до нового законодавства. Починаючи з 16 вересня, коли новий закон набув чинності, в АРК не було накладено жодного штрафу за його порушення.

Представники підприємств роздрібної торгівлі отримали відповіді і на більш вузькі запитання —  щодо можливості надання покупцеві інформації про тютюнову продукцію відповідно до Закону «Про захист прав споживачів», розміщення сигарет на вітринах, розміщення цінників на пачках. Держспоживінспекція підтвердила, що це не є порушенням нового законодавства. Не вважається рекламою і вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи. Завершуючи діалог, торговельні працівники підтримали також законопроект №11170, який спрямований на вдосконалення чинного законодавства про рекламу тютюнових виробів і усунення можливостей різного тлумачення тих самих норм.

Семінар у Сімферополі — це вже другий захід, організований Українським союзом промисловців і підприємців з проблемних питань виконання ЗУ №3778. Перший був організований УСПП спільно з Радою підприємців при КМУ 26 вересня 2012 року.

ДОВІДКА «УК»

Закон №3778 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» набрав чинності 16 вересня 2012 року. Він вніс зміни до кількох документів, у тому числі до законів України «Про рекламу» та «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».