Тетяна КИРИЛЕНКО
для «Урядового кур’єра»

СЕРВІС. З кожним роком і навіть днем дедалі більше пасажирів користуються системою бронювання і продажу квитків на поїзди через Інтернет. Якщо протягом 2009-го  в такий спосіб  мандрівники придбали близько 83,5 тис. квитків, то лише за серпень  нинішнього року цією послугою скористалися  понад 226 тис. замовників. А загалом з початку року продано 1,3 млн проїзних документів.

Нині понад 3,8% квитків від загального продажу оформляється через мережу Інтернет. Більше, ніж залізничники, віртуально реалізують квитки лише авіаперевізники — до 7—10% загальної кількості. Щоправда, Укрзалізниця свою систему щоразу модернізує. Приміром, завдяки ноу-хау, впровадженому в травні цього року, пасажири мають можливість купувати квитки через електронні канали обслуговування на офіційному сайті Укрзалізниці в розділі меню «Пасажирам» або ж за прямим посиланням http://booking.uz.gov.ua/. У режимі online можна обрати маршрут, дізнатися про наявність місць на потрібну дату, ціну проїзду у вагонах різних класів, а також сплатити вартість проїзду. 

Квитки, придбані через Інтернет, треба забрати в в спеціальній касі. Фото expert.com.ua

У прес-службі Укрзалізниці наголосили, що система дає змогу оплатити через мережу Інтернет обрані проїзні документи практично всіма діючими в Україні платіжними інструментами безготівкових розрахунків фізичних осіб. Із наданого списку поїздів на конкретну дату пасажиру необхідно обрати потрібний поїзд, категорію вагона, номер місця, покласти в «кошик», оплатити, отримати бланк замовлення. Цей код треба надати у квиткову касу не пізніше, ніж за 30 хвилин до відправлення поїзда, для друку проїзного документа.

Також для поліпшення обслуговування пасажирів, які придбали квитки через Інтернет, на вокзалах існують спеціально виділені каси, що здійснюють друк проїзних документів, віртуально оформлених та оплачених через встановлені сканери штрих-коду (нині їх 89). Таке нововведення дає змогу значно зменшити час обслуговування в квитковій касі пасажира, який оформив проїзд через Інтернет. Щоправда, сканери наразі встановлені на тих вокзалах, які в середньому за добу оформляють понад 30 проїзних документів, оплачених через Інтернет. Скажімо, на Донецькій залізниці встановлено 11 сканерів штрих-коду і з їхньою допомогою за місяць оформлено понад 1050 квитків. Пристрої використовуються тільки тоді, коли пасажир надає роздрукований на принтері штрих-код з Інтернету.

Яку систему придбання проїзних документів вигідніше обрати, кожен пасажир вирішує сам. Адже, окрім зручності та швидкості віртуального замовлення, на вибір може вплинути ціна послуги. Різниця не значна, але… Скажімо, якщо при оформленні квитка в касі пасажир сплачує його вартість  (в т. ч. й комісійний збір 12 грн), то при резервуванні місця через Інтернет (за 2 доби) розраховується за резервування (18 грн), а під час оформлення цього місця в касі — повну вартість проїзного документа (в т.ч. й комісійний збір 12 грн). Якщо ж оформлення та оплата квитка відбуваються віртуально, але потім його друкують у касі, замовник сплачує вартість проїзного документа (в т. ч. комісійний збір 3 грн) та вартість послуги з оформлення через Інтернет  — 7 грн. Повна ціна квитка при оформленні через Інтернет на 2 грн менша, ніж у квитковій касі.