КУЛЬТУРА. Музика Йоганна Штра­уса завжди свят­кова. Саме тому концерти творів композитора часто відбуваються у новорічні дні. Штраус-концертами не раз радувала Національна опера України, але схоже, в неї з’явився сильний конкурент — Київський академічний національний театр оперети. На його сцені вже відбулося кілька концертів, програма яких складалася виключно з мелодій короля вальсу. То були добре знані арії, вальси, польки, марші, галопи.

А недавно театр здивував публіку неабияким сюрпризом. Таким новорічно-різдвяним подарунком став Штраус-концерт, підчас якого разом із відомими прозвучало чимало нових для українського слухача творів великого Маестро. Серед музичних номерів,які в Україні виконували вперше, — вальс «Там, де цвітуть лимони», романс для віолончелі з оркестром, а також кадриль «Кармен», автор якої — брат Йоганна Едуард Штраус.

Концерт у столичній опереті подарував безліч приємних зустрічей з іскрометною штраусівською музикою. Глядачі мали можливість не тільки насолодитися шедеврами, а й почути історії створення деяких із них. Ведуча — заслужена артистка України Валентина Донченко-Бутковська розповіла, приміром, що французька полька «Улісі Крапфен» примітна тим, що імітує голоси птахів, у галопі «Кліп-клап» чуємо звуки ритмічних рухів млина.

Цікаву історію має і «Селянська полька». Її Йоганн Штраус написав 1863 року, коли після перших тріумфальних гастролей у Росії австрійський композитор став постійним диригентомлітніх концертів при Павловському вокзалі. Задум польки полягав у тому, що глядачі мали під час її виконання не бути пасивними, а підборами власного взуття вистукувати її ритм, та ще й підспівувати.

Назва ж скерцо «Перпетуум-мобіле» промовляє сама за себе:  ця музика символізує безперервний рух. Ось чому музиканти так довго не могли закінчити грати, а диригент Оксана Мадараш неодноразово йшла зі сцени, а потім поверталася.

Французьку польку «Феєрверк» оголосили як номер-сюрприз. І він вдався: глядачів неабияк здивувало те, що на сцені з’явився художній керівник театру і режисер-постановник цього концерту Богдан Струтинський, який вправно зіграв роль коваля. Високою майстерністю, крім оркестру, вражали також солісти й балет театру.

Чи стануть Штраус-концертив Національній опереті традиційними? Маємо на це надію. Принаймні, така мрія і мета диригента-постановника новорічного Штраус-концерту Оксани Мадараш. Коли готували цю програму, вона для пошуку й вивчення партитур їздила до Австрії. Ноти спеціально для київського концерту замовляли у Відні.

Шанувальниця і знавець музики великого австрійця Оксана Мадараш  хотіла б на подібних вечорах відкривати українській публіці нові й нові твори композитора. Бо де, як не в опереті, вони повинні звучати?