ВИСТАВКА

Загадково про відверте

Арт-центр Якова Гретера до 18 листопада перетворився на монохромний простір завдяки знімкам французького фотографа Еріка Марріана. Киянам представляють його всесвітньо відомий «Білий квадрат» — серію чорно-білих світлин у жанрі ню, над якою митець почав працювати від 2005 року.

У творчому доробку фотохудожника є репортажні знімки, фотопортрети жінок, естетичні, часто овіяні меланхолійним настроєм, проте їм бракує своєрідності. Натомість світлини «Білого квадрата» вирізняються оригінальністю, приваблюють мінімалізмом, граційністю ліній тіла. Архітектор за освітою, Ерік Марріан витончено спроектував людське тіло, погравшись з його формою, утворивши різні геометричні фігури. Художня цінність «Білого квадрата» вбачається в довершеному поєднанні елементів композиції кожного знімка: кольору, ліній, згинів тіла.

Хоч спершу увагу привертає формалізм світлин, серія не позбавлена змісту. На густо-чорному тлі, що розуміється як порожнеча, представлене сліпучо-біле оголене жіноче тіло. На деяких фото осяйність світла заповнює простір, залишаючи пітьмі лише тонку щілину. Часом, як в «Етюді № 79», темнота превалює над світлом: порожнеча підкорює собі тіло, що, набувши форми зародка, виглядає абсолютно беззахисним.

Здавалося б, на знімках зображені найінтимніші місця. А втім, митець не забув, що в кожній жінці має бути загадка, тож фото делікатно відслоняють завісу над окремими частинами тіла моделі, при цьому не відкривають глядачеві її обличчя. На думку фотохудожника, обличчя є чимось реальним, а йому подобається зображувати щось абстрактне.

«Білий квадрат», як і «Чорний…», потребує особливої зосередженості. Фото автора

Важливо, що Ерік Марріан відчуває тонку межу між естетичною інтимністю і вульгарністю. «Головна  ідея цієї серії — показати можливість асексуальності оголеного жіночого тіла на фотографії. Тіло має свою красу, але в цьому разі не повинно викликати сексуальних почуттів», — говорить Ерік Марріан. Шанувальникам мистецтва фотографії «Білий квадрат» дає змогу відкритися перед світом краси, грації і пофілософствувати над місцем світлого прекрасного в темній порожнечі буття.