Папірус Амхерст 63, як з'ясувалося, привертав до себе увагу з часу свого відкриття в Єгипті понад століття тому. Коли його остаточно розшифрували та переклали, з’ясувалося, що це ізраїльські псалми.
Дослідження Біблії показали, що більшість біблійних текстів зазнавали змін, перш ніж вони набули своєї канонічної форми, яка є на сьогодні. Проте, розкриття та документування процесу, за яким з'явилися тексти, залежить від виявлення матеріальних доказів – рукописів, першоджерел тощо.
У 80-их роках минулого століття вчені підмітили, що єгипетський папірус Амхерст 63 має композицію, що вражаюче схожа на біблійний псалом 20, і що це могло бути надбанням єврейської громади, що жила в Елефантіні, стародавньому місті на Нілі. Але це не єдині цікаві факти про єгипетський папірус, який, як уже повідомлялося, був відкритий наприкінці 19 століття в Луксорі – місті живих, де фараони мешкали і будували свої молитовні храми, присвячені богу Амону.
Папірус Амхерст 63 написаний демотичною мовою древнього Єгипту (Demotic) та арамейською мовою. Ця незвичайна комбінація арамейської мови та Demotic була однією з основних причин, чому розшифровка папірусу тривала так довго, понад 120 років.
Карел ван дер Тоорн (Амстердамський університет), який нещодавно опублікував новий переклад Папірусу Амхерста 63, стверджує, що, крім псалма 20, єгипетський папірус містить ще два інші ізраїльські псалми. У статті «Єгипетський папірус проливає нове світло на єврейську історію», яка була опублікована у серпневому числі видання «Біблійного археологічного огляду», професор ван дер Тоорн пояснює: «Двох інших псалмів амхерстського папірусу немає в Біблії. І це робить їх надзвичайно цінними, як з історичної так і з літературної точки зору. Це були пісні ізраїльтян, які співали перед тим, як їх релігія перетворилася на монотеїзм – віровчення про існування єдиного Бога». І він додає: «Ці три псалми написані, як одне ціле, очевидно, вони були складені спочатку на івриті; у псалмах згадується Яхо (альтернативна форма імені Яхве) як царя богів; і вони є частиною літургії новорічного свята, яке святкувала арамейсько-розмовна спільнота».
Острів Елефантіна був у давнину домівкою для арамейсько-розмовної єврейської громади. Тому історія Папіруса Амхерста 63 та єврейської громади в Елефантіні стає ще більш інтригуючою. Ван дер Торн стверджує, що навіть незважаючи на те, що єгипетський папірус був написаний у четвертому столітті до нашої ери і був знайдений в Єгипті, його вміст на кілька століть старший і повинен був виникнути не в землі фараонів, а в Пальмірі, що в сучасній Сирії.
Орест ГОРЯНСЬКИЙ
для «Урядового кур’єра»