Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ) застерігає українців від придбання фальшивого поліса обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності (ОСЦПВ). Адже останнім часом на ринку збільшилась кількість фальшивих бланків. Щоправда, цю статистику в МТСБУ не уточнюють. Причина їхньої появи — поліграфічні можливості комбінатів, розташованих у зоні проведення АТО.
Фахівці стверджують, що імітовані страхові бланки полісів виготовляють друкарським способом, і розпізнати фальшивку пересічний громадянин може тільки після проведення спецекспертизи або порівнюючи з контрольним примірником бланка поліса відповідного накладу. Тому ця проблема може загрожувати всьому страховому ринку.
Втім, фальшиві поліси — лише частина айсберга проблем, які накопичилися в обов’язковому страхуванні автоцивільної відповідальності.
Не має бути чужих клієнтів
«У планах реформування ринку автоцивілки ми підготували зміни та доповнення до Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». У цей документ внесено норми, через брак яких потерпає ринок нині. Одна з них — введення електронного поліса. За планом роботи МТСБУ, остаточне впровадження програмно-організаційних технічних компонентів цього проекту має закінчитися до 1 серпня цього року», — розповів «УК» президент МТСБУ Юрій Гришан.
Також на ринку ОСЦПВ з 1 січня 2016 року планують надати чинності нормам щодо системи прямого врегулювання. При ньому збитки потерпілій стороні відшкодовуватиме страхова компанія потерпілої сторони (нині це робить страхова компанія винуватця ДТП). Сьогоднішня модель виплати страхового відшкодування за автоцивілкою нагадує рулетку для потерпілого, адже він змушений звертатися по виплату до компанії, якої сам не обирав. Якщо пощастить, страховик здійснює виплату швидко, але часто справа затягується на рік. Нині чинний закон про ОСЦПВ зобов’язує компанію проводити виплату протягом 90 днів, але за даними МТСБУ, за такий термін 2014 року було сплачено всього 37,8% страхових відшкодувань, за термін 91—120 днів — 16,1 %, понад 120 днів — більш як 46%. Отже, якщо нині автовласники обирають страховий поліс за принципом «де дешевше», то після введення прямого врегулювання автовласник буде зацікавлений у виборі надійного страховика.
Програми максимумта мінімум
Цікаво, що страховики готують паралельно концепцію реформування ринку ОСЦПВ та нову редакцію Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Чому не обмежилися одним документом?
«Концепція — програмний документ, який обговорюватимуть та ухвалюватимуть фахівці і він визначатиме мету, завдання та шляхи реформування ринку ОСЦПВ. На її підставі розроблятимуть відповідний законопроект у новій редакції», — пояснив «УК» голова правління громадської організації «Всеукраїнське об’єднання споживачів страхових послуг «Страховий захист» Василь Дарков.
Серед основних порушень на ринку ОСЦПВ, зокрема неотримання своєчасного та в повному обсязі страхового відшкодування завданих страховим випадком збитків. Тому в розробленні концепції планують активну участь представників страхового ринку, зокрема громадських організацій споживачів страхових послуг.
КОМПЕТЕНТНО
Вячеслав ЧЕРНЯХОВСЬКИЙ,
голова комісії зі страхування
Українського товариства
фінансових аналітиків:
— Обов’язкове страхування автоцивільної відповідальності потребує глобальних змін та підходів до нього, істотного підвищення лімітів виплат та принципів їх оперативного, а головне — безумовного отримання. Можливо, варто адміністративно й навіть юридично розділити МТСБУ окремо на технічний орган та фонд із держгарантіями збереження коштів або передати його як спеціальний підфонд до Фонду гарантування вкладів фізосіб.
Є багато концептуальних питань, поки що не реалізованих у частині роботи самого МТСБУ, реформи його органів управління та реорганізації організаційної структури.
Є думки, що потрібно повністю законодавчо розділити два види страхування — ОСЦПВ та «Зелену карту». Поки що можемо говорити про тактичні дії у зміні законодавства щодо вдосконалення захисту постраждалих у ДТП, а велику реформу автоцивілки потрібно продумувати і нову редакцію закону підготувати через рік на базі європейського досвіду та директив ЄС, висновків із помилок національної практики, щоб закон без змін був чинним хоч би ще 10 років. Ідей дуже багато, тому потрібно зрозуміти, які з них братимемо до уваги.
ПОРАДИ ФАХІВЦІВ
1. Статус бланка поліса і те, за якою страховою компанією закріплено конкретний бланк, можна перевірити на сайті МТСБУ за посиланням https://cbd.mtibu.kiev.ua/MTSBU_Pages/Tree.aspx?autoauth=true. Потрібно ввести серію та номер поліса.
2. У бланках нового зразка обов’язкова фраза «Увага! Перевірка статусу поліса та страховика на сайті МТСБУ www.mtibu.kiev.ua».
3. Не купувати поліси у так званих пересувних пунктах продажу на базі звичайних транспортних засобів. Звертатися до стаціонарних пунктів продажу, офісів, центрів, представництв страховиків, інформація про які є у вільному доступі на сайті кожного страховика.
4. Якщо купуєте поліс у агента, перевіряйте його повноваження (наявність договору, посвідчення, реєстрацію в ЦБД тощо) або його наявність у Реєстрі страхових агентів на сайті МТСБУ.
5. Перевіряти статус страховика, чи він член МТСБУ на офіційному сайті організації в розділі «Для споживачів».
6. Не придбавати поліси зі значними знижками, які надають безпідставно.
7. Надавати перевагу оплаті поліса за допомогою банківських установ, терміналів тощо та мати підтвердження платежу (чек, квитанцію).