АНАЛІЗ

Чим запам'ятався черговий Каннський кінофестиваль

Аби підтримувати статус найпопулярнішого кінофестивалю світу, Канни не лише намагаються слідкувати за найновітнішими тенденціями у світовому кіно та голлівудською мейнстрімовою продукцією, а й не пропускають бодай якийсь натяк на скандал. Адже саме такі гучні з'ясування стосунків здатні забезпечити фестивалю більше паблісіті, ніж кіношедевр.

Мало не розіп'яли на пальмі

Цьогорічні Канни запам`ятаються не стільки фільмами і зірками, навіть не перемогою в короткометражному конкурсі української стрічки "Крос", скільки нацистськими жартами данського режисера Ларса Фон Трієра, якого ледве не розіп`яли на каннській пальмі. Це затятий провокатор, який два роки тому ошелешив Канни своїм скандальним "Антихристом". Тоді перед показом славетний данець, відповідаючи на запитання журналіста "Чого ви чекаєте від прем'єри?", відповів, що "скоріш за все, мене просто вб'ють за цю стрічку".

Цього разу скандал спровокував не фільм, а власне його автор. У його "Меланхолії", яку ще до прем'єри назвали "прекрасним фільмом про кінець світу", немає нічого радикального. Сюжет простий: життя людей в усьому його різноманітті напередодні вселенської катастрофи. Все це красиво зафільмовано і можна дивитися навіть вагітним жінкам. Але картину Трієра обговорювали не так довго, як заяви режисера на прес-конференції.

Трієр заходився жартувати у притаманній йому манері, називаючи себе нацистом і говорячи, що Ізраїль - той ще головний біль. Випаду явно не зрозуміли і оголосили режисера персоною нон-грата в Каннах. Випустили навіть спеціальну директиву, що забороняє пускати містера Трієра на будь-які заходи фестивалю до кінця життя. До керівництва фестивалю надходили заяви з тим, аби стрічку "Меланхолія" зняли з офіційного конкурсу, проте таку ініціативу не підтримав програмний директор Тьєрі Фремо. Фільм залишили. Щоправда, його вечірню прем'єру бойкотували, здається, всі американські зірки за винятком Кірcтен Данст (яка знімалася там у головній ролі) та Джоді Фостер.

Катрін Деньов, коли її просили прокоментувати скандальні вислови данця, сказала, що шокована його словами, але ще більше тим, як їх інтерпретували і використали. Тим часом занадто роздмуханий конфлікт з Трієром допоміг ізраїльтянину Йосефу Седару одержати приз за сценарій фільму "Примітка".

Сильніше за фестивальний виявився бойкот, оголошений режисеру каннськими рестораторами. Вони просто відмовилися його годувати. Спершу за кілька годин до бенкету з нагоди прем'єри відмовили в обслуговуванні, а згодом виставили з тризіркового мішленівського закладу на Круазетт.

Скандал, щоправда, аж ніяк не відобразився на комерційній привабливості проектів режисера. Ледь встигнувши отримати від Мартіна Скорсезе згоду на участь у продовженні проекту "П'ять перепон", де пропонується перезняти легендарний фільм "Таксист", як права на прокат ще тільки теоретичного фільму придбали кілька держав. Скандал знову зробив свою справу.

В "Особливому погляді" два іранці і росіянин

Буквально за кілька днів до початку фестивалю організатори додали до програми спеціальних показів стрічки двох опальних іранських режисерів Джафара Панахі та Мохамеда Рассулуфа. Як відомо, обидва саме зараз перебувають за гратами строком на 6 років із забороною займатися професійною діяльністю на 20 років. Ще в лютому цього року на Берлінському кінофестивалі Джафара Панахі було включено до складу журі і, не зважаючи на ув'язнення, порожній стілець з його ім'ям постійно бачили учасники фестивалю.

Підтримав соціальну акцію і кінофестиваль у Роттердамі, де всі охочі могли сфотографуватися з іменними тюремними табличками двох іранців - на знак підтримки інформаційної кампанії проти дій офіційного Тегерана. В оприлюдненому листі Джафара Панахі, який він надіслав в оргкомітет Канн разом зі своєю новою документальною стрічкою, режисер каже: "Наша біда - то наш дар. Усвідомлення цього багатообіцяючого парадоксу допомогло нам не втратити надію. Ми зрозуміли, що де б не були, у нас так само були б проблеми, маленькі чи значні. Утім, наше завдання - долати їх".

Рассулуфа в результаті нагородили призом за режисуру паралельного конкурсу "Особливий погляд", де в журі головував Емір Кустуриця. Спеціальний приз журі "Погляду" одержав також включений до програми в останній момент фільм росіянина Андрія Звягінцева "Єлєна". Він обігнав таких сильних конкурентів як Брюно Дюмон, Гас Ван Сент і Ерік Ху.

Крім того, журі не пройшло повз нову стрічку культового в Україні корейського режисера Кім Кі-Дука "Аріранг". Він зняв своє приватне життя у наметі посеред старої хатини після розриву відносин зі світом кіно: п'яні очі, брудні ноги і надривна пісня. Навряд чи хтось дозволив би собі показатися на людях у такому вигляді. Але Кім не побоявся, бо здавна вважається радикалом - ще з кінця 90-х, коли він почав знімати свої шокуючі стрічки.

Нагороду з "Арірангом" поділила драма "Зупинка на шляху" німця Андреса Дрезена - ще одна сумна пісня про шлях до смерті, що пролунала на тлі грандіозних веселощів, які традиційно панують у Каннах уже багато років.