Цікаво, що моя перша зустріч з керівником департаменту ДАІ МВС України Анатолієм Сіренком була, як то кажуть, спонтанною: його щойно призначили на посаду (24 лютого ц. р.), а за кілька днів сталася ситуація, врегулювання якої потребувало зустрічі з керівництвом ДАІ. Приходимо увечері на прийом (Анатолій Петрович особисто спілкується з громадянами України чотири рази на тиждень, причому тричі — у понеділок, середу і п’ятницю — у свій вільний час, з 19-ї до 22-ї години, і тільки у четвер — з 10-ї ранку до 13-ї години), я навіть не брала з собою журналістського посвідчення — було цікаво, чи вдасться розв’язати проблему, не афішуючи власну професію.

Нас запрошують у кабінет, а його господар зустрічає словами: «Та не бійтеся так, я нормальна людина — все зрозумію, розберемося, і якщо інспектори у чомусь винні, вони понесуть покарання». Відтоді минуло трохи більше місяця, новий очільник держдепартаменту ДАІ освоївся на посаді й уперше запросив на щиру розмову пресу, щоб розповісти, що вдалося зробити за цей час. «Головне, чого я хочу досягти, — сказав Анатолій Петрович під час цієї зустрічі, — щоб було комфортно всім учасникам дорожнього руху: й водіям, і пішоходам, і велосипедистам. Цей комфорт однозначно включає в себе безпеку, тож ставлення до пішоходів, з вини яких відбувається до 30% усіх ДТП, буде більш жорстким. Причому ми будемо ініціювати поправки до чинного законодавства. Окрім того, зроблю все від мене залежне, щоб повернути до інспектора ДАІ довіру людей».

Відтепер такі обмежувальні пристрої — під забороною. Фото Володимира ЗAЇКИ

Отже, ДАІ розпочала масштабну реформу не тільки в містах, а й по всій території України. Так, перше, що було зроблено, — це заборона паркування машин на дорозі під кутом, бо це значно зменшує її пропускну спроможність. Київські водії сприйняли таку вимогу з розумінням, і нині, за словами А. Сіренка, проїхати столичними вулицями набагато простіше. Та, як на мене, їхню пропускну спроможність «відрегулювала» ціна на бензин, через яку чимало водіїв уже поставили автівки на прикол. Крім того, у найближчих планах ДАІ — боротьба з паркуванням на смузі для громадського транспорту, проте, за словами А. Сіренка, відроджувати практику евакуаторів не будуть, бо «це велика корумпована складова».

Державтоінспекція взялася навести лад і з обмежувальними запірними стовпчиками, ланцюгами й шлагбаумами: якщо у Києві їх уже прибрали майже 90%, то в інших містах робота ще триває. Та за 15 днів, пообіцяв керівник департаменту, незаконно встановлених обмежувальних пристроїв не буде зовсім. Що ж до експерименту з підвищення швидкісного режиму на окремих дорогах у Києві, то відтепер у столиці зі швидкістю 80 км/год у весняно-осінній період (з 1 квітня по 1 листопада) можна їздити на 11 ділянках, хоч спочатку пропонували 21. Та за незначне перевищення швидкості (а прилади, якими користуються інспектори, дають похибку всього в кілька кілометрів) ніхто нікого не штрафуватиме.

Є намір реформувати і саму службу, перетворивши її на транспортну чи дорожню поліцію, хоч, на переконання очільника департаменту, суть не в тому, як називатиметься департамент, головне — у ставленні його співробітників до своїх обов’язків і до людей, яким вони на дорозі передусім повинні допомагати. «Якщо інспектор когось зупиняє, — каже Анатолій Сіренко, — то він повинен до нього поставитись, як до батька чи брата».

А тепер повернімося до завдань, озвучених головним даішником України на початку розмови: якщо закликати до порядку пішохода майже нереально (не звикли наші люди переходити дорогу, дотримуючись ПДР, та ще й на менталітет кивають!), то відучити від хабарів такого собі середньостатистичного сержанта Петренка, якому сім’ю годувати-зодягати треба, маючи дуже скромну зарплату, мабуть, іще складніше. «Телефон моєї приймальні — 272-57-52, — зазначив Анатолій Сіренко, — якщо вам будуть відомі факти здирництва, дзвоніть, розповідайте — ми будемо розбиратися, і якщо хтось виявиться справді винним, працювати в ДАІ не буде».

Коли журналісти поцікавилися, яке покарання понесли інспектори ДАІ за перевищення службових повноважень у ситуації, що сталася 8 квітня на житомирському посту ДПС у м. Києві (нагадаємо, в Інтернеті з’явилося відео, на якому інспектори ДАІ, направляючи зброю водієві і його товаришеві в обличчя, у грубій формі вимагали показати документи), А. Сіренко сказав, що стосовно цього випадку ще працює робоча група, яка вивчає факти і обставини, що спричинили інцидент. А наостанок пообіцяв зустрітися з пресою через місяць-півтора, щоб доповісти, що з наміченого вдалося зробити.