Заступник голови Укравтодору
Євген ПРУСЕНКО

Якщо економіку держави порівняти з живим організмом, то серцем у ньому буде виробництво, а кровоносною системою -дороги. Існувати одне без одного вони не можуть. Інакше найбагатший ВВП втратить будь-яку цінність і не служитиме суспільству, якщо його невчасно доправлять до споживача. У якому стані вітчизняні шляхи? Як вони утримуються? Чи планується реконструкція діючих автострад та будівництво нових? На ці та багато запитань відповів заступник голови Укравтодору Євген ПРУСЕНКО під час прямої лінії в газеті "Урядовий кур'єр".

Марія ГЛАДКИХ

- Яка протяжність доріг в Україні відповідає міжнародним стандартам і що потрібно зробити, щоб збільшити їхню кількість?

- Загальна протяжність доріг, якими опікується Укравтодор, тобто позаміських, становить 170 тис. км, з яких 20 тис. - державного значення. Якщо говорити про їхню відповідність європейським стандартам, то сьогодні їм відповідає дорога Київ - Бориспіль, до цих норм наближаються дороги Київ - Одеса на ділянці від Жашкова до Червонознам'янки та ще деякі з трас: Київ - Чоп, Харків - Красноград - Перещепине -Новомосковськ. Загалом це близько 500 км. Отже тих шляхів, які повністю відповідають європейським вимогам, замало. Нам потрібно близько 6 тис. км автобанів. Однак коштує це немалих грошей. Орієнтовно кілометр сучасного автобану обходиться в 5 млн дол. Як мінімум, це 30 млрд дол. Таких грошей у держави нині немає і найближчими роками не буде. Тому Укравтодор усе робить для того, щоб залучати приватні інвестиції, будувати дороги на концесійних засадах для того, щоб наші користувачі автомобільних доріг послуговувалися нормальними дорогами. Скажімо, хоча б такими, як у наших сусідів поляків, словаків, угорців.

Як використовуються кредити, взяті для будівництва та ремонту автошляхів? Про яку суму йдеться? Скільки з позиченого вже повернули і скільки треба віддати найближчим часом?

- Якщо узагальнити всі кредити, взяті в міжнародних фінансових організаціях і комерційних банках під державні гарантії, то у гривнях це десь 37 млрд грн, які треба віддавати до 2038 року. Зважаючи на короткострокові кредити, отримані у 2008-2009 роках, найбільші суми повернення припадають на 2010-2011 роки. Скажімо, торік треба було повернути 6,9 млрд грн. Цього року вже на початку лютого треба віддати Укрсиббанку і Ощадбанку 3,1, а загалом у 2011 році - більше 7 млрд грн.

Тамара АВДЄЄНКО

- Назвіть пріоритетні напрямки розвитку дорожньої галузі на цей рік.

- Наші найближчі пріоритети лежать у площині підготовки до Євро-2012. Основну увагу зосереджуємо на тих дорогах, які забезпечуватимуть транспортне обслуговування гостей чемпіонату. У планах - капітальний ремонт дороги Київ -Чоп на ділянці Київ - Житомир, який проведемо за рахунок коштів Європейського банку реконструкції та розвитку, Європейського інвестиційного банку. Завершення робіт за кошти Світового банку, які ведуться на дорогах Київ -Харків - Довжанський на ділянці Бориспіль - Лубни. Окрім того, бюджетні гроші передбачається спрямувати на 4-ту чергу об'їзної дороги м. Донецька та на завершення капітального ремонту доріг Донецьк - Дніпропетровськ, Дніпропетровськ - Решетилівка, аби забезпечити прямий транспортний зв'язок від Києва до Донецька. У центрі уваги й ремонт підходів до міжнародних пунктів пропуску Львів - Краковець, Львів - Рава-Руська, Львів - Шагені, а також дорога від Львова до Трускавця, оскільки значна частина готелів Трускавця прийматиме гостей Євро-2012. До цього переліку віднесено автошлях Київ - Ковель. Маємо завершити роботи і на відтинку дороги Кіпті - Глухів - Бачівськ (на Москву).

Олександр, водій з 30-річним стажем

- Мене цікавлять, які з об'єктів, що будуються до Євро-2012, будуть здані в цьому році?

- Я вже частково відповів на це запитання, тому лише перелічу пускові об'єкти. Насамперед маємо закінчити ділянку дороги Київ - Чоп на відтинку від Києва до Житомира (це 114 км від 4-го поста 28), Київ - Ковель, Київ - Харків - Довжанський (від Борисполя до Лубен). Окрім того, з'єднати Київ, Решетилівку, Дніпропетровськ, Донецьк, зробити реконструкцію або капітальний ремонт доріг на окремих ділянках таким чином, щоб забезпечити нормальний транспортний зв'язок між Донецьком як одним з міст, що прийматиме чемпіонат, і Києвом. Далі підходи до Львова: Львів - Краковець, Діброва - Рава-Руська, Львів - Шегені. До речі, на ділянці Львів - Краковець ми все одно будемо ремонтувати стару дорогу навіть попри те, що розпочато будівництво нової сучасної магістралі, яку, на мою думку, завершити до Євро-2012 не вдасться. Маємо закінчити дорогу Київ - Ковель - Ягодин на тих ділянках, де ще не закінчена робота.

 Володимир ДІБРОВА,
м. Полтава

- Як ви розраховуєте потрібні суми кредитів? Переборщити із запозиченнями не боїтеся?

- Практика запозичень була такою, що ця сума не могла перевищувати 6-10 % загального обсягу бюджетного фінансування Укравтодору, які йшли на повернення. Ситуація ускладнилася в 2008-2009 роках, коли були взяті короткострокові кредити на 2 роки. Однак, гадаю, в нинішньому році ми вийдемо із цього цейтноту й далі працюватимемо стабільно.

- Уточніть, будь ласка, які кредити нині чинні?

- Завершуємо роботу по третьому кредиту. Це спільна позика Європейського банку реконструкції та розвитку і Європейського інвестиційного банку, яку використовуємо на дорозі Київ - Чоп (ділянка від Житомира до Бродів Львівської області). Торік здали 199 км, ввели в дію розв'язку на 154-му км і майже закінчили на 128-му. Цей кредит на 400 млн євро (200+200) завершується. Нині у роботі кредит зі Світовим банком на поліпшення стану доріг та безпеки руху. Йдеться про дорогу Київ - Харків -Довжанський на ділянці Бориспіль - Лубни, а також ліквідацію місць концентрації ДТП (понад 100 різних складних ділянок, розкиданих по всій Україні, на які передбачалося спрямувати 100 млн дол.).

Анна ГРЕСЬ

- Назвіть основні проблеми, які чекають на дорожню галузь в цьому році.

- Їх багато. На жаль, бюджетом, який досить скромний, передбачено на автомобільні дороги загального користування програмою розвитку та утримання мережі лише 2,6 млрд грн. Ще 2,6 млрд грн заплановано на будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт доріг до Євро-2012. Але тільки для збереження доріг потрібно 16,9 млрд. Через такий дисбаланс чимало робіт, які були виконані раніше, ще не оплачені. Але я думаю, що до кінця лютого за рахунок кредитних коштів, які Укравтодор залучив наприкінці минулого року, ми погасимо ці борги.

Андрій СТОРОЖУК,
м. Ковель

- Чи залучаєте нові кредити під будівництво доріг?

- Наприкінці листопада минулого року підписали кредитну і проектну угоди з Європейським банком реконструкції та розвитку на 450 млн євро і + 450 млн євро від Європейського інвестиційного банку, які будуть спрямовані на 6 основних підходів до столиці: Київ - Житомир, Київ - Ковель, Київ - Одеса (від Києва до Білої Церкви), Київ - Чернігів (від Києва до Кіпті), Київ - Овруч та Київ - Oбухів. Таким чином, до Києва, як основного транспортного вузла, забезпечимо нормальний під'їзд.

- Тобто без запозичень наразі не обійтися?

- Така нині ситуація. Поки що кредити Укравтодору потрібні, зважаючи на ті завдання, які стоять перед нами у зв'язку з підготовкою до Євро-2012. За нашими розрахунками, треба близько 10 млрд грн. Нагадаю, що в цьому році дозволено залучити під державні гарантії 15 млрд грн, із них 1 млрд на іпотечну установу. Ті 14, що залишилися, це державні гарантії, що будуть надані Укравтодору на будівництво доріг, Нацагентству на розвиток інфраструктури (стадіони, аеропорти, готелі), Мінжитлокомунгоспу та кредити на розвиток інших інфраструктурних проектів. Я хотів би, щоб було розуміння того, що ми беремо кредити у міжнародних фінансових організацій на дуже вигідних умовах (під 1% річних у Європейського банку реконструкції та розвитку, під 0,5% у Європейського інвестиційного банку).

Віктор СТОРОЖЕНЕЦЬ,
Василь УДОВЕНКО,
м. Київ

 

- Коли буде повністю реконструйовано Жулянський шляхопровід?

- Роботи тут розпочалися в липні минулого року і перший пусковий комплекс, який за нормативами мали будувати 35 місяців, закінчили за шість. Рух відкрили по 8 смугах. Другий пусковий комплекс треба було завершити за перше півріччя нинішнього року. При напруженій роботі це можна було зробити (там залишилося робіт на 189 млн грн). Але все впирається у відселення 29 домогосподарств, яке має провести місто (профінансувати відселення, відвести землю, звести будинки, перенести комунікації). Оскільки цього не зроблено, то скоріш за все у цьому році дорожники виконають на Жулянському шляхопроводі окремі роботи з поліпшення безпеки руху та гарантування надійної роботи старих елементів конструкції.

Марія ПЕТРОВА,
журналіст

- Як би ви оцінили 2010 рік? Що було зроблено і які проблеми залишились нерозв'язаними?

- Минулий рік був і складний, і результативний одночасно. У червні 2010 року в Укравтодорі змінилося керівництво й багатьох проблем, які не розв'язувалися тривалий час, ми досить швидко позбулися. Приміром, за два-три тижні припинили процес судової санації Державної акціонерної компанії, що був розпочатий штучно. Компанія, яку підводили під банкрутство, закінчила рік з прибутками. Треба було повертати й ті майнові комплекси, які незаконно приватизували. Скажімо, майновий комплекс "ШРБУ-100" - одне з сучасніших наших підприємств, яке повернули торік у червні. Треба було якомога швидше приступати до будівництва, капітального та поточного ремонту доріг, визначених програмою Президента "Україна для людей". І ми побудували та відремонтували 973 км. Приміром, ремонт Харківської кільцевої розпочали 9 серпня, а завершили 9 листопада, здавши 83 км.

Однак чимало проблем ще залишилося. Воно й не дивно, адже дорожня мережа вкрай зношена. Сьогодні навіть дороги державного значення, які моніторимо щодо рівності та міцності, не відповідають сучасним вимогам. І їх немало: відповідно 52 та 37 % від перевірених. Загалом слід відремонтувати понад 90 % автошляхів. Тож ми будемо робити все, щоб ті відносно невеликі гроші, які виділяються у державному бюджеті, були використані якомога ефективніше.

Олена СОБКОВИЧ,
м. Рівне

- На Рівненщині маємо одну нормальну дорогу Київ - Чоп. А дороги до райцентрів, я вже не кажу до сіл, не витримують жодної критики. Навіть у Рівненському районі до села Пересопниця немає дороги, хоча у серпні відзначатимемо 450 років Пересопницькому Євангелію. Будуть гості з усього слов'янського світу, а пристойного шляху до села нема. Можете чимось допомогти?

- Після завершення капітального ремонту за кошти Європейського банку реконструкції та розвитку і Європейського інвестиційного банку дорога Київ - Чоп у Рівненській області набула європейського рівня. Але переважна більшість доріг не лише на Рівненщині, на жаль, а й по всій Україні або зруйновані вщент, або зовсім не відповідають нормативам. Рівень фінансування доріг у цьому році не збільшився, особливо доріг загального користування (окрім тих, що будуються до Євро-2012). Що ж до вашого запитання про ремонт дороги до Пересопниці, то ми його розглянемо. Адже й справді це важлива дата. Дамо доручення службі автомобільних доріг у Рівненській області, щоб привести шлях до ладу за наявні гроші.

- Уточніть, якими дорогами опікується ваше відомство, а які відносяться до компетенції місцевої влади? Бо люди часто не знають, до кого висловлювати претензії чи прохання.

- Укравтодор опікується тільки дорогами загального користування. Це позаміські вулиці і шляхи, які з'єднують міста і села. Якщо через якийсь населений пункт немає об'їзної дороги, а проходить наша, то ця ділянка також віднесена до компетенції Укравтодору. Всі інші вулиці, дороги міст, інших населених пунктів перебувають у віданні місцевих громад.

Кореспондент газети "Урядовий кур'єр"
у Львівській області
Оксана МЕЛЬНИК

- Хочу скористатися нагодою задати вам запитання, Євгене Дмитровичу. Оскільки наше місто прийматиме Євро-2012, мені часто доводиться писати про підготовку до чемпіонату доріг на Львівщині. А вони, я вам скажу, у жахливому стані. Минулий рік для дорожників в області був утраченим (відремонтували лише кілька кілометрів доріг). Однак я переймаюся не так тими шляхами, що внесені до програми (їх вочевидь відремонтують), як тими, що туди не потрапили. Зокрема такі, як від митного переходу Крусенко - Смільниця. Якби її відремонтувати, то можна розвантажити основні переходи, а також трасу Київ - Чоп, де дуже інтенсивний рух. І ще одна проблемна дорога - Львів - Золочів, яка веде до Тернополя, також у жахливому стані. Але ж у Тернополі має базуватися одна з команд-учасниць. Скажіть, будь ласка, що чекає Львівщину у цьому визначальному у плані підготовки до Євро році ?

- Торік наші зусилля передусім були спрямовані на те, щоб завершити роботи, розпочаті на трасі Київ - Чоп від Бродів до Житомира, на об'єктах дороги Київ - Харків. Що стосується згаданої вами програми, то нею передбачено ремонт доріг Львів - Краковець, Львів - Рава-Руська, Львів -Шагені, а також від Львова через Дрогобич на Трускавець, де мешкатиме частина гостей чемпіонату. Щодо Смільниці, то, чесно кажучи, все упирається в кошти. Хотіли передбачити ще декілька місцевих пунктів пропуску у Львівській області, однак вони в програму не ввійшли. Я не впевнений, що вдасться за тих складних фінансових умов знайти гроші для того, щоб відновити цю дорогу, адже вона потребує істотних коштів.

Стосовно дороги Львів - Золочів (зі Львова на Тернопіль), то ця траса давно вже в поганому стані й потребує ремонту. Однак вимушений констатувати, що 90% доріг загального користування перебувають у катастрофічному стані, оскільки вже 2-3 рази відпрацювали свій міжремонтний нормативний термін, тобто не 12 років, а 30-40. Грошей на збереження і ремонт доріг нам треба на рік 16,9 млрд грн. Держава, з огляду на фінансові можливості, передбачила 2,6 млрд грн, тобто майже в 7 разів менше від потреби. Тому, дбаючи про безпеку руху, передусім дбаємо про ямковий ремонт, заміну знаків, огороджень на окремих ділянках, розмітку, аби зменшити аварійність.

Галина УСЕНКО,
Житомирська область

- Чи будуть споруджувати переходи через швидкісні траси, які проходять через населені пункти, аби мінімізувати небезпеку для людей? Як освітлюватимуться міжнародні траси: на всій протяжності чи лише частково?

- Це справді серйозна проблема для багатьох доріг. Ми плануємо розглянути можливість будівництва надземних переходів, оскільки облаштування світлофорів хоч і дешевше, але особливого ефекту не дає. Треба прокладати нові дороги поза населеними пунктами. Однак нині це непроста справа, адже земля розпайована й дуже складно її отримати для прокладання доріг.

Стосовно освітлення трас, то за чинними у нас нормативними документами дороги першої категорії освітлюватимуться в населених пунктах. Якщо брати світову практику, там автостради на всій їхній протяжності також не освітлюються, приміром у Німеччині.

- Коли торік підписували договір про запозичення коштів, то на прес-конференції з цього приводу розповідали, у який спосіб контролюватиметься якість збудованих автобанів. Це якщо вони профінансовані кредитними коштами. А якщо гроші бюджетні, яка система контролю?

- У кожній службі автомобільних доріг в областях є відділ технічного контролю, 10-15 інспекторів, які постійно перебувають на дорогах під час виконання робіт і контролюють їхню якість. Та й у нас в системі Укравтодору створено державний науково-технічний центр інспекції якості та сертифікації продукції, який здійснює інспекційний контроль якості вже з центру.

ТРОЯНКО Валентина Антонівна,
голова профкому ШБУ-3

- Торік ми працювали на трасі Київ - Одеса, 36-38 км. Роботи виконали, їх прийняли, але з грудня нам лише обіцяють перерахувати зароблені гроші. Вже закінчився січень, а грошей нема, люди сидять без зарплати. Дехто навіть звільняється, і ми втрачаємо кадри.

- Я знаю про цю ситуацію. Так сталося, що в казначействі на кінець минулого року і початок цього справді не було грошей. Обіцяю, що ми зробимо все можливе, щоб за виконані роботи гроші якомога швидше дійшли до тих, хто їх заробив.

- Коли їх очікувати і що казати людям?

- Якщо із запасом часу, то до кінця лютого, а може, й у найближчі два тижні.

- Наскільки готові служби Укравтодору до позаштатних ситуацій у зимовий період?

- Ви зачепили дуже важливу проблему. Ми готувалися до зими у складних умовах і зустріли її початок не з тримісячним, а з двомісячним запасом піщано-соляної суміші (солі було 128 тис. тонн і 800 тис. кубів піску). Ще складнішою була та й залишилася ситуація з пальним (мали близько 700 тонн). Добре, що наразі зима не показує свій норов. Однак, скажімо, 23 січня в моє чергування по Укравтодору в Одеській області (особливо в районі Рені - Болграда) випало до 40 см снігу. Одеська облдержадміністрація прийняла рішення не впускати і не випускати з міста великоваговий транспорт, щоб вулиці можна було розчистити. Чимало снігу випало і в Миколаївській та Херсонській областях. На трасі Херсон-Миколаїв були проблеми, але рух не переривали. Запасів солі та піску є майже на 10 днів. Якщо не вистачає, просимо в борг. Але ситуацію втримуємо, хоча грошей катастрофічно не вистачає (за січень Укравтодору максимум надійде 100 млн грн при потребі 400).

Олександр КРАВЧУК,
м. Локачі

- Хто будує вітчизняні дороги, хто виграє конкурси?

- Переможців визначаємо на відкритих тендерах. Усі роботи з будівництва та капітального ремонту доріг виконують вітчизняні приватні підприємства. Це стосується тих об'єктів, що фінансуються з державного бюджету. Якщо беремо кошти міжнародних фінансових організацій, то в кредитній угоді є вимога, що тендери проводяться за стандартними правилами Європейського банку реконструкції та розвитку чи Світового банку, які передбачають відкритий міжнародний тендер. Відомості про його проведення публікуються на сайті кредитора, у нас на сайті та у "Віснику державних закупівель". Участь у такому конкурсі беруть усі бажаючі. Однак є стандартна вимога: обсяги річних робіт, які виконуються фірмою за останні 5 років, мають бути не менші річного обсягу робіт по тендеру. Тому із наших підприємств тільки 3-4 можуть позмагатися.

- А перемогти?

- І перемогти. Скажімо, на трасі Київ - Чоп один з шести контрактів виграло наше підприємство "Південьзахідшляхбуд", на трасі Київ - Харків із 3 великих контрактів два дістались вітчизняним підприємствам ("Альтком" і "Південьзахідшляхбуд"). Але навіть якщо виграють іноземці, приміром, на шляху Київ - Чоп, 80-88 % робітників у них українських. Часто вони навіть створюють у нас свої представництва, які є резидентами України, і через них працюють.

Ольга ДУДКА,
м. Суми

- Кажуть, що попри дорожнечу будувати дороги дуже вигідно. Це справді так?

- Будівництво доріг не тільки завжди окуповується, а воно ще й вигідне для держави з точки зору її соціально-економічного розвитку. На жаль, сьогодні через поганий стан доріг держава щорічно втрачає близько 32 млрд валового внутрішнього продукту. Тому навіть зважаючи на те, що це недешева справа (в Україні кілометр дороги першої категорії коштує близько 5 млн дол., у Європі 6-8, а то й 10 млн євро), все одно це дуже економічно вигідна для держави справа. Чимало країн починали шлях до свого соціально-економічного відродження з розвитку автомобільних доріг.

Тетяна ПЕРЕПЕЛИЦЯ,
Вінницька область

- Чому в нас автошляхи в такому жахливому стані й чи можна якось вплинути на цю ситуацію?

- На сьогодні стан вітчизняних доріг не відповідає сучасним вимогам автомобільного транспорту. Призвело до цього недостатнє фінансування галузі протягом багатьох років. Приміром, торік фінансування було на рівні 14% від потреби. Капітальний ремонт шляхів, який треба робити раз на 12 років, поточний - раз на 4-5 років, у нас проводиться раз у 30-40 років. Поглибила проблему й низька якість робіт. Але цього можна позбутися, застосовуючи новітні технології. Так, поліпшити якість вітчизняного бітуму можна за допомогою сучасних модифікаторів, верхній шар покриття ми влаштуємо з щебенево-мастикового асфальтобетону, армуємо покриття різними геосітками. Або ж застосовуємо технологію холодного ресайклінгу, коли стару дорогу "перебиваємо" з додаванням цементу або бітумної емульсії. Ми інтенсивно працюємо над новими технологіями, і масштаби їхнього впровадження обмежуються виключно обсягами фінансування.

Надія НЕМИРОВА,
м. Київ

- У мене два запитання. Перше: дорога Київ - Одеса кілометр 13-15, де кілька років тому провели ремонт нижнього шару, руйнується, адже нижній шар не укладено досі. Гроші викинуті на вітер. Чи є перспектива закінчити ремонт цієї ділянки? Друге запитання стосується ремонту доріг за кредитні кошти, отримані торік. Коли їх отримають підрядники?

- Капітальний ремонт згаданої вами ділянки траси з розширенням почався ще 2007 року. Далі його заморозили через нестачу коштів. Нині Укравтодор залучає кредити ЄБРР та Європейського інвестиційного банку на поліпшення стану доріг на шести підходах до Києва. Сюди входить і ділянка 13-15, яку плануємо відремонтувати в цьому році.

Що стосується кредитних коштів, то у зв'язку з тим, що торік була надто складна ситуація з бюджетним фінансуванням, ми з великими зусиллями отримали дозвіл уряду на залучення комерційного кредиту під державні гарантії у майже 3,5 млрд грн. Кошти ці надійшли наприкінці грудня, з них 1,313 млрд заплатили за виконані роботи і ще близько двох мільярдів маємо виплатити у січні-лютому нинішнього року.

"Пряму лінію" підготувала
Лариса ДAЦЮК

ДOСЬЄ "УК"

Євген ПРУСЕНКО. Народився 1956 року в м. Горлівка Донецької області. Вищу освіту здобув у Горлівській філії Донецького політехнічного інституту за спеціальністю "автомобільні дороги". Кандидат технічних наук, професор. Трудову діяльність розпочав майстром дорожньої дільниці БУ "Запоріжжяспецбуд". Працював асистентом кафедри будівництва та експлуатації доріг у рідному інституті. Згодом закінчив аспірантуру при Харківському автомобільно-дорожньому інституті, де пройшов шлях від молодшого наукового співробітника до завідувача кафедри будівництва та експлуатації автодоріг. У червні 2010 року вдруге призначений заступником голови Укравтодору.

ПРЕС-ЦЕНТР "УК"

З питань організації та проведення "прямих ліній" і "круглих столів" "Урядового кур'єра" звертатись до керівника прес-центру Анни ШИКАНОВОЇ за телефоном (067) 442-61-01.