ДОРОБОК
Вітчизняні залізничники транспортують понад 83% вантажів
Якби у нашій країні був клуб шанувальників залізничного транспорту, до нього можна б записати чи не все населення України. І це не перебільшення, адже тільки за дев'ять місяців 2010 року вітчизняні залізниці перевезли 379 млн пасажирів та 317,34 млн тонн вантажів. Питома вага цього виду транспорту в загальному пасажирообігу становить понад 40%, у вантажообігу - понад 83%. А за обсягами перевезених вантажів ми займаємо четверте місце на Євразійському континенті (після Китаю, Росії та Індії) і шосте - у світі.
Свято під перестук коліс
- Перш ніж розповісти про роботу потужного транспортного комплексу, - заявив генеральний директор Укрзалізниці Михайло КОСТЮК, - хотів би привітати наш багатотисячний колектив з професійним святом. Тим паче, що у 2010 році ми відзначаємо низку залізничних ювілеїв: 140 років Донецькій і Південно-Західній залізницям та 145 - Одеській. Однак і трудових здобутків не бракує. Серед них відкриття залізничного руху мостовим переходом через Дніпро у Києві, продовження так званого "оксамитового" шляху (проклали понад 600 км безстикової колії). Запроваджуємо швидкісний рух та підвищуємо пропускну спроможність.
22 тис. км сягає загальна протяжність мережі українських залізниць. Вони виходять на кордони і взаємодіють із залізницями семи сусідніх країн, забезпечуючи роботу сорока міжнародних залізничних переходів та 18 українських морських портів Чорноморсько-Азовського басейну. Аби впоратися зі зростаючими обсягами перевезень, оновлюється тяговий рухомий склад. До кінця 2010 року передбачено закупити 8 вантажних електровозів, з яких 5 вантажних змінного струму та 3 перемінного. Як повідомив начальник Головного управління локомотивного господарства Укрзалізниці Юрій Білоус, нині вже укладено угоди на виготовлення та поставку 5 вантажних електровозів змінного струму та 3 - постійного струму. В локомотивні депо вже поставлено 4 машини. Ще 8 одиниць нової техніки буде придбано на початку 2011 року після проведення залізницями процедур державних закупівель. Окрім того, для оновлення локомотивного парку на підприємствах галузі планується провести комплексну модернізацію тепловозів, поставивши на них обладнання провідних виробників.
Не буде обійдено й сферу приміських пасажирських перевезень. Згідно з планом капітальних вкладень на 2010 рік, передбачено придбати по одному електропоїздові для Південної, Одеської та Львівської залізниць, а також по одному дизель-поїзду вітчизняного виробництва для Львівської та Донецької залізниць, двох рейкових автобусів у двовагонному виконанні для потреб Південно-Західної залізниці.
1096 залізничних вокзалів та будівель з приміщеннями для обслуговування пасажирів перебувають на балансі Укрзалізниці. Щорічно капітально ремонтують та реконструюють близько 200 таких споруд. 2010-го відновили 196 вокзалів та вокзальних комплексів, 130 пасажирських платформ на всіх шести залізницях.
Колійне господарство також модернізується. За словами начальника Головного управління колійного господарства Укрзалізниці Юзефа Тулея, впродовж 2010 року придбали дві рейкозварювальні машини на комбінованому ходу та одну виправочно-підбивочно-рихтувальну машину безперервної дії, спільно з фірмою "Плассер і Тойрер" виготовили перший в Україні стабілізатор колії. За 10 місяців модернізацію колій виконали на 106,5% (529,4 км), а загалом відремонтували майже 3 тис. км. І це далеко не повний перелік робіт, які проводяться переважно на напрямках впровадження швидкісного руху пасажирських поїздів Київ -Полтава, Полтава - Красноград, Красноград - Лозова, Лозова - Донецьк.
Ампери генерують швидкість
Щороку зростає й протяжність електрифікованих дільниць Укрзалізниці. Нині вона становить 9755,8 км, або 45% загальної експлуатаційної довжини. У 2010 році завершено електрифікацію парної колії дільниці Конотоп -Ворожба Південно-Західної залізниці завдовжки 75 км та відправлено в перший рейс електропоїзд підвищеного комфорту. 28 жовтня відкрито залізничне сполучення на електротязі на дільниці Полтава - Мала Перещепинська залізничного напрямку Полтава - Кременчук - Бурти. Всю дільницю Полтава - Кременчук переведуть на електротягу у 2011 році.
Окрім того, проводиться комплексна модернізація пристроїв електропостачання на напрямках прискореного руху поїздів, виділених для підготовки до Євро-2012, та головних напрямках вантажного і пасажирського руху, що мають найбільшу завантаженість. Передусім це стосується контактної мережі, тягових підстанцій, пристроїв електропостачання.
Не менш важливим є спільний зі Світовим банком проект "Підвищення пропускної спроможності в напрямку Знам'янка -Долинська - Миколаїв - Херсон - Джанкой". Згідно з ним передбачено електрифікувати 474 км, за рахунок чого буде створено паралельний основному електрифікований хід на Крим та до портів Чорного моря.
Ефективність електротяги очевидна. Передусім фахівці називають енергозберігаючий ефект (економія умовного палива коливається від 31% у вантажних перевезеннях до 35,8% - у пасажирських) та зменшення негативного впливу на навколишнє середовище. Якщо ж зрівняти співвідношення собівартості дизпального і електроенергії, що витрачається на виконання одиниці роботи (10 тис. ткм), електротяга буде дешевшою у 3 - 3,8 раза.
Інші сфери залізничного господарства також не залишаться поза увагою. Скажімо, постійно збільшується кількість напрямків, по яких проводиться інформатизація галузі. В процесі створення - Єдиний центр обробки даних залізничного транспорту України. Впроваджується електронний документообіг із застосуванням цифрового підпису, в тому числі і пов'язаного з перевезенням вантажів. У стадії дослідної експлуатації перебуває технологія використання електронних проїзних документів у сфері пасажирських перевезень.
352 тис. 866 чол. (майже 2% працездатного населення України) працює на залізничному транспорті. Найчисленніші професійні групи: монтери колії (понад 23 тис.), провідники (більше 22 тис.) та машиністи (близько 20 тис.).
- Дбаємо і про поліпшення житлових та санітарно-побутових умов працівників залізниць, - наголосив перший заступник начальника Головного управління будівельно-монтажних робіт і цивільних споруд Михайло Петращук. - У 2010 році передбачено капітально відремонтувати та належно облаштувати 80 санітарно-побутових приміщень. Поступово розв'язуємо проблему забезпечення працівників залізничного транспорту житлом. До професійного свята одесити отримали 32 квартири. У місті Сміла на станції ім. Шевченка реонструювали під житло санаторій-профілакторій, а для працівників Львівської залізниці надали 16 квартир у відремонтованому бригадному будинку на станції Ходорів.