СИТУАЦІЯ
Реконструкція міжнародного автомобільного пункту пропуску «Нові Яриловичі» триває
Одна з найгарячіших тем туристичних сезонів минулих років на Чернігівщині крутилася навколо черг на українсько-білоруському кордоні. Пункт пропуску «Нові Яриловичі» став затісним для транспортних потоків і потребував реконструкції й розбудови, бо був розрахований на проходження всього до 650 автівок та 5 тисяч громадян щодоби. А влітку навантаження збільшувалося чи не вп’ятеро. Коли ж в Україні заговорили про Євро-2012, взагалі можна було за голову вхопитися: як зустрічати закордонних гостей в таких умовах?..
Про це йшлося у багатьох публікаціях як обласної, так і всеукраїнської преси, в т.ч. і в «Урядовому кур’єрі» (№169 від 14 вересня 2010 року).
Рух через пункт пропуску «Нові Яриловичі» і нині жвавий, а влітку тут буду дуже спекотно. Фото Євдокії ТЮТЮННИК
Тихо їдеш — запізнишся
Варто зауважити, що проблему перевантаження почали розв’язувати задовго до того як порахували, що під час фінальних матчів чемпіонату Європи 2012 року в Києві через кордон з боку Білорусі очікується півтора мільйона вболівальників. Будівництво другої черги пункту пропуску стартувало ще у 2007 році, а у 2008-му «Нові Яриловичі» було включено до Галузевої цільової програми з підготовки та проведення в Україні Євро-2012. Це дало вагомий поштовх у фінансовому плані: на реконструкцію з держбюджету виділено солідні кошти, понад 34 млн грн яких на сьогодні освоєно.
Звісно, у процесі виконання робіт не обійшлося без класичних у будівельній справі проблем: то затримка із фінансуванням майже на півроку сталася, то на долар трясучка напала і ціни на будматеріали злетіли, то виникли нові видатки із коригуванням проектно-кошторисної документації. Тільки на перший погляд здавалося: скільки там тієї справи — почати і закінчити. Насправді ж час минав швидше, ніж хотілося. Втім, торік митники прозвітували, що основний комплекс робіт зроблено, лишилося небагато. Та недаремно кажуть, що немає нічого постійнішого, ніж тимчасове: до початку Євро вболівальники вже дні рахують, а пропускний пункт і понині лишається у стані будівництва та реконструкції.
Цього разу справа застопорилася на позначці 85% — такий обсяг робіт було здійснено за 4 роки. Тобто зараз слід працювати у поті чола, аби за той час, що залишився до початку футбольного чемпіонату, осилити чималий шмат — 15%. Та донедавна у цьому плані був ще повний штиль.
Перенедобудували
Життя на пункті пропуску йде розмірено: вантажні фури, автобуси, автівки. Спокійне ввічливе спілкування. Красива загальна «картинка»: будівлі і транспортні коридори викликають асоціації з європейським сервісом. Дуже гарно і затишно у новозбудованому адмінкорпусі: тут справді створено комфортні умови і для роботи працівників митниці, і для громадян, які перетинають кордон. Це особливо важливо, якщо врахувати значне пожвавлення в економічному співробітництві з Республікою Білорусь — Євро-2012 мине, але потреба у високій пропускній спроможності митно-прикордонного посту залишиться.
А ось у старій будівлі більшість приміщень замкнені, на дверях таблички «Ремонт», крізь скло видніється нагромадження коробок з будівельними матеріалами. Тут ще не виконано внутрішнє опорядження, перепланування єдиного офісу, слід замінити систему опалення.
Разом з начальником митного посту Віталієм Пахутою йдемо пунктом пропуску, попутно відзначаючи, що треба здійснити для здачі об’єкта в експлуатацію. Водіїв, які в’їжджають з боку України, зустрічає новеньке приміщення боксу поглибленого огляду автомобілів. Як і всі споруди на пункті пропуску, зовні воно як лялечка, але всередині ще треба завершити монтаж системи електроопалення та вентиляції, виконати всі внутрішні роботи, встановити обладнання.
Далі прямуємо до так званої «дипломатичної смуги», яка, зазвичай, не надто завантажена, тому саме нею пропускатимуть офіційні групи вболівальників. Чекає на завершення монтаж системи санкціонованого доступу та відеоспостереження. Заходимо до новозбудованого залу для поглибленого огляду пасажирів. Тут поки що не введено в дію новенький рентген-апарат, яким оглядатимуть багаж.
У цілому всі недоробки потребували дофінансування у сумі понад 1млн 600 тис. грн. Доки матеріал готувався до друку, кошти нарешті надійшли. Але для їхнього освоєння часу залишилося дуже мало, є великий ризик не встигнути все зробити як слід.
ПРЯМА МОВА
Ігор КАЛЄТНІК,
голова
Державної митної служби України:
— Товарообіг між Україною та Білоруссю постійно збільшується. Минулого року зростання становило 37% — до 6 млрд доларів США. Збільшення обсягів взаємної торгівлі передбачає і створення відповідної інфраструктури пунктів пропуску. Розширення пункту пропуску «Нові Яриловичі» дасть змогу збільшити пропускну здатність до 1780 автомобілів на добу. Очікуємо, що завершимо будівництво до початку Євро-2012. У зв’язку з проведенням в Україні чемпіонату з футболу, митні служби відпрацьовують механізм, який дасть змогу максимально спростити процедури при перетині кордону туристами і організованими групами вболівальників.
Олександр ІВАНОВ,
начальник
Чернігівської митниці:
— Відповідно до Державної цільової програми на 2011 рік, затверджена сума на виконання будівельно-монтажних робіт на реконструкцію МАПП «Нові Яриловичі» в розмірі 13 млн 414 тис. грн. Освоєно — 11 млн 786 тис. грн. На початок 2012 року утворилась кредиторська заборгованість на суму 4,2 млн грн, у зв’язку з недофінансуванням коштів. Нині маємо додатково освоїти кошти в сумі 1 млн 635 тис. грн.
Микола ЛИТВИН,
голова Державної прикордонної служби,
генерал армії України:
— Враження про пункт пропуску у мене давно сформовані. Потрібно і новому керівнику прикордонного загону, і новому керівнику регіонального управління дуже багато зробити для того, аби наші підрозділи були спроможні виконувати свої функції. Для цього треба раціонально використовувати ресурси, які є в нашому розпорядженні, більш продуктивно керувати підрозділами. У травні вони отримають додаткове оснащення, автомобільну техніку, квадрацикли, прилади паспортного контролю.