МЕДИЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ. Про реформування вітчизняної системи охорони здоров'я йдеться вже не один рік. Та попри збільшення державних фінансувань на медицину, медичне обслуговування населення не покращується. На думку фахівців, змінити ситуацію допоможе раціональна організація надання первинної медичної допомоги. Адже саме від пробуксовування цієї ланки в країні зберігається високий показник пізнього виявлення тяжких хвороб та ускладнень хронічних захворювань. Проте реформування – процес тривалий. Тож поки реформатори розставляють пріоритети і розробляють нові моделі управління та фінансування галузі, пересічні українці часто залишаються не захищеними від неправомірних дій чиновників від медицини, низької якості медобслуговування, надвисоких цін на медичні послуги, ліки і чекають від чергових новацій справді позитивних змін.

Протягом минулого року на урядовій «гарячій лінії» зареєстровано майже 1400 заяв з питань надання первинної медико-санітарної допомоги населенню. Дзвінки переважно надійшли з Дніпропетровської, Донецької, Одеської областей та Києва. Заявники повідомляли про недоступність та низьку якість надання медичних послуг у державних та комунальних медичних закладах, скаржилися на некоректну поведінку лікарів, відмови у видачі листків непрацездатності тощо.

Особливо актуальною стала проблема отримання первинної меддопомоги для вимушених переселенців з Криму, Донецької та Луганської областей. Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщено осіб» зокрема визначено, що внутрішньо переміщена особа має право на надання необхідної медичної допомоги у державних та комунальних закладах охорони здоров’я. Однак трапляється, що тимчасовим переселенцям відмовляють у медичному обслуговуванні через неплатоспроможність, відсутність реєстрації як переміщеної особи або мотивуючи тим, що вони мають звернутися до територіального медзакладу за тимчасовим місцем перебування/проживання.

Утім, згідно з законодавством, відсутність реєстрації у фактичного переселенця але не взятого на облік як переміщена особа, не може бути підставою для відмови йому в наданні медичної допомоги. А вона у державних та комунальних медичних закладах має бути безоплатною.

Заявниця з Києва поскаржилася, що її знайомому, вимушеному переселенцеві з Луганщини, який отримав виробничу травму, в одній із київських міських лікарень відмовили у лікуванні через брак у нього коштів. Департамент охорони здоров'я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) поінформував, що хворого комплексно обстежили та лікували відповідно до Локальних протоколів надання медичної допомоги за кошти міського бюджету, що підтвердилося зворотним зв’язком.

Стурбованість громадян викликає стан функціонування сільської медицини, закриття сільських дільничних лікарень, фельдшерсько-акушерських пунктів, амбулаторій. Заявники кажуть, що з віддаленних сіл хворим односельцям важко діставатися до райцентрівських лікарень, просять не позбавляти їх найнеобхіднішої медичної допомоги та зберегти  сільські медзаклади, зробити там поточний ремонт тощо.

Заявниця із с. Хухри Охтирського району Сумської області просила допомогти відновити опалення у Хухрянській сільській дільничній лікарні. З райдержадміністрації повідомили, що медзаклад має автономне опалення від котлів, які працюють на природному газі. Наступного дня було отримано дозвіл від ПАТ «Сумигаз» на пуск газу. Опалення включили.

Чимало додзвонювачів повідомляють, що деякі медустанови перестали видавати хворим листки непрацездатності, а замість них видають медичні довідки. Та роботодавці відмовляються оплачувати лікарняні на підставі цих документів. І вони мають рацію. Адже згідно з законодавством, нарахування коштів здійснюється за листком непрацездатності. Медична довідка лише підтверджує вагомість причини відсутності працівника на роботі.

Жительці Артемівська Донецької області медичну довідку замість листка непрацездатності видали в міському Центрі первинної медико-санітарної допомоги у зв’язку з нестачею спеціальних бланків. Відділ охорони здоров’я Артемівської міської ради поінформував, довідку замінили на листок непрацездатності, що заявниця підтвердила зворотним зв’язком.

Загалом за період із 26 січня по 01 лютого  на урядову «гарячу лінію» надійшло 29 873 дзвінки, через Інтернет зареєстровано 302 звернення.

0-800-507-309 — Урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 – для жителів м. Києва. +380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua

Раїса КУЛЬЧИЦЬКА
для «Урядового кур’єра»