КОНТРОЛЬ
Як змусити працювати закони на кожній території і започаткувати прозоре та
відкрите підприємницьке середовище
Назвати вітчизняний ринок ефективною саморегулюючою системою було б перебільшенням. Здається, маємо непогану базу, щоб створити однакові умови для всіх його учасників, відповідні органи уважно відстежують існуючі тенденції і безвідкладно реагують на ймовірні виклики. Та надто сильними є всілякі рудименти часів дикого базарювання, що рясніють елементами нечесної конкуренції, залишками телефонного права, а почасти і очевидними корупційними ознаками, які час від часу збурюють наше суспільство. Держава має і повинна вчасно ввімкнути запобіжники для тих, хто розглядає ринок лише як поле для ошуканства і наживи в будь-який спосіб, і, звісно, в обхід чинного законодавства. Як це робиться на регіональному рівні, розглянемо на прикладі Хмельниччини.
У жадібності — великі очі
За інформацією прес-служби обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, клондайком для великих і малих порушень чесної конкуренції є роздрібна реалізація нафтопродуктів. Тож торік працівники відділення постійно проводили моніторинг цін у цьому сегменті ринку. Додамо, що на території краю нині розташовано 180 АЗС, через які вроздріб реалізують нафтопродукти 43 суб’єкти господарювання.
Завдяки такому прискіпливому аналізові в 2011 році було припинено зловживання домінуючим, а отже, монопольним становищем ТОВ «Континент Нафто Трейд» у територіальних межах двох районів області — Білогірського та Теофіпольського. Зловмисників оштрафували на 68 тис. грн.
Та, вочевидь, дехто не взяв до уваги цей приклад. І даремно, бо нині триває розгляд ще двох справ щодо зловживання монопольним становищем ВАТ «Закарпатнафтопродукт-Мукачеве», яке встановило завищені роздрібні ціни на низькооктанові й високооктанові бензини.
Зневажили деякі господарники і рекомендаціями (а було їх аж 36) співробітників обласного антимонопольного відділення щодо унеможливлення безпідставного зростання цін і створення штучного дефіциту скрапленого та стисненого газу як моторного пального та для побутових потреб населення.
З-поміж них ВАТ «Шепетівкагаз», працівники якого підвищили ціну одного балона скрапленого газу з 95 грн до 167, тобто відразу на 75%. На виконання рекомендацій адміністративної комісії відділення Антимонопольного комітету керівництво цього товариства зобов’язалося не піднімати роздрібну ціну на газ за умови стабільності закупівельних цін. Та моніторинг за їхньою діяльністю продовжується.
Адмінпослуги за світовими цінами
Виконуючи доручення Президента України щодо дослідження ринку адміністративних послуг, обласне відділення провело сім позапланових перевірок, вдавшись до грунтовного аналізу ситуації в низці установ та організацій міст та районів Хмельниччини. Так-от, ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції перевіряючі знайшли в діях комунального підприємства «Архітектурно-планувальне бюро», фахівці якого встановили необгрунтований розмір розрахунку з виготовлення будівельних паспортів.
За рекомендацією співробітників Антимонопольного відділення чиновники Хмельницької райдержадміністрації припинили вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації у фізичних осіб-підприємців, що певною мірою утруднювало початок діяльності суб’єктам господарювання.
Не пройшли повз перевіряючих і факти завищення вартості послуг з проведення ветеринарно-санітарної експертизи продукції рослинного та тваринного походження на продовольчому ринку, до яких час від часу вдавалися працівники міської державної лікарні ветеринарної медицини в обласному центрі.
Щоб навести лад у цій справі та унеможливити довільне застосування цін на такі послуги, обласне відділення Антимонопольного комітету сформувало реєстр адміністративних, господарських та інших платних послуг, які надаються органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування чи утворюються через делегування владних повноважень відповідальним підприємствам, установам та організаціям.
Молочні ріки і струмочки
— У нашій переважно сільськогосподарській області завжди чутливим суспільним камертоном були ціни на продовольчі товари, зокрема молоко, що виробляється в приватних господарствах, — каже голова обласного відділення Антимонопольного комітету, депутат облради Віталій Олуйко. — І хоча тваринницька галузь у нашому краї поступово відроджується, однак головними виробниками залишаються особисті селянські господарства. Тому ми постійно відстежуємо проблеми заготівлі молока в селян для промислової переробки.
Сьогодні на території області діють 10 великих суб’єктів господарювання, що виробляють молочні продукти. Майже 30 підприємств і приватних підприємців заготовляють молоко. Ласі до корисного продукту і найближчі сусіди хмельничан — з Вінниччини, Тернопілля, Рівненщини і Волині.
— А от чесно розраховуватися з людьми, — продовжує Віталій Миколайович, — намагаються не всі. Тобто контролювати цей ринок маємо особливо ретельно і прискіпливо, відстоюючи інтереси своїх земляків — безпосередніх виробників.
Шахраїв, котрі намагаються нажитися на важкій селянській праці, минулого року було виявлено чимало. Так, на 12 тис. грн оштрафовано приватників з «Ізяславмолпродукту», що гендлювали цінами при закупці молока в Ізяславському та Шепетівському районах. І нині триває розгляд двох справ щодо узгоджених дій 12 молокозаводів, які водночас без об’єктивних причин встановили занижені закупівельні ціни на молоко.
Розглянувши колективну заяву жителів с. Соломна Волочиського району, співробітники обласного відділення безвідкладно видали рекомендації ПрАТ «Тернопільський молокозавод» та ДП «Старокостянтинівський молочний завод» припинити дії, які полягають у недотриманні вимог чинних нормативно-правових документів щодо належного обліку зданого молока: вони певною мірою ущемлювали інтереси споживачів, а отже, порушували законодавство про захист економічної конкуренції.
До спектра уваги обласного відділення Антимонопольного комітету входять сфера державних закупівель, недобросовісна реклама, антиконкурентні дії та бездіяльність місцевих структур виконавчої влади й органів місцевого самоврядування, проблеми на ринку перевезень пасажирів транспортом загального користування тощо. Загалом у 2011 році його співробітники розглянули 120 справ щодо порушення законодавства про захист економічної конкуренції і наклали на зловмисників до 1 млн грн штрафів.
Заслуговує на увагу і попереджувально-інформаційна діяльність, відділення Антимонопольного комітету, відкритість та гласність у роботі, які значною мірою сприяють формуванню суспільної свідомості на користь розвитку ринкових відносин в області. Так, щоквартально тут готують дайджест «Конкуренція», де дохідливо пояснюється, які загрози суспільству несе монополія, чим ризикують порушники вітчизняного конкуренційного законодавства, розповідається про досвід антимонопольної діяльності сусідніх країн.