ПРЕЗЕНТАЦІЯ
У МЗС вже знають секрет позитивного сприйняття України за кордоном
Гостинний і доброзичливий чолов'яга зі статурою Віталія Кличка, який випасає худобу та вирощує городину, - такий збірний образ українця малює уява середньостатистичного європейця. Це з'ясувалося під час соціологічного опитування, яке було проведене у п'яти західноєвропейських державах на замовлення української компанії CFC Consultіng, яка розробляла для вітчизняного МЗС стратегію позиціювання нашої держави серед закордонних сусідів (це було зроблено у рамках відповідної програми Кабміну). Отож, переважна більшість з 2 тисяч опитаних європейців ніколи не цікавилася Україною, проте ті, хто про неї чули, асоціюють її з відомими культурно-історичними пам'ятками, а серед відомих українців, крім видатного боксера, називають Андрія Шевченка та Сергія Бубку.
Виходячи з цього портрета, креативники CFC Consultіng (цій фірмі, до речі, належить ідея участі наших співаків у "Євробаченні" та минулорічна промокампанія нашої країни на каналі CNN) і працювали над тим, як можна популяризувати бренд "Україна". За словами креативного директора компанії Юрія Сака, за основу концепції цього поки що малопопулярного бренда обрали слово "відкритість".
Вона, на думку авторів, повинна просто і дохідливо пояснювати бажаючим, "що таке Україна як держава і як суспільство". Спеціалісти компанії розробили і кілька логотипів, які могли б використовуватися і під час проведення Євро-2012 та інших міжнародних заходів. Серед них - слово "Ukraіne" (перші букви якого нібито вилиті з металу, інші - складені з мікросхем, а останні три - помережані традиційною вишивкою), і написом англійською: "Рухаючись швидкісною смугою". Це, за задумом авторів, має символізувати енергію, загартованість, рішучість, сучасні технології і духовність. Розміщати цей логотип пропонують на різноманітній рекламній продукції. Ось, наприклад, як на ілюстрації до концепції, на якій чоловік у діловому костюмі стрімко летить, як здається, вниз, із кейсом у руці. Дуже скидається на офісного самогубця.
Дещо розчарували традиційні для подібних кампаній символічні персонажі, українець і україночка, для яких автори концепції вигадали імена-неологізми: Спритко і Гарнюня. Хлопчик, йдеться у концепції, - типовий представник української молоді, а дівчинка - харизматична українка. Виконані Спритко і Гарнюня у стилі аніме, тому мають непропорційно великі голови, велетенські сині очі, а їхні національні костюми зображені доволі схематично. За словами Юрія Сака, обираючи саме такі образи, компанія прагнула відійти від традиційного і усталеного. А шкода.
Крім того, автори концепції запропонували цілу низку оригінальних програм, втілення яких, на їхню думку, зробило б Україну популярною у Європі. Зокрема, "Україна надихає" - про всесвітньо відомих українців, "Міжнародний інформаційний центр "Україна" - оперативне розповсюдження в європейських ЗМІ позитивних новин про нашу країну, проекти участі у всесвітніх виставках і міжнародних форумах, а також ті, які позиціонують Україну як центр сучасного мистецтва у Східній Європі, та колоритну місцину для знімання художніх фільмів провідних телекомпаній. На особливу увагу заслуговує проект "Один мільйон голосів за Україну". Виявляється, Лісабонський договір передбачає, що якщо буде зібрано мільйон голосів серед громадян Євросоюзу з приводу певного питання, то керівництво ЄС зобов'язане його розглянути і ухвалити відповідне рішення. Автори проекту пропонують таким чином залучитися підтримкою європейців у питанні вступу України до ЄС.
Розробка концепції обійшлася українському платнику податків у 100 тисяч доларів. У презентаційному виданні концепції (форма якого, хоча й вигідна для публікації фото, проте страшенно незручна для перегляду) є і зображення соняшників, колосків, вишиванок, є тут і карпатські краєвиди, і тарілка з борщем, пейзажі Києва і Львова, які, безумовно, не можуть не зачарувати європейця, який захоче до нас приїхати завдяки активній промо-кампанії, яку пропонує CFC Consultіng. Але от для втілення цих проектів необхідно багато грошей. За словами директора департаменту інформації МЗС Олега Волошина, це десятки мільйонів доларів. "Звичайно, таких коштів у держбюджеті немає, - сказав дипломат. - Але ми сподіваємося залучити до реалізації концепції кошти підприємців і всіх небайдужих людей". Що ж, як показує досвід, лише негативний імідж держава можна здобути швидко і безкоштовно, а над позитивним - доведеться працювати.