ПРОБЛЕМА
Без фінансового оздоровлення КП "Електроавтотранс" заїде в глухий кут
Суми не належать до мегаполісів, де проблема транспортного сполучення набуває неприємних обрисів. Проте у слобожанському обласному центрі поступово затягується тугий тролейбусний вузол, який незабаром неодмінно доведеться розв'язувати. Якщо все пустити на самотік, цілком імовірно, що його доведеться розрубувати.
На зношених машинах далеко не заїдеш
Віддаючи належне маршруткам і автобусам, що спритно курсують десятками міських маршрутів, усе ж варто звернути увагу на особливу роль тролейбусів. Вони перебирають на себе чи не найважчу пасажирську ношу. Мова не лише про кількісний показник - щомісяця тролейбуси перевозять майже 1,2 млн пасажирів. Ідеться насамперед про пільговий аспект. Якщо власники інших видів міського пасажирського транспорту всілякими способами відбиваються від них, то комунальним тролейбусам дістається по повній програмі. На кожного "повноцінного" пасажира, який за одноразовий проїзд платить гривню, припадає 2,06 пільговика. А от із компенсацією, що передбачена з бюджету, постійно виникають затримки і непорозуміння. Так, станом на 5 лютого 2011 р. сумські транспортники недоодержали майже 2,7 млн грн. Це означає, що колектив, у якому 474 працівники, протягом грудня і січня не мав заробітної плати. По-друге, проблематичним є питання поточних і капітальних ремонтів тролейбусів. По-третє, мрія придбати абсолютно нову техніку стає майже не реальною.
За словами директора підприємства Віктора Чалого, 16 міських маршрутів обслуговують 69 транспортних одиниць: щодня у будні виїздять 58-59 тролейбусів, у вихідні - на 18-20 менше. А от їхній технічний стан викликає не просто занепокоєння. Майже половина рухомого складу, а якщо точно - 32 тролейбуси, справжні старожили (вік кожного перевищує 20 років, а пробіг - 240 тис. км (!) Ще 17 - придбані 15-20 років тому, решта 20 - працюють від одного до 15 років. У середньому виходить понад півтора десятиліття замість нормативних 10.
Ремонти - єдиний вихід
Незважаючи на доволі складну ситуацію, у самому підприємстві налаштовані на самовіддану роботу. Істотну допомогу колективу надає сумська міська влада: завдяки її фінансовій підтримці за два останні роки придбано два новенькі тролейбуси львівського виробництва. Завдяки спільним діям нещодавно відновили програму капітальних ремонтів рухомого складу і кілька тижнів тому на маршрути вийшли два тролейбуси, які сумчани сприйняли як нові... Нині місцеві майстри чаклують над іншими машинами, оскільки упродовж року планують пропустити через "капіталку" не менше шести машин, ще 10 підготувати до подальшого капремонту.
На переконання головного інженера підприємства Михайла Орищенка, у такій ситуації це єдино можливий вихід. І хоча один капітальний ремонт обходиться у 150 тис. грн, однак витрати на поточне "латання" зменшуються щонайменше в чотири рази, чистий прибуток від перевезень подвоюється, і життя техніки подовжується на 5-7 років. Тобто, протягом короткого терміну вдається повертати витрачені кошти, і зробити проїзд комфортним та зручним для пасажирів.
Сьогодні негайного капітального ремонту потребують 25 машин. Неважко підрахувати, що для цього слід відшукати близько 4 млн грн. Для підприємства це астрономічна сума. Звісно, якщо гіпотетично уявити, що транспортникам повернуть належну компенсацію, то на часі подумати і про придбання тролейбусів із заводського конвеєра.
Але на підприємстві звикли розраховувати на себе. Й усерйоз взялися за зміцнення ремонтної бази. Уже сформували бригаду кваліфікованих спеціалістів, кілька днів тому сумський "Електроавтотранс" першим в Україні повністю перевів диспетчерську службу на роботу в режимі он-лайн. Це означає, що відтепер кожен тролейбус на маршруті перебуває під чітким контролем - з якою швидкістю рухається, як проходить зупинки, чи дотримується графіка тощо. Це добра підмога для обліку робочого часу, нарахування заробітної плати водіям, підвищення культури обслуговування пасажирів.
Однак на підприємстві сподіваються й на повернення боргів.