Після затримання «Правим сектором» екс-начальника Чопської митниці і його сенсаційних зізнань до роботи цієї структури прикута увага багатьох. Кореспондент «УК» поцікавився, що змінилося за останній місяць, наскільки захищенішою від зловживань стала державна «кишеня».
Харченка «пішли» —і ніхто не згадує
Наприкінці лютого третю за обсягами операцій митницю країни — Чопську — трусонула резонансна подія: колишній її начальник Сергій Харченко зізнався в масштабній корупції. Заробітчани з Італії та інших західних країн за ввезення до України незадекларованих товарів, а також підприємці за «одяг із Китаю» сплачували по кількасот євро або доларів з мікроавтобуса. Ці гроші потрапляли не в державну скарбницю, а вимагачам — трьом молодикам із Києва та Харкова. Посадовець стверджував, що до їхньої злочинної схеми не мав жодного стосунку, хоч і знав про неї.
Активісти «Правого сектору» привселюдно прив’язали Харченка до «ганебного стовпа» перед Закарпатською облдержадміністрацією. Того ж дня він написав заяву про звільнення з посади за власним бажанням.
Уже через день екс-начальник заявив, що начебто до самовикриття його змусили погрозами і знущаннями. Проте ці слова одразу ж спростували керівник закарпатських активістів Олександр Сачко та член народної ради Ужгорода Віктор Щадей. Вони повідомили, що Харченко сам прийшов до них «із повинною». Але це великого значення не мало: екс-начальник, погрожуючи судом, поїхав із області, тільки його й бачили.
«Тиса» у звичному руслі
За місяць, що минув, митниця поступово вийшла із нокдауну, в який її відправив екс-начальник. Робота, судячи з побаченого на місці, нормалізувалася.
Митний пост «Ужгород» розташований усього за 3 кілометри від центру міста над Ужем. Перед шлагбаумом на в’їзд — жодного авто. Працівники страхових агентств, кав’ярень і магазинчиків, якими густо всіяне прикордоння, пояснюють майже повну відсутність автомобілів нинішньою напруженістю в Україні. Сусідів-словаків від транскордонних поїздок відвертає, мовляв, цей фактор, а наших співвітчизників — високий обмінний курс євровалюти.
— Ситуація на кордоні цілком спокійна, і за кількістю автотранспорту вона стабільна, — зауважує прес-секретар Чопського прикордонного загону Держприкордонслужби України Роман Павленко. — Усіх устигаємо пропускати без затримок. Тож водії задоволені відсутністю черг, а ми — що можна працювати в ритмічному режимі, без авралів. І все-таки останніми днями прикордонний контроль здійснюють за посиленим варіантом. Через відомі події в державі до несення служби задіюють додаткові штатні одиниці, а документи перевіряють ретельніше, ніж зазвичай. Усе для того, щоб уникнути неконтрольованого розвитку подій, згідно з вимогами чинного законодавства. Скарг на нашу роботу немає. Свою частину щодо збереження державних інтересів виконуємо, а решта обов’язків на кордоні — за митниками.
Процедури — за 15 хвилин
Спробуємо зблизька оцінити, чи задоволені водії обслуговуванням на вантажному терміналі митного посту «Ужгород» — одному з 17, що нині діють у складі Чопської митниці.
Багатотонна вантажівка «MAN» повільно виїжджає з території митниці на українську землю. Прошу водія зупинитися.
— Везу вино на Дніпропетровщину, — говорить Валерій Власенко. — Сьогодні дуже задоволений роботою українських митників: під час оформлення товару не затримували машину ні на хвилину. Усі процедури на нашому боці пройшов за чверть години. Завжди б так. В’їжджаю на рідну землю в доброму настрої.
А ось наближається інша багатотонна машина. Михайло Дмитришин із Дрогобича, що на Львівщині, везе обладнання для «Газпрому», прямуючи в російське місто Темрюк. І теж задоволений швидкістю проходження через митницю.
— Усі документи оформили за якихось півгодини, це дуже швидко, враховуючи транзитний характер вантажу.
Михайло Зіновійович не проти детальніше розказати про свій досвід спілкування з митниками, тож він поділився міркуваннями, як позбутися такого «нездоланного» явища, як хабарництво.
— Відповідальність за випадки корупції насамперед повинні нести ті, хто дає хабарі, — каже Дмитришин. — Якби давальники відмовилися від цієї звички, то й не було б кому брати. Відкрито ж ніхто не просить, водії самі пропонують. Саме проти них слід порушувати кримінальні справи, бо інакше це зло не викорінити. Я сам готовий чекати під митницею стільки, скільки потрібно, але з умовою, що всі на рівних.
— А самі давали хабара?
— Траплялося, хоч і невеликі суми: 50—100 гривень. Хабарництво пишним цвітом буяло років із десять тому: до митниці не можна було й наблизитися без грошей. І суми були солідними. Не запропонував — невідомо коли виїхав з митниці. На щастя, нині ситуація далеко не така.
Більших обсягів — меншим числом
Самі ж митники розповідають, що за січень-лютий кількість громадян, які перетнули митний кордон України, зросла порівняно з двома місяцями минулого року на 126 тисяч осіб, транспортних засобів побільшало на 111 тисяч, вантажів — на 480 тисяч тонн.
При цьому середній час оформлення митних декларацій має тенденцію до зменшення. Тож, скажімо, упродовж січня-березня 2014 року оформлено 24296 цих фінансових документів — на 17% більше, ніж торік. Значно пришвидшує роботу працівників спрощення ряду митних процедур, а також впровадження електронного декларування. Уже 90% митних вантажів оформляють у електронному режимі. Це означає, що людський фактор та пов’язані з ним ризики зведено до мінімуму.
Фактичні перерахування податків Чопською митницею протягом 2013 року порівняно з попереднім зросли на 169 мільйонів гривень, або на 11,4 %. Абсолютні обсяги перерахувань від сплати податків суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності, які не перебували на обліку в митниці, за рік збільшилися вдвічі і в натуральному вираженні становили 642,9 мільйона гривень.
Фактичні перерахування податків Чопською митницею протягом січня-березня 2014 року у порівнянні з цими ж місяцями 2013- го зросли більш ніж на 8 млн.грн.
А тим часом у прокуратурі…
Зізнання колишнього керівника у корупційних діяннях не залишилося без уваги прокуратури Закарпатської області. Там повідомили, що справа, відкрита за фактом цього зізнання, нині перебуває в провадженні. Підозрюють і перевіряють не одного Харченка, а групу осіб, які можуть бути причетними до вчинення службових злочинів. Уже проведено чимало обшуків. Оскільки прокуратура не завершила цієї справи, конкретних відомостей про хід розслідування тут не надають. Кажуть, щоб не зашкодити інтересам слідства.
Натомість у митниці зазначають, що інцидент із їхнім колишнім керівником ніяк не вплинув на діяльність підрозділів, що входять до її складу. Наказом Міністерства доходів і зборів України від 7 квітня 2014 року призначено нового в. о. начальника Чопської митниці. Ним став Ігор Стрічик, який очолював митний пост «Вилок» цієї ж митниці.
Нині працівники митниці виконують свої обов’язки в повному обсязі попри те, що довелося скоротити чисельний склад під час оптимізації структури.
А Людмила Козловська, яка очолює адміністративно-господарське управління митниці, повідомила про плани вдосконалення інфраструктури. «У 2014-му повинні розпочатися великомасштабні роботи з модернізації трьох митних постів, по одному на кордонах зі Словаччиною, Угорщиною та Румунією, — сказала вона. — ЄБРР виділив грантові кошти на модернізацію постів «Ужгород», «Лужанка» і «Дяково». Євробанк виділить 11 мільйонів євро, ще 10% надасть українська сторона на умовах співфінансування».