ЕКСПЕРТИЗА
Хоч більшість вітчизняних атракціонів безпечні, непофарбовані й незагороджені каруселі краще обходити стороною
Дозволяти чи ні кататись дітям на атракціонах — питання, яке непокоїть більшість батьків. Адже всі пам’ятають про нещасні випадки, які час від часу трапляються. Так, півроку тому постраждало четверо дітей, що гойдались на каруселі, в якої відірвався трос. Загалом з 2005 року на атракціонах в Україні постраждало 27 людей, із яких семеро загинуло. Тож підстави для хвилювання є. Наскільки безпечні ці розваги сьогодні та як обрати нормальні гойдалки, з’ясовував «Урядовий кур’єр».
Перевірені, тож безпечні
За роботою атракціонів в Україні стежить Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України.
— Із середини квітня ми розпочали перевірку атракціонів щодо їх готовності до роботи влітку 2012 року, — зазначає заступник голови Держгірпромнагляду Степан Дунас. — На сьогодні вже перевірено 920 атракціонів по всій Україні, встановлено, що не відповідають вимогам 340. Їхня робота заборонена. До відповідальності притягнуто 179 посадових осіб.
За результатами перевірки фахівці з’ясували, що здебільшого у власників атракціонів не було проектної документації на розміщення цих розважальних об’єктів у разі їх переміщення з одного місця на інше. Не було й дозволів на початок роботи цих атракціонів.
Перед тим як запускати в роботу каруселі, їхній власник має провести комплекс робіт із технічного обслуговування і підготовки до роботи, а також статистичне та динамічне випробовування. А ще — укомплектувати технічну службу працівниками, які пройшли навчання. І, звісно, спеціалізована організація повинна провести технічний огляд атракціонів. Лише після цього атракціон можуть запускати в роботу.
Проте не всі дотримуються цих вимог. Найбільше порушень фахівці виявили у Києві, Донецьку, Харкові, Луганську та АР Крим. Не дивно, адже в цих областях каруселей найбільше. Так, лише в Києві із 120 перевірених атракціонів заборонено 14.
Проте загалом не все так погано. Приміром, за останні роки в Україні зменшилася кількість атракціонів, у яких уже вичерпаний термін експлуатації. Згідно з нормами, дитячі каруселі мають працювати 10 років, і 8 років — ті, які розважають дорослих.
Ще одна тенденція — збільшення кількості імпортних гойдалок. Нині в Україні працює майже 40% італійських та чеських атракціонів, 40% — російських і 20% — вітчизняних.
А цей атракціон має паспорт «паспорт»? Фото Володимира ЗАЇКИ
Важкі підрахунки
Проте в Держгірпромнагляді не можуть назвати точну кількість атракціонів в Україні, бо вони не підлягають обов’язковій реєстрації в органах нагляду.
— Ми маємо дані, які надали суб’єкти господарювання, проте ця цифра може змінюватися рік у рік, — каже Степан Дунас. — Загалом це 1100—1090 атракціонів. Із них понад 200 — пересувні, які час від часу змінюють місце дислокації. Тому їх облікувати важко. Особливу увагу звертаю на розміщення атракціонів усередині розважальних приміщень. Адже відомий випадок, коли торік у грудні в столичному «Тропікал парку» травмувались діти. Зауважу, що цей атракціон зараз не працює. Вивчаючи причини нещасного випадку, ми з’ясували, що атракціон китайського виробництва і його власник не зміг нам надати необхідні сертифікати та висновки. Відсутність цих документів підтверджує, що розважатися на подібних каруселях небезпечно.
До речі, перед тим, як сісти на гойдалку чи посадити туди дитину, фахівці радять подивитися на акт про відповідність атракціону. Його мають надати на першу вимогу споживача і датований він повинен бути 2012 роком. Якщо ж такого документа чи його копії людині не показали, обійдіть цю машинку стороною. Не варто розважатись і на атракціонах, які мають поганий зовнішній вигляд, — непофарбовані, з іржавими механізмами або необгороджені.
До речі, такі популярні останнім часом батути теж зараховують до атракціонів, тож і вимоги до них такі самі.
— Якщо вам не показали документа, про який я вже казав, раджу повідомити про це нам або органам із захисту прав споживачів, — просить Степан Дунас. — Тоді фахівці виїдуть на місце і з’ясують, в чому річ. Якщо виявиться, що атракціон небезпечний, його опломбують і закриють до усунення власником усіх недоліків. А запускати в роботу зможуть лише під наглядом перевіряючих. Також ми можемо оштрафувати власника розважального парку на 1700 чи 3400 грн.