НОУ-ХАУ
Укрзалізниця готується до потужного технічного переоснащення
Найближчими роками Укрзалізниця планує провести технічне оновлення власних основних фондів у тісній співпраці з вітчизняним товаровиробником. Про це йшлося на низці технічних рад, де розглядалися питання введення нових технологій управління перевізним процесом та переходу на електронний документообіг при перевезенні вантажів, а також про подальший розвиток залізничної галузі. Зокрема про вибір моделі локомотивів змінного та постійного струму і пасажирських локомотивів для переозброєння існуючого парку тягового рухомого складу.
Електронний документообіг
Оскільки з 1 липня 2011 року залізниці України переходять на 100% електронний вантажний документообіг, то, за словами генерального директора Укрзалізниці Володимира Козака, відповідне технічне переоснащення та вдосконалення форм управління перевізним процесом сприятиме прискоренню обігу вантажних вагонів, покращенню пропускної та перевізної спроможності залізниць.
Що стосується другого питання, то Укрзалізниця вже розробила концепцію функціонування та розвитку локомотивного господарства. Керівник транспортного відомства переконаний, що оновлення локомотивного господарства - найважливіше та найстратегічніше завдання.
- Парк локомотивів зношений на 80% і потребує на 40-60% більше витрат на технічне обслуговування та ремонти, ніж сучасні моделі техніки, - заявив він. - Крім того, більшість локомотивів не може забезпечити рух прискорених пасажирських та вантажних поїздів до 160 та 120 км/год. Якщо ми і далі зволікатимемо з розв'язанням цієї проблеми, то завтра у нас буде тотальний дефіцит як пасажирських, так і вантажних локомотивів.
Тож, на переконання В. Козака, вже нині треба визначитися з перспективними моделями, першочерговістю завдань, а потім утілювати технічне переоснащення на базі одного експериментального депо. І тільки після цього поширювати цей досвід на всі залізниці, поступово оновлюючи застарілу техніку. Паралельно з цим триватимуть роботи з модернізації та обладнання локомотивів сучасними силовим обладнанням, системами безпеки та керування з подовженням терміну служби.
Укрзалізниця готова закуповувати електровози у вітчизняного виробника, зокрема у "Луганськтепловоза". Спираючись на позитивні відгуки про останні розробки українських транспортних машинобудівників (електровози 2ЕЛ4 та 2ЕЛ5), керівник відомства наголосив, що вже в 2012 році залізничники можуть розмістити замовлення на 40 сучасних локомотивів. Оскільки продукція заводу цілком відповідає технічним вимогам та сучасним стандартам, транспортники не проти довгострокової співпраці та підписання договору на 3-5 років з "Луганськтепловозом" за умови збереження стабільної ціни на продукцію і гарантіях виробляти не менше 20 локомотивів на рік.
Ішлося й про будівництво електровозів з подвійним живленням. Тут Укрзалізниця чекає на пропозиції від провідних виробників і готова розпочати роботи з організації сумісного виробництва таких електровозів уже зараз, але за умови, що виробництво локалізують на території України та доведуть поставки комплектуючих вітчизняного виробництва до 40%.
Автоматизація через супутникову навігацію
Залізничники не проти співпрацювати і з вітчизняними розробниками систем автоматичного ведення поїзда однією особою. До її переваг фахівці відносять взаємодію з локомотивним обладнанням безпеки, системою автоматичного управління гальмуванням, телемеханічною системою контролю пильності машиніста та автоматичного пожежогасіння, тощо.
Окрім того, система автоматичного ведення поїзда однією особою дає змогу визначати точні координати місцезнаходження локомотива через сигнал, що передається GPS. Також з її допомогою поїзний диспетчер у разі втрати машиністом пильності та неспрацювання інших систем екстрено зупинить потяг перед заборонним сигналом і централізовано подасть дозвільний сигнал на подальший рух. Генеральний директор Укрзалізниці закликав розробників та вітчизняних виробників надати пропозиції щодо системи автоматичного ведення поїзда однією особою та налагодити випуск цього обладнання в Україні.
А ще Укрзалізниця шукає генерального пар?тнера для впровадження мобільного зв'язку стандарту 3G на напрямках прискореного руху. Транспортне відомство хоче співпрацювати з оператором, що має ліцензію на надання такої послуги та спроможний забезпечити високу якість покриття до початку 2012 року. З цією метою чотирьом операторам мобільного зв'язку України направлено запити, але поки що відповідь надав лише один з них.
Підготовку залізничної інфраструктури до Євро-2012 ми проводимо комп?лексно, - заявив гендиректор Укрзалізниці. Хочемо, щоб пасажири мали високий рівень сервісу і постійно залишалися на зв'язку. Це впливає і на імідж країни, яка орієнтується на європейські стандарти. Впровадження сучасних високоякісних засобів зв'язку на напрямках швидкісного руху - це лише перший етап. У подальшому ми зацікавлені в обладнанні ними всіх залізничних маршрутів.