Голова державної податкової
служби у Черкаській області 
Петро ХУКАЛЕНКО

Зміна філософії діяльності податківців, їхній відхід від фіскальних методів роботи і перетворення на сервісну службу вимагає надання платникам податків якомога більшої кількості високоякісних послуг. Нині податкова служба поступово трансформується в оновлену структуру, що відповідає сучасним світовим стандартам. Це помітно сьогодні й на Черкащини.

Підприємці оцінили переваги нових сервісів

— Петре Трохимовичу, на яких головних пріоритетах зосереджують зусилля податківці області?

— Головні точки докладання сил нашої служби сьогодні такі: удосконалення системи адміністрування податків і зборів, посилення стимулюючої ролі органів державної податкової служби для поліпшення інвестиційного клімату, зростання економіки, створення рівних конкурентних умов. А ще — забезпечення стабільного й ритмічного наповнення бюджетів усіх рівнів, підвищення податкової культури та її пропаганда серед усіх учасників податкового процесу. Наприклад, у рамках удосконалення системи адміністрування податків і зборів уже запроваджено електронні сервіси обслуговування платників податків. Сьогодні на Черкащині 97% платників ПДВ оцінили переваги цих сервісів і обрали електронну форму звітування. Ми подбали й про тих громадян, які прагнуть надавати звітність в електронному вигляді, але з якихось причин не мають доступу до мережі Інтернет або ж потребують допомоги фахівців. З цією метою в усіх податкових інспекціях працює «Гостьовий комп’ютер»: за допомогою податківців кожен може скласти та відправити звітність в електронному вигляді.

Окрім цього, найближчим часом платникам податків, які подають звітність в електронному вигляді, не потрібно буде платити не лише за програмне забезпечення, а й за самі «ключі», які необхідно щорічно поновлювати. З цією метою в ДПС України створено Центр сертифікації ключів, а його регіональне відділення незабаром буде працювати і в нашій області.

Нині густо, а на пенсії — пусто. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ 

Коли всі в рівних умовах

 — Посилення стимулюючої ролі органів державної податкової служби, про яке ви сказали, не сприймуть як форму тиску на платників податків?

— Переконаний, що ми правильно обрали ненав’язливі і водночас ефективні методи роботи, в основі яких лежить неупереджене, справедливе застосування чинного законодавства щодо всіх суб’єктів господарювання, унеможливлення корупційних проявів, створення рівних конкурентних умов. Ми посилено працюємо над тим, аби інвестори щодня відчували поліпшення бізнес-клімату. Оскільки наша служба є чи не найвідповідальнішою за це, то намагаємося передбачити для роботи інвесторів максимально комфортні умови, зрозумілі правила податкової поведінки, детально роз’яснити вимоги, які висуває до них держава. Тут на перше місце виходить забезпечення платників податків якомога більшою кількістю високоякісних послуг. Серед них слід зазначити запроваджені за нашою ініціативою сервіси «Швидка податкова допомога» та «On-line консультації». Від серпня минулого року мобільні бригади «Швидкої» по всій області самі поспішають до платників і консультують їх за місцем проживання або роботи. Ми стали ще ближчими до платників податків. І якщо спочатку ці послуги доводилося рекламувати, то нині громадяни самі звертаються до нас з проханням приїхати в те чи те село, на ринок або підприємство.

На нашому інформаційно-діловому порталі ще з серпня 2009 року надаються податкові консультації, завдяки яким кожен платник може в он-лайн режимі поспілкуватися з фахівцями ДПС. Цей сервіс швидко здобув популярність — за час його існування ми надали понад п’ять тисяч консультацій щодо застосування практично всіх норм Податкового кодексу. Завдяки такому постійному спілкуванню ми бачимо найпроблемніші місця податкового законодавства і намагаємося розробити щодо них відповідні листівки, роз’яснити незрозумілі моменти під час семінарів, «круглих столів» чи інших заходів з платниками податків. Починаючи з квітня цього року, згідно з розробленим щомісячним графіком, працівники кожної з 12-ти податкових інспекцій Черкащини щоденно надають відповіді на запитання платників податків. Така наша ініціатива стала продовженням створеного ДПС в області у 2011 році сервісу «Швидка податкова допомога», оскільки ми завжди готові до вдосконалення.

Ще одним кроком назустріч платникам податків для забезпечення належного обслуговування, підвищення рівня добровільної сплати податків, формування позитивної громадської думки щодо діяльності органів ДПС та удосконалення системи адміністрування податків і зборів стане створення в кожному з 22-х районів області центрів обслуговування платників податків. У такому центрі платник може отримати необхідні довідки та дозвільні документи, подати податкову звітність, отримати податкові консультації та дізнатися про нововведення податкового законодавства.

На інвестиційний клімат області серйозно впливає і своєчасне відшкодування ПДВ. Якщо суб’єкт господарювання заявляє до відшкодування певну суму ПДВ і підтверджує її відповідними документами, таке відшкодування платник отримує своєчасно та в повному обсязі. Протягом минулого й нинішнього років чотири підприємства отримують відшкодування ПДВ в автоматичному режимі. На сьогодні ДПС області відшкодувала на рахунки платників податків 82 млн грн ПДВ, і 95% цих коштів одержали саме експортери.

На мою думку, факт інвестиційної привабливості краю підтверджує й цьогорічна деклараційна кампанія, під час якої громадяни оприлюднюють доходи, отримані торік. Так, за її попередніми результатами, шість громадян в області показали 50 млн грн доходів, отриманих від інвестиційної діяльності.

Податкова служба прагне бути максимально відкритою для спілкування з кожним сумлінним платником податків, податківці практично не втручаються в діяльність чесних платників, а з тими, хто ухиляється від оподаткування, починає спілкуватися податкова міліція.

Зменшення кількості перевірок — своєрідний крок довіри до платників податків. Ми подовжили нинішнього року мораторій, накладений на перевірки фізичних осіб-«спрощенців» ще торік. Робимо наголос на серйозній аналітичній роботі діяльності суб’єктів господарювання, за результатами якої перевіряються лише ті з них, які потрапили до групи високого ризику. Завдяки цьому ми зменшили кількість перевірок вдвічі.

 — А чи не скористаються такою довірою так звані «тіньовики»?

— Щодо тіньового сектору економіки, особливо фактів виплати заробітної плати в «конвертах» та використання незареєстрованих найманих працівників, то з цим явищем ми ведемо жорстку боротьбу. По місцевому телебаченню транслюється виготовлена ДПС соціальна реклама-ролик «Зарплаті «у конвертах» — НІ!». Ролик транслюється також на веб-сайті ДПС в області.

Виготовлені й поширені серед платників та громадськості області листівки аналогічного змісту, а також виготовлені макети постерів для білбордів «Живи на Черкащині, працюй легально, сплачуй податки чесно». У кожному з районів встановлено білборди із соціальною рекламою ДПС із питань легалізації заробітної плати.

Як результат, торік ми легалізували працю 12 517 неоформлених найманих працівників. Це фактично повноцінний районний центр. Уже з початку цього року виявлено та зареєстровано 588 найманих працівників, легалізовано 752 тис. грн доходу, викрито 280 випадків виплати заробітної плати «в конвертах», завдяки чому легалізовано 1,2 млн грн. Цей напрям роботи завжди перебуває під особливим контролем.

Прищеплюємо культуру

 — Чи легко дається нині стабільне наповнення бюджетів? Здається, область навіть перевиконує запланований рівень доходів?

— У І кварталі цього року до зведеного бюджету зібрано 1030 млн грн, державного — 614 млн грн, місцевих — 416 млн грн. Позитивною є також динаміка збору доходів та його адекватність показникам економічного зростання в області. До зведеного бюджету зібрано на третину більше, ніж торік у І кварталі, при цьому індекс промислового виробництва в області становить 100%. У цілому по області темп збору до державного бюджету сягає 135%, місцевих — 120%. Позитивної динаміки досягнуто з усіх основних податків. У цих показниках, зрозуміло, не тільки наша робота, а й зусилля всіх державних органів, результат цілеспрямованої роз’яснювальної роботи. Гадаю, не помилюся, якщо скажу: в суспільстві вже визріло і сформувалося розуміння необхідності чесної сплати податків. Цьому сприяла й наша активна робота упродовж попередніх років. І хоча злісні неплатники трапляються й нині, це швидше винятки з правила. З ними, зрозуміло, боремося всіма законними методами, піддаємо кожен такий випадок широкій гласності.

Для нас є важливою робота з юним поколінням платників податків. Саме тому і проводиться щорічний Всеукраїнський конкурс дитячої творчості «Податки очима дітей». Але цьому конкурсу передує серйозна робота з учнівською молоддю: в області працює вісім податкових класів, лише за І квартал 2012 року з нею проведено 146 заходів, які включають ділові ігри, конкурси, лекції тощо. Ми залучаємо юнаків і дівчат до волонтерської роботи під час деклараційної кампанії та інших заходів.

Однак прищеплювати податкову культуру необхідно й тим, хто вже сплачує податки. Нещодавно в приміщенні ДПС відбулося урочисте нагородження платників податків, які отримали почесне звання сумлінних за результатами роботи у 2011 році.

У цьогорічному рейтингу «Сумлінні платники податків», започаткованому торік, взяли участь більше сотні підприємств краю, а  почесне звання отримали 18 платників, які виконали всі критерії відбору. Цей конкурс є справді унікальним. Найважливішим, на мою думку, є те, що аналізуються не тільки результати роботи підприємства, а і його соціальна відповідальність перед працівниками та суспільством.

 — Очевидно, й кадри податківців за останні роки виросли, стали кваліфікованішими?

— Безперечно. Якщо раніше траплялися випадки нечесного ставлення до своїх обов’язків, зловживань службовим становищем (від подібних працівників ми рішуче звільнялися), то в останні роки честь податківця — головний пріоритет. Та й кваліфікація наших працівників стала незрівнянно вищою: окрім того, що кожен із них здобув спеціалізовану вищу освіту, ми взяли за правило постійно вчитися, самовдосконалюватися. Інакше зараз просто не можна — життя, наші реалії не дають права тупцювати на місці.

 — Та й вести діалог із представниками бізнесу, дискутувати з ними з важливих питань на рівних непідкованому працівникові вкрай складно… 

— Так, діалог, кваліфікована дискусія, в тому числі й з питань удосконалення законодавства, увійшли в щоденну практику. Саме в такому спілкуванні ми знаходимо паритет інтересів держави і підприємців.

До речі, сьогодні наша область — одна з найкращих в Україні за рівнем налагодження партнерських стосунків між податківцями та платниками податків. Ці стосунки базуються на засадах взаєморозуміння та співпраці. Органи ДПС області співпрацюють з 55-ма громадськими організаціями підприємств та підприємців. Тільки в першому кварталі 2012 року ми разом провели понад 200 спільних заходів.

Яскравим прикладом плідності такої співпраці є обговорення проекту Податкового кодексу України, яке проводили торік облдержадміністрація та податкова служба області спільно з представниками бізнесу. І в результаті — частина пропозицій, що надійшла з Черкащини, врахована у Податковому кодексі. Сьогодні процес удосконалення цього документа триває, ми відкриті для нових пропозицій.

Владислав КИРЕЙ,
«Урядовий кур’єр» 

ДОСЬЄ «УК»

Петро ХУКАЛЕНКО. Народився 1949 р. в Донецьку. Закінчив Донецький державний університет, за освітою — економіст. Працював у фінансових та податкових органах Донеччини, головою державної податкової адміністрації, начальником контрольно-ревізійного управління в Черкаській області. З січня 2012 року — голова державної податкової служби у Черкаській області. Заслужений економіст України, нагороджений Почесною грамотою Верховної Ради.