Кабінет Міністрів зобов’язав місцеві держадміністрації затвердити план дій для збільшення дохідної частини бюджетів на 2%, а економію збільшити на 1%. Кошти пропонують залучити шляхом перегляду податків і пільг, ставок плати за оренду комунального майна і землі. Відповідні вимоги внесено до розпорядження уряду № 156 «Про заходи для збалансування місцевих бюджетів у 2014 році в процесі їх виконання». Це може бути зроблено зокрема шляхом детінізації економіки, підтримання жорстокого режиму економії бюджетних коштів (не менш ніж 1% від витрат на бюджетну сферу) і посилення фінансово-бюджетної дисципліни з урахуванням вимог, передбачених цим розпорядженням. Таким чином, держадміністрації отримали завдання переглянути пільги з виплати податків і зборів та ставок за оренду. Кореспонденти «Урядового кур’єра» поцікавилися на місцях,  як триває робота в цьому напрямку.

Використання більш як одного службового авто в держустановах заборонено. Фото Володимира ЗAЇКИ

Закарпаття.  Фінанси без романсів

Василь БЕДЗІР, 
«Урядовий кур’єр»

Край за Карпатами неоднорідний за структурою населення, розміщенням економічних і природних ресурсів. Звідси й розбіжності у формуванні бюджетів, обсягах надходжень і витрат.

— Дуже непросто знайти додаткові резерви після того, як кошториси області, районів, міських, селищних і сільських рад, ухвалені перед цим, враховували всі наявні можливості, — розповідає директор департаменту фінансів Закарпатської облдержадміністрації Петро Лазар.

Особливого значення тепер набуває повнота збирання податку на доходи фізосіб (85% у структурі надходжень до місцевого бюджету). Нині вони повністю надходять у загальний фонд, тож закарпатці порушують питання, щоб половина цього податку надходила до бюджету розвитку. Завдяки цьому можна було б використовувати їх оптимальніше з урахуванням потреб на місцях.

У документі, сформованому після розпорядження уряду, виділено два блоки. Перший стосується збільшення доходів, і в цій частині основний резерв полягає в легалізації зарплат. Інший серйозний ресурс полягає у цілковитій ліквідації заборгованості з податків: стежитимуть за виплатою мінімальної заробітної плати, яку не всюди видають у повному обсязі. Збільшення дохідної частини місцевих бюджетів обіцяє і перегляд грошової оцінки землі (вона застигла на відмітці, встановленій десятиріччя тому, тож вартість оренди повинна зрости).

Скорочувати пільги задля кращого наповнення бюджету навряд чи доведеться: торік місцеві органи влади надавали їх небагато. Їх кількість можна порахувати на пальцях однієї руки, а в натуральному обчисленні вони становлять лише 200 тисяч гривень. Серед заходів щодо заощадження коштів у Закарпатській області — оптимізація структури органів місцевого самоврядування. У структурі місцевих бюджетів Закарпаття один обласний, 13 — районні, 5 — міські (у містах обласного підпорядкування), решта селищні і сільські. На території частини сільських рад проживають лише по кількасот жителів. У такому селі може не бути жодного суб’єкта господарювання, зате завжди є сільвиконком із не менш ніж сімома працівниками. З цих міркувань доцільно скоротити приблизно п’яту частину сільрад області — позбавитися від «дрібних». Це не відобразиться на якості надання послуг, але дасть змогу заощадити чимало коштів на зарплатах.

 Декотрі з місцевих бюджетів мають захищені статті на 100%, а ось в окремих можна заощаджувати на канцелярських товарах, проведенні ремонтів, паливі тощо.  Якщо ретельно виконувати додаткові заходи щодо наповнення та витрат бюджету, то обласні «фінанси не співатимуть романсів».

Черкащина. Починай із себе

Владислав КИРЕЙ, 
«Урядовий кур’єр»

Нова влада, зокрема голова Черкаської обласної ради Валентина Коваленко й очільник облдержадміністрації Юрій Ткаченко, з перших днів своєї роботи зосереджують зусилля обласних управлінь та інших структурних підрозділів на заощадженні і раціональному використанні бюджетних коштів. Одне з першочергових завдань — проведення аудиту роботи обласних комунальних підприємств, на які виділяють бюджетні кошти і які на сьогодні є збитковими. На підтримку комунальних підприємств, приміром, торік передбачено 7,3 мільйона гривень. Зокрема на автопідприємство — три мільйони. З огляду на ситуацію нинішнього року АТП одержить на два мільйони менше (10 машин виставляють на аукціон, штат водіїв удвічі скорочено).

Ще одне комунальне підприємство «Черкасиоблкіно» торік заробило 16 тисяч гривень, а дотації одержало… 153 тисячі гривень. Це ставить під сумнів доцільність його існування. Як і «Облагролісу», Центру ЖКГ. Настав час переходити від концепції утримання до концепції забезпечення необхідних і якісних послуг для населення, наголошують обласні керівники.  Розпочалася перевірка доцільності фінансування прийнятих обласних програм, використання бюджетних коштів в інших напрямках.

Серед заходів, що допоможуть заощадити й оптимізувати витрачання бюджетних коштів, — виведення з тіні економіки та зарплат, жорстке законодавче дотримання орендних відносин земельних та водних об’єктів, відмова від виставково-ярмаркової діяльності за рахунок бюджетних коштів тощо. Доведеться згортати витрати на деякі програми хоча б на певний період. Так, виставково-ярмаркова діяльність торік коштувала бюджетові 1,6 мільйона гривень (на цей рік планували півмільйона), але, можливо, варто й ці кошти спрямувати на важливіші потреби?

Запропонують на розгляд сесії і скорочення фінансування програми профілактики злочинності, на яку передбачено мільйон гривень. Профілактика — справа потрібна, але чи ефективно використовують кошти? Два попередні роки в області діяла досить «цікава» організація — центр соціологічних досліджень, на який щороку спрямовували 0,8 мільйона гривень (фахівцям, як повідомили з поінформованих джерел, добре платили, аби вони формували суспільну думку, потрібну владі). Цілком очевидно, що подібні «дослідження» не тільки нікому не потрібні, а й шкідливі для суспільства.

Планують облрадівці заощадити й на власних витратах. Так, на утримання Будинку рад торік витрачено 3,5 мільйона гривень, на цей рік заплановано стільки само. Однак таку суму депутатам доведеться переглянути. Як і витрати на транспортне обслуговування, придбання техніки, оплату відряджень.

Хочеш посилити режим економії — починай із себе. Це золоте правило знаходить реальне втілення.

Чернігівщина. Затягнути паски,  але не перекрити дихання

Євдокія ТЮТЮННИК, 
«Урядовий кур’єр»

За словами директора департаменту фінансів Чернігівської облдержадміністрації Валерія Дудка, фінансовій інспекції доручено упродовж квітня—травня здійснити повну перевірку всієї кредиторської заборгованості щодо видатків, на які поширюється Закон «Про здійснення державних закупівель», і встановити її достовірність та відповідність бюджетних призначень. Це здійснюється не тільки там, де були проведені тендери, а взагалі щодо всіх закупівель коштом державного та місцевих бюджетів. Нині триває процес перевірок.

Маленькі гроші, як мовиться, роблять велику справу. Особливо це стосується економного розпорядження коштами. В області, як і в Україні, заборонено використання більш як одного службового автомобіля в будь-якій держустанові, а також здійснення доплат за тимчасово відсутніх працівників. Обмежено зарплати вищим посадовцям, заборонено заповнення вакантних посад, крім посад керівників і крім переведення в межах однієї бюджетної установи. Серед цих заходів також — припинення використання бюджетних коштів на відзначення пам’ятних та історичних дат, ювілеїв підприємств, установ та організацій. Збільшення не менш як на 2% доходів загального фонду та 1% заощадження коштів — цілком реальне завдання. «Ми це вже виконуємо. Все не так погано, як хотілося б за окремими нашими кордонами», — зауважив Валерій Дудко.

Одне з джерел економії — те, що цьогоріч не буде підвищено мінімальної заробітної плати. Відповідні соціальні стандарти також не зростатимуть, проте й не зменшуватимуться. Повернеться практика відрахувань до Пенсійного фонду України під час купівлі валюти, що істотно поповнить пенсійну скарбницю. Очікується 10% скорочення чиновників облдержадміністрації.

Також буде призупинено або обмежено фінансування деяких програм та проектів місцевого значення, зокрема «Питна вода України». Не будуватимуть нових артезіанських свердловин. На Чернігівщині зменшено на 1,5 мільйона гривень цільових коштів на придбання підручників і посібників для студентів вишів. Однак це не матиме великого впливу на навчальний процес.

Повністю відмінено субвенцію на гаряче харчування учнів 5—11 класів.  А оскільки досі її не було (цьогоріч вона мала з’явитися вперше), то в школах також все залишається по-старому.

КОМПЕТЕНТНО

Петро ЛАЗАР, 
директор департаменту фінансів  Закарпатської облдержадміністрації:

— Додатковий грошовий ресурс, який буде сформовано на території області, становитиме майже 67 мільйонів гривень. Оскільки на захищені статті до кінця року не вистачає 82 мільйони гривень, цим ресурсом можна  перекрити нестачу коштів у місцевих бюджетах області на 81,7%. Це вже досить близько до загального успішного результату.